Nyhetsbrev - september 2017

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning

 
  Råcksta träsk

(Bild: Den 2-8 oktober anordnas Hässelby-Vällingbys första våldsförebyggande vecka. Målet är att inspirera fler till att vara med och förebygga våld, för tillsammans kan vi göra skillnad!)

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd sammanträder den 21 september

Välkommen till stadsdelsnämndens sammanträde torsdagen 21 september kl.19.00, på stadsdelsförvaltningens huvudkontor, ingång från Astrakangatan 19 i Hässelby gård. Klockan 18.00 har nämnden en öppen frågestund då du kan ställa frågor till politikerna i stadsdelsnämnden.

Stadsdelsnämnden kommer från kl.19.00 bland annat att behandla följande ärenden: 

  • Tertialrapport 2-2017 Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd.
  • Program för barnets rättigheter och inflytande i Stockholm stad 2018-2022, remiss från kommunstyrelsen.
  • Program för ett jämställt Stockholm 2018-2022, remiss från kommunstyrelsen.
  • Utställning av förslag till reviderade föreskrifter för avfallshantering för Stockholms kommun.

Läs mer: Föredragningslista, handlingar, med mer hittar du via Insyn

Ett tryggt Hässelby-Vällingby

Den 2-8 oktober anordnas Hässelby-Vällingbys första våldsförebyggande vecka med start på FN:s internationella ickevåldsdag. Under veckan uppmärksammar vi hur vi tillsammans kan förebygga psykiskt, fysiskt och sexuellt våld. Du kan lyssna på författarsamtal, se på teater och ta del av en massa andra aktiviteter. Vi kan alla bidra till ett tryggt samhälle! Missa inte chansen att få inspiration och kunskaper i hur du kan påverka. Alla aktiviteter är gratis och ingen föranmälan krävs. Kadir Kasirga, ordförande i stadsdelsnämnden, inleder veckan på Vällingby torg 2/10 klockan 16.00.  

Snart kommer mer information och hela programmet på stockholm.se/tryggtHV.

Fästmanssoffan – Nytt center för dig 65+

Måndag den 2 oktober startar Fästmanssoffans aktivitetscenter på Strarbovägen 63 i Nälsta. Du senior i Hässelby och Vällingby är välkommen på roliga aktiviteter och fika här under hela hösten.

Måndagar kl. 13.00-16.00, gympagrupp kl 14.00 
Onsdagar kl. 13.30-16.00, gympagrupp kl 14.30
Torsdagar kl. 12.45-15.00, bingo kl 13.00

Västerorts billigaste loppis!

Fredagen den 22 september kl. 10.00-15.00 är du välkommen till Västerorts billigaste loppis! Den hålls vid träfflokalen Kompassen, Kirunagatan 10, nära busstorget i Vällingby centrum!

Läs mer om träfflokalen Kompassen på stadens webbplats

Västerorts ungdomsmottagning för dig 12–22 år

Välkommen till ungdomsmottagningen i Vällingby. Vi hjälper dig med bland annat med frågor kring sex och samlevnad, graviditetstest, dagen-efter-piller, test för könssjukdomar och samtal med kurator. Vi har tystnadsplikt och alla besök är gratis!

Höstens tider för drop-in: måndagar kl. 9-10.30, onsdagar kl. 14-16, fredagar kl. 8.30-10. Tänk på att drop-in stänger när det är fullt.

Bräckegatan 16, Vällingby, 08-123 360 70. 
Läs mer om ungdomsmottagningen på stockholm.se/vum!

Stresshantering för dig som är ung

Är du 14–23 år? Stressad? Svårt att få tid till det du vill? Välkommen till vår grupp i stresshantering! Gruppen är gratis och ger dig tips i att hantera stress i ditt liv. Anmäl dig via telefon 08-123 360 70 eller via vum@stockholm.se.

Vi träffas fyra gånger: 17/10, 9/11, 14/11 och 28/11 klockan 16.00–19.00.  
Plats: Västerorts Ungdomsmottagning, Bräckegatan 16 i Vällingby.
Läs mer om vår grupp i stresshantering!

Inspiration Hässelby

Välkommen till Inspiration Hässelby! Möt familjejurist Stefan Person från Fonus och ställ frågor kring arv, testamente, fullmakt, pension och begravning. Hässelby hembygdsförening berättar sedan om gamla Hässelby.

När: Tisdag 26 september kl. 10-12
Var: Hässelbystrandskyrkan, Maltesholmstorget 8

Anhörigcirkel med tema demens

Har du en partner med demens och vill träffa andra i liknade situation? Välkommen att ta del av en anhörigcirkel där du får information om avlastning och boende, träffa biståndshandläggare, sjuksköterska och ansvariga chefer. Träffarna är gratis och vi bjuder på kaffe.

När: Fjärde tisdagen i månaden, med start 26/9, klockan 13.00-15.00.
Var: Ångermannagatan 162, Vällingby centrum
Anmälan till anhörigkonsulent peter.forslund@stockholm.se, 08-508 05 407. 

Välkommen till naturen i Stockholms stad

I den stadsnära naturen ryms det ett myller av liv och det är nära till upplevelser och aktivitet eller ro och avkoppling. I Naturkartan hittar du tips på vad som finns att uppleva på respektive plats, som vandringsleder, grillplatser, utsikts- och badplatser och där du kan fiska.

Läs mer om flera av Stockholms naturområden i Naturkartan på http://naturkartan.se/stockholmsstad!

Vi har utökade öppettider!

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltnings reception på Hässelby torg 20-22, 2 trappor, har utökat sina öppettider fram till 30 november. Vi har nu öppet följande tider:

Måndag, onsdag, torsdag klockan 8.00–16.50 
Tisdag klockan 8.00–19.00
Fredag klockan 8.00–16.00

Jobba på höstlovet?

Fredagen den 15 september är sista dagen att söka feriejobb under höstlovet på Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning! Du måste vara född år 2001, 2000 eller 1999 och vara folkbokförd inom Hässelby eller Vällingby. Läs mer om feriejobb och gör din ansökan här!

 

Besöksadress

Hässelby torg 20-22, Hässelby gård
Visa på karta

Öppettider

Må-to kl. 8.00-16.50, fre kl. 8.00-16.00

Kontaktperson

Anne-Kaisa Johansson

Telefon växel

08-508 04 000

Telefontider

Mån-tors kl. 8.00-16.00, fre kl. 8.00-15.00

Telefax

08-508 04 099

E-postadress

Webbplats

Hässelby-Vällingby

Ansvarig utgivare

Ulla Thorslund
stadsdelsdirektör

 
     

Vi kan nu se ett bra resultat av områdesvandringen som VHV företagsgrupp gjorde tillsammans med representanter för kommunen och fastighetsägarna i området.

Hässelby-Vällingby stadsdel har röjt dungen mellan Siktgatan och Sorterargatan vid COOP-parkeringen.

Det gör det svårare att gömma skräp och annat.

2017 09 11 Dungen 3 lowres

2017 09 11 Dungen 2 lowres

VHV företagsgrupp har nu lämnat in ett remissvar på översiktsplanen för Stockholm.

I remissvaret trycker vi på de två stora utmaningarna som VHV står inför: införandet av blandstaden där både boende och företagande ska finnas på samma ställe och byggandet av Förbifarten med tillgänglighetsproblematiken under byggandet och de stora möjligheterna som skapas när det är klart.

Läs vårt svar: länk till remissvar

 

Hälsningar

Styrelsen för VHV företagsgrupp

Vi i VHV företagsgrupp har tagit fram en ny folder som används för att presentera föreningen för nya företag och andra intressenter.

Foldern finns på vår hemsida och du hittar den här: VHV Presentationsfolder

Trevlig läsning önskar VHV Styrelse!

 

Den 23 mars höll VHV Företagsgrupp årsmöte i förenings hörsal. Totalt var 21 personer närvarande varav 17 var röstberättigade.

Mötet inleddes att  Patrik Hamberg, Kicki Man och Magnus Felldin från Trafikverket berätta om arbetena med Förbifart Stockholm (framtida E4). Deras presenation biläggs.

 

Vid årsmötet (alla handlingar hittar du under fliken dokument) valdes följande styrelse och förtroendevalda personer: 

Marie Engström, Ordförande (vald till 2018)

Johan Lilja, Vice Ordförande (vald till 2018)

Åsa Eriksson-hedensiö (vald till 2018)

Ulf Ekenman (vald till 2018)

Eva Refsgaard (fyllnadsval till 2018)

Niklas Gahm (omval till 2019)

Ewa Månsson-Brandt (nyval till 2019)

Henrik Andersson, Revisor (ett år)

Tom Mellkvist,  Valberedning (ett år)

Lars Jakobsson, Valberedning (ett år)

 

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (170323 Info VHV företagarförening.pdf)170323 Info VHV företagarförening.pdf 5334 kB2017-03-25 18:40

 

Här kommer vår Verksamhetsplan för år 2017.

Trevlig läsning

 

 

 

 
   

 

Verksamhetsplan 2017

 

Bakgrund och inledning

 

1994 bildades företagarföreningen i Vinsta, vars uppgift är att bevaka områdets välmående och karaktär. Området bestod av några företag med många anställda. Under 1990-talet var underhållet av området starkt eftersatt. Föreningen anställde då en person till kansliet för att sköta administration och kontakter. Under åren har många frågor passerat och beslutsfattare besökt kansliet. Tiderna förändras och också förutsättningarna för föreningen. Vinsta har ökat antalet företag men samtidigt har antal anställda minskat i området.  Därför togs beslutet vid årsmötet 2015 att byta namn till VHV företagsgrupp (Vinsta, Hässelby, Vällingby) för att inkludera alla företagare i stadsdelen.

 

Vi står inför tre stora utmaningar på kort och på lång sikt i vårt närområde.

  • Den första utmaningen är införande av blandstaden där både bostäder och företagande skall finnas på samma plats . Detta perspektiv berörs i Stockholms Stads Översiktsplan och inte minst i våra medlemmars vardag.VHV har i sitt egna Gestaltningsprogram tagit fram ett förslag på hur området (främst Vinsta) kan utvecklas i en blandstad. Detta arbete är en input då Stadens Översiktsplan skall konkretiseras i verkliga planer på lång sikt. På kort sikt är det rent/snyggt och säkert som är den största utmaningen. Ett arbete som både medlemmar, Stadsdelsnämnden, stadens förvaltningar, bolag samt polisen är inblandade och där VHV företagsgrupp har en ledande funktion kring vårt område.
  • Den andra utmaningen är byggandet av förbifart Stockholm. Byggandet är i full gång och i det korta perspektivet gäller det att hantera frågor typ trafikomläggningar,informationsspridning, skyltning,trafikstockningar etc. Detta tillsammans med SDN, stadens förvaltningar och Trafikverket. På lång sikt ger Förbifart Stockholm enorma möjligheter att utveckla hela vårt område. Vi kommer att ha två stora av - och påfarter inom vårt område vilket gör oss till ett företagsområde "mitt i Sverige". Detta ger en stor utvecklingspotential för våra företag och nya företag som snabbt vill kunna nyttja denna norr/syd länk i Storstockholm
  • Den tredje utmaningen är att lyfte näringslivsfrågorna bland staden politiker och tjänstemän. "Få upp den på agendan" som det så fint heter. Detta berör både i vår egen stadsdel och bland stadens förvaltningar/bolag samt inte minst hos Invest Stockholm. Deltagande i Stadsdelens Näringslivsråd är en viktig punkt på agendan redan under 2017. Långsiktigt bör samordningen och samarbetet med andra näringslivs- organisationer såsom Stockholms Handelskammare och Företagarna förbättras och utvecklas.

För att klara dessa utmaningar krävs information till våra medlemmar. Därför satsar vi under 2017 på att öka informationen genom bland annat månatliga informationsbrev från Invest Stockholm och VHV samt informationsmöten med Trafikverket. Målsättningen är att denna information skall vara digital genom att använda vår hemsida och mail. Vidare behövs kommunikation med vara medlemmar som kommer att ske på medlemsmöten som anordnas av föreningen, på vanliga föreningsmöten typ års- och höstmöte samt vid mässan som planeras 2017. Där har vi det mänskliga mötet som den viktigaste framgångsfaktorn.

Vision/Mission

 

Vision och mission:

Vår vision är att vårt område skall vara Stockholms intressantaste affärsområde.

Mål:

Vårt mål är att VHV skall ha 200 medlemmar år 2020.

 

Uppdrag:

Vår uppdrag är att vara en mötesplats för samverkan, påverkan och erfarenhetsutbyte för både stora och små företag. Vi skall skapa förutsättningar för att främja och utveckla ett starkt näringsliv i vårt område.

 

Vad:

VHV skall utveckla och stödja medlemmarna med:

  • Tillgång till kunskap.
  • Tillgång till stöd i affärsfrågor.
  • Enkel information om andra företag.
  • Stödja företagens tillväxt.
  • Låna ut hörsalen till medlemmar gratis.
  • Lätt att hitta lokaler.
  • Stödja medlemmarna i deras kontakter med myndigheter, stadens förvaltningar och stadsdelsförvaltningen (dock ej enskilda medlemmars kommersiella angelägenheter eller konflikter)
  • Hålla en tät dialog med Stockholm förvaltningar/bolag och stadsdelsförvaltningen.
  • Bevaka Förbifartens utveckling och händelser.
  • Bevaka övriga trafik och utbyggnadsfrågor i stadsdelen.
  • Stödja tillväxten av nya företag.
  • Driva bevakningsfrågor.
  • Stödja områdets utveckling till Stockholms bästa affärsläge.

Hur:

  • Arrangera lokala affärsmässor.
  • Samarbete med stadsdelens förvaltning och andra förvaltningar i Stockholm Stad och ha uppdaterad information om kontakter.
  • Aktiv hemsida med tillgång till stadens företag.
  • Ta fram ett uppsnyggningsprogram (rent o snyggt) för Vinsta företagsområde.
  • Skapa B2B arenor.
  • Skapa Nätverksarenor
  • Hålla koll på alla ut- och nybyggnadsplaner.
  • Arrangera informationsträffar om företagsfrågor med de lokala företagen.
  • Arbeta med ett gemensamt skyltningsprogran för Vinsta, Hässelby och Vällingby.
  • Bevaka belysnings-, service-, trygghets- och trivsamhetsfrågor.
  • Aktivt driva hög information och kommunikation mellan företagen och föreningen.
  • Bevaka att företagsområdena hålls rena och snygga.
  • Aktivt delta i stadens näringslivsdialoger i Invest Stockholm och FGS.
  • Arbeta för att bli en naturlig del av stadsdelsförvaltningens Näringslivsråd

 

 

 

Verksamhetsplanering

Januari

  • Nätverkslunch 
  • Styrelsemöte VHV nr. 1  (17 januari kl. 15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 1/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 1/17

Februari

  • Styrelsemöte FGS  (1 februari kl. 16.00-17.30)
  • Styrelsemöte VHV  nr. 2 (23 februari kl. 15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 2/17
  • Förbifart Stockholm Info möte
  • Trygghetsvandring i Vinsta med staden
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 2/17

Mars

  • Styrelsemöte FGS (22 mars kl. 16.00-17.30)
  • VHV årsmöte, 23 mars kl. 14.30
  • Konstituerande styrelsemöte nr. 3 (23 mars efter årsmötet)
  • Nyhetsblad VHV nr. 3/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 3/17

April

  • Styrelsemöte FGS (19 april kl. 15.00-16.00)
  • Årsmöte FGS, 19 april kl. 16.00
  • Nätverkslunch
  • Styrelsemöte VHV nr. 4 (20 april kl. 15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 4/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 4/17

Maj

  • Städdag
  • Bevakningsmöte med Rapid
  • Nyhetsblad VHV nr. 5/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 5/17

Juni

  • Nätverkslunch
  • Styrelsemöte FGS
  • Styrelsemöte VHV  nr. 5 (15 juni kl. 15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 6/17
  • Sommarlunch Invest Stockholm
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 6/17

Juli

  • Almedalsveckan

Augusti

  • Styrelsemöte FGS
  • Styrelsemöte VHV nr. 6 (31 augusti kl.15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 7/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 7/17

September

  • Nätverkslunch 
  • Styrelsemöte VHV nr. 7 (21 september kl. 15.30-17.00)
  • Nyhetsblad VHV nr. 8/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 8/17

Oktober

  • Höstmöte/medlemsmöte, 19 oktober kl. 14.30
  • Trygghetsvandring i Vinsta med staden
  • Höstmöte med FGS
  • Nyhetsblad VHV nr. 9/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 9/17

November

  • Mässa/ Marknad, 29 november
  • Verksamhetsplanering 2018
  • Bevakningsmöte med Rapid
  • Styrelsemöte VHV nr. 8 (23 november klk.15.30-17.00)
  • Förbifart Stockholm Info.möte
  • Nyhetsblad VHV nr. 10/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 10/17

December

  • Jul Pub , 7 december kl. 18.00
  • Styrelsemöte FGS
  • Styrelsemöte VHV nr.9 (14 december kl.15.30-17.00)
  • Julmingel för medlemsföretag på Invest Stockholm
  • Nyhetsblad VHV nr. 11/17
  • Nyhetsblad Invest Stockholm  nr. 11/17

Övrigt

  • Politiker möten,
  • Informationsmöten om speciella punkter,
  • SDN Näringslivsråd

Budget

Budget        
         
  Budget   Budget Bokslut
Konto 2017   2016 2015
INTÄKTER        
Annonsintäkter 0     56 000   31 300  
Frivilliga serviceavgifter 300 000     310 000   321 621  
Medlemsavgifter 13 000     18 000   11 050  
Serviceavgifter 200 000     255 500   168 165  
Mässan (intäkter) 10 000        
Medlemsaktiviteter 5 000     0   0  
Övriga intäkter 1 000     0   0  
SUMMA INTÄKTER 529 000     639 500   532 136  
         
KOSTNADER        
Förbrukningsmaterial 4 000     5 000   1 953  
Västerort vinner 0     52 800   87 481  
Möteskostnader 8 000     3 000   1 761  
Mässan (kostnader) 10 000        
Medlemsaktiviteter 10 000     0   0  
Konsultarvoden 425 000     502 000   415 384  
Porto 3 000     20 000   18 563  
Telefoni 2 000     3 000   2 787  
Redovisning 20 000     36 000   31 300  
Bredband/hemsida 8 000     5 000   3 741  
FGS medlemsavgift 4 000     4 000   4 000  
Kundförluster 0     0   13 243  
Övriga kostnader 15 000     8 700   26 429  
SUMMA KOSTNADER 509 000     639 500   606 642  
         
Räntenetto 0     0   4  
         
RESULTAT 20 000     0   -74 510  

Tack för alla ni som kom på Företagsgruppens Jul pub den 8 december i VHV´s lokaler. Det var en hög stämning och bra underhållning av coverbandet, Sound Like Us.

Styrelsen för VHV

 

Grimstaskolan (medlem i VHV) fick i går, den 9 december,  fint besök då Nobelpristagaren i Kemi Ben Feringa var på besök och förläste om sin forskning.

 

Grattis önskar styrelsen för VHV

- Trafikverkets sprängvarningstjänst

Snart börjar sprängningsarbetet också på Förrådsgränd. Trafikverket har en sprängvarningstjänst där ett SMS sänds innan sprängningen börjar. Ring 010-1230400 om du vill beställa den.

 

20160925 Spräng nummer 

 

- Förbifart Stockholm ny karta och tidplan

 Här är Trakfikverkets senaste karta och preliminära tidplan för Förbifart Stockholm kring Vinsta företagsområde.

 
 
20160925 Norra Länken karta sept 2016
 
 
 
 
 

År 2015 och 2016 har Stokab (Stockholms stads kabelaktiebolag) gjort stora investeringar genom att ansluta alla kommersiella fastigheter till sitt fibernät utan kostnad för fastighetsägarna. Det innebär att företagen får snabba och säkra IT-förbindelser. I de flesta fallen också till en lägre driftskostnad än tidigare. Stokab vill gärna komma i kontakt med företag som sett fördelar med fiberanslutningen. Den kanske har utvecklat affärerna i ditt företag? Den kanske har möjliggjort bättre information till kunderna? Interaktiva kontakter? Lägre kostnader genom nätkonferenser?

Stokab och vi i FGS vill att vi lär av varandra hur företagen kan utvecklas. Ni som vill vara med på detta kontakta gärna Håkan Rosander på FGS,info@fgs.nu, 070-577 7019

Lars-Åke Davidsson har beslutat sig för att avgå från styrelsen. Vi tackar Lars- Åke för de år och det arbete han lagt ner i föreningen och önskar honom lycka till i nya uppdrag och nya äventyr. 

/ Marie Engström Ordförande  VHV företagsgrupp 

Virus och elakheter kan drabba både människa och dator

Virus kan drabba både människor och datorer. Många har säkert hört talas om Zika och Ebola – men även om Trojaner och så kallade RansomWares

Det som har fått mest utrymme i press och som till och med Myndigheten för Kris och Beredskap hade uppe på sin hemsida gällde just ett sådant RansomWare för PC som kallas Cryptolocker.

Virus med posten

Denna elaka företeelse kommer som e-post med Postnord som avsändare.

(Det är inte Postnord som skickat mailet).

I mailet står det i stil med att din försändelse som du väntat på har blivit försenat men om du klickar på den här länken och startar programmet så kan du se vad statusen är…

Vad som egentligen händer då är att alla dina Word-filer, Excel-filer, bilder med mera, på din lokala hårddisk och anslutna USB-stickor, USB-hårddiskar och nätverksenheter blir krypterade.

Alla filer som du producerat själv blir oanvändbara och du kommer inte åt innehållet i dem. Riktigt elakt.

Ett vanligt sätt att få tillbaka sina filer är att återställa datorn till ett tidigare datum, men det fungerar inte om man råkat ut för ett RansomWare.

Få tillbaka sina filer

Två sätt att få tillbaka sina filer:

  1. Läsa tillbaka dem från en icke infekterad backup (efter det att du har installerat om hela datorn)
  2. Betala skurkarna i s.k. Bitcoins. 1 Bitcoin är idag ca 3000 kr och de vill ha 1 – 2 bitcoins för att - i bästa fall - få en nyckel som du kan dekryptera filerna med.

Så här kan du undvika problemet

Det enklaste sättet är ju att undvika att klicka på länkar som kommer i e-post. Inte ens om de kommer från en avsändare som du känner och litar på.

Ett annat alternativ är att införskaffa ett riktigt bra antivirus system och installera detta på din dator

Jaha, tänker du som sitter med en Mac-dator, det där gäller ju bara de som använder PC. Jag kommer inte att drabbas.

Jo, nu är det dags att tänka om även för Mac-användare.

Även Apples produkter börjar bli infekterade med sådant som vi inte vill ha på våra datorer.

Så sent som i början av mars 2016 rapporterades om ett liknande RansomWare som infekterat ett antal Mac datorer. Också här krypterades filer och bovarna krävde Bitcoins för att man skulle få en nyckel att låsa upp de krypterade filerna med.

Vill du läsa mer

Surfa till www.idg.se och sök efter ransomware

Ännu mer nyligen rapporterades om en s.k. Trojan för Mac som kallas Acedeciever.

Den smittar inte bara din Mac-dator utan även alla dina andra Apple-produkter (iPhones och iPads) och tar dina lösenord som du har i nyckelknippan på de enheterna.

När skurkarna fått tillgång till lösenorden så kan de hitta på vad de vill.

Även detta står omskrivet hos www.idg.se och om man söker på acedeceiver

Slutligen vill jag, i min roll som ”webbpolis”, citera polischefen i en gammal TV-serie som hette Hill Street Blues:

”Lets´s be careful out there”

Bernt Silvhagen

Silvhagen IT

bernt@silvhagenit.se

www.silvhagenit.se

SBR bjuder in till gratis frukostmöten för företagare

Här kan du läsa om kommande frukostmöten som SBR anordnar under våren.

Missa inte våra evenemang "Lotsen bjuder in" och våra populära och kostnadsfria frukostmöten. Till våra frukostmöten bjuder vi in spännande gäster från näringslivet och Stockholms stad och du får konkreta tips, nya infallsvinklar, inspiration och tillfälle att nätverka.

Frukostmöten

Stockholm Business Region Development arrangerar regelbundet frukostmöten som riktar sig till företagare i Stockholm. Frukostmötena berör olika ämnen som är aktuella för näringslivet och utvecklingen av Stockholm. Infrastruktur, utbildning, innovationer och nyheter som påverkar företagandet t ex nya klausuler i offentlig upphandling eller nya sätt att finansiera sin verksamhet är exempel på områden vi tar upp och diskuterar. Frukostmötena genomförs oftast i våra lokaler på Drottninggatan 33.

Har du frågor eller vill prenumerera på våra frukostmötesinbjudningar är du välkommen att kontakta frukost@stockholm.se.

Film från tidigare möten

Gå med i vår LinkedIn-grupp för frukostmöten (Länk till annan webbplats, https://www.linkedin.com/grps/Frukostm%C3%B6ten-Stockholm-Business-Region-Development-7455186/about)

Frukostmöten våren 2016

SOCIALT FÖRETAGANDE OCH SOCIALT ENTREPRENÖRSKAP

Datum: 25 februari 2016

Plats: Drottninggatan 33, 1 trappa

Tid: kl 8 – 9 med frukostmingel från 7.30

Förlängt mingel efteråt fram till kl 9.30 då chansen finns att ställa ytterligare frågor till talarna.

Inbjudan till frukostmötet 25 februari,

http://foretag.stockholm.se/Natverk--Moten/moten-och-evenemang/

Vad är ett socialt företag? Vad är skillnaden mellan socialt företagande och socialt entreprenörskap? Går det att tjäna pengar på sociala idéer? Och hur gör andra länder? Dessa frågor om många fler kommer vi ta upp den 25 februari då ni får träffa medverkande från

Arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad och Center för Socialt Entreprenörskap Stockholm (CSES) inom SU innovation samt företagare och entreprenörer som kommer berätta hur de gjorde för att lyckas i sina verksamheter.

STOCKHOLMS STADS INNOVATIONSSTIPENDIUM 2015 - VAD HÄNDE SEDAN?

Datum: 5 april 2016 

Plats: United Spaces, Waterfront Building, Klarabergsviadukten 6

Tid: kl 8 – 9 med frukostmingel från 7.30

Förlängt mingel efteråt fram till kl 9.30 då chansen finns att ställa ytterligare frågor till talarna.

Bakom alla idéer, företag och innovationer står en eller flera personer. Genom Stockholms stads Innovationsstipendium vill staden premiera och stimulera idérika personer att gå vidare med utvecklingsarbetet. Vid frukostmötet den 5 april får ni möta vinnarna av Stockholms stads Innovationsstipendium 2015 och ta del av deras berättelser och framgångar, kanske får du några värdefulla tips till eget innovationsarbete? Mötet modereras av Gunnar Björkman, Innovationsdirektör, Stockholms stad. Programmet är preliminärt. Möjlighet att anmäla sig kommer i början av mars.

Är du nyfiken på Stockholms stads Innovationsstipendium?

Information om Stockholms stads Innovationsstipendium (Länk till annan webbplats, http://www.innovationsstipendiet.se/)

OFFENTLIG UPPHANDLING MED FOKUS PÅ NYA SOCIALA KLAUSULER OCH VILKEN PÅVERKAN DE HAR PÅ FÖRETAG

Datum: 17 maj 2016 

Plats: Stockholm Business Region Development, Drottninggatan 33, 1 tr. 

Tid: kl 8 – 9 med frukostmingel från 7.30

Förlängt mingel efteråt fram till kl 9.30 då chansen finns att ställa ytterligare frågor till talarna.

Medverkande från Arbetsmarknadsförvaltningen och Upphandlingsenheten i Stockholms stad.

Programmet är preliminärt och fler talare tillkommer. Möjlighet att anmäla sig kommer i mitten av april.

Lotsen bjuder in

"Lotsen bjuder in" är en utåtriktad verksamhet som vänder sig till stadens medborgare som är intresserade av att starta eget företag. Aktiviteten äger rum både i de centrala delarna av staden, men framför allt i de yttre stadsdelarna.

Träffarna sker i samarbete med Start-Up Stockholm, Skatteverket, stadsdelsförvaltningarna och långivare av olika slag. Syftet är att förse framtidens företagare med korrekt information redan från början samt att öka deras kunskap om regelverk, skattesystem och vilka tillstånd som behövs för den tänkta verksamheten.

Mer information om tid och plats för vårens träffar kommer att läggas ut inom kort.

Årsplanering 2016

 

Januari

  • Nätverkslunch torsdag 28 jan
  • Styrelsemöte VHV 14 januari
  • Redaktionsmöte tisdag 19 jan

 

Februari

  • Styrelsemöte FGS 3 feb 09:00 - 10:30
  • Styrelsemöte VHV onsdag 24 feb
  • Nr 1 Tidningen Västerort Vinner trycks fredag 26 feb  

 

Mars

  • Styrelsemöte FGS tisdag, 01 mars 09:00 - 10:30
  • Redaktionsmöte Västerort Vinner 2 mars
  • VHV årsstämma 30 mars 15.00 - 17.00

 

April

  • Styrelsemöte FGS onsdag, 13 april, 15:00 - 16:00
  • Årsmöte FGS onsdag, 13 april 2016, 16:30 - 18:00 
  • Nätverkslunch 14 april
  • Styrelsemöte VHV torsdag 21 april

 

Maj

  • Städdag
  • Bevakningsmöte med Rapid

 

Juni

  • Nr 2 Tidningen Västerort Vinner i juni onsdag (tryck) utdelning 3 juni
  • Styrelsemöte VHV torsdag 9 juni
  • Redaktionsmöte Västerort Vinner 1 juni onsdag

 

Juli

  • Almedalsveckan (första veckan i juli)
  • Semester

 

Augusti

  • Redaktionsmöte Västerort Vinner uppföljning torsdag den 18
  • Styrelsemöte 24 augusti

 

September

  • Nätverkslunch 8 september
  • Nr 3 Tidningen Västerort Vinner måndag 26 tryck (utdelning 28 onsdag)
  • Styrelsemöte VHV onsdag 21 september

 

Oktober

  • Redaktionsmöte 5 onsdag
  • Höstmöte/medlemsmöte tisdag 25 oktober
  • Trygghetsvandring i Vinsta med staden
  • Höstmöte med FGS

 

November

  • Mässa/ Marknad onsdag 23 nov
  • Verksamhetsplanering 2017 revidering 2016 onsdag den 30 nov
  • Bevakningsmöte med Rapid

 

December

  • Nr 4 Tidningen Västerort Vinner 1 december
  • Budget 2017 torsdag 1 december
  • Jul Pub 8 december
  • Styrelsemöte VHV onsdag 16 dec
  • Jullunch för medlemsföretag på SBRD
  • (stadens näringslivsbolag, Stockholm Business Region Development)

 

Övrigt

  • Politiker möten, Informationsmöten, Förbifartsmöten m.m.
  • Fastighetsägarmöten och Gestaltningsprogram
  • Näringslivsråd

Marie Engström som är ordförande för VHVs företagsgrupp och representanter från Grimsta skolan har blivit inbjudna av Kommissionen för ett socialt hållbart Stockholm för att prata om närsamhällets betydelse för goda skolresultat.

Här är en summering av det som diskuterades:

Att få fler elever att fullfölja sina studier, uppnå skolans kunskapsmål och få ett arbete är några av de viktigaste områdena för att Stockholm ska bli en socialt hållbar stad.  Vilken betydelse kan närsamhället ha för att skapa en skola där eleverna har lika möjligheter till goda studieresultat? Hur kan skolan och det civila samhället tillsammans verka för en socialt sammanhållen stad?  Vilka är nycklarna till framgång för en utvecklad lokal samverkan?

VHV och Grimsta skolan kommer att arbeta för att minska gapet mellan skolan och näringslivet för att utveckla vårt närsamhälle. 

Samverkan mellan skola och näringsliv

Den 10 december är det Jul Pub på sthlm mat!

 

Att fira julen med dina kollegor behöver inte vara dyrt eller tidskrävande. För endast 200 kr får ni uppleva Bandet Sounds Like Us, 1 öl/vin, sthlm mat goda julskinka med tillbehör och kaffe med gottebord. Ett enkelt och trevligt sätt att fira in julen i god gemenskap!  

Boka biljetter genom att skicka till info@vinsta.com eller ring 08 739 24 80.Jul Pub 10 dec

Välkommen till årets Företagsmarknad den 25 november!

Snart är det dags för årets företagsmarknad! Företagsgruppen anordnar företagsmarknaden för tredje året i rad tillsammans med Västerorts Yoga & Rehab Center. 2013 började VHV företagsgrupp och företaget Sequitur anordna en företagsmarknad för boende och företagare i Vinsta-Hässelby- Vällingby.

Syftet med marknaden är att skapa en arena för företag där de kan göra affärer eller nätverka med varandra. Vi ville även skapa en mötesplats för boende och besökare, så de har möjlighet att träffa företagare och representanter från Hässelby – Vällingby eller köpa en fin present/julklapp. Fri entré! Alla är välkomna den 25 november!

Detta kan du förvänta dig:

  • Försäljning: julgott m.m.företagshem
  • Träffa lokala företag
  • Prova på massage
  • Seminarium kring bl.a. teknik, hypnos
  • Brandkåren lär ut HLR
  • Vi bjuder på glögg och pepparkaka!
  • Café och mingel

 

Seminarier under dagen:

ABC områdets historia 14.30- 15.00

Skildring av ABC stadens historia.

Tekniken bakom 15.00- 15.30

Tekniken bakom LED lampor

Rörelse för hälsan kl. 16.00 – 16.30

Kinesisk filosofi möter modern vetenskap

Hypnos kl. 17.00 – 17.30

Ett sätt att komma i kontakt med ditt omedvetna.

Staden informerar kl. 17.30–18.00

Vad gör medborgarvärdarna?

 

 

Höstmöte

 

Den 12 november är ni välkomna på Höstmöte kl. 15.30 på Krossgatan 18. En viktig punkt på programmet är Stockholms Business Regions rapport om den nya strategiska inriktningen Vinsta företagsområde kommer att ha i framtiden. Magnus Thulin från Stockholm Business Region kommer att hålla i den punkten och svara på frågor.

 

Det är viktigt att så många som möjligt är med så vi vet vad ni tycker om den strategiska inriktningen för Vinsta. Anmäl er gärna så fort som möjligt så vi vet hur många som kommer.  

 

Ni kan läsa SBRs rapport i dokumentet nedan. 

 

Ser fram emot att träffa så många som möjligt den 12 november! 

 

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (17. Bilaga 1_Strategisk inriktning för företagsomrÃ¥den (1).pdf)Strategisk inriktning för företagsområden 446 kB2015-10-19 15:01

Tänk vad det kan bli komplicerat ibland. Men eftersom jag är van vid att åtgärda fel eller misstolkningar vill jag bara meddela följande: Det finns ingen koppling mellan FP och VHV företagsgrupp. Men de är de enda som har agerat. FP har ett program från 2012 med Business Park E4 med mål 10 000 nya arbetsplatser pga. stadsdelens få arbetsplatser.

VHV Företagsgrupp har ett Gestaltningsprogram som nu ska växa fram och göra området ännu mer attraktivt för nya företag och möjligheter till företagsutveckling. För övrigt är det väldigt tomt. Men, jag har nu valt att lämna posten som vice ordförande i föreningen och återgå till att vara en vanlig ledamot för att markera att det inte finns en tillstymmelse till en politisk koppling - Lars-Åke Davidsson 

arbetsomrade johannelund 750x230

Trafikverket informerar  

Efter vårens och sommarens förberedande arbete är det officiell byggstart för Förbifart Stockholm i Vinsta, måndag 5 oktober.

Trafikverkets entreprenör Implenia kommer att sätta upp tillfälliga arbetsplatser vid Johannelunds tunnelbanestation och Förrådsgränd i anslutning till Skattegårdsvägen/Bergslagsvägen.

Byggbodar och ny gång- och räddningsväg

Inne på arbetsområdena kommer entreprenören att göra markarbeten och fälla träd den närmaste tiden. Byggbodar kommer att ställas upp och området kommer att stängslas in. I Johannelund kommer det byggas trappor och en hiss för att ersätta den gamla gångvägen från Coop till tunnelbanestationen. Från Lövstavägen ska det att anläggas en väg upp till tunnelbanestationen för räddningsfordon.

Träffa oss på Coop

Torsdag 29 oktober, klockan 14.00–17.00 kan du träffa oss och ställa frågor om Förbifart Stockholm och om bygget nära dig. Vid utgången till Coop har Trafikverket en informationsvägg där vi uppdaterar med aktuell information som berör Vinsta.

Nyföretagarcenter

 

LÄR DIG MER OM LÖSNINGAR PÅ MOMSPROBLEM

SPECIELLT ANPASSAT FÖR SMÅ/NYSTARTADE FÖRETAG

VAD: Kostnadsfritt informationsmöte/utbildningstillfälle

NÄR: Onsdagen den 21 oktober kl 17-18.30

VAR: Växthuset, Enspännarvägen 1 NACKA STRAND (vid stängd port ring 0708 413535 för portkod)

VILKA: Nya och/eller etablerade småföretagare samt rådgivare

med koppling till NyföretagarCentrum Region Stockholm

ANMÄLAN: mail till ”nyforetagarcentrum.se” senast 19 oktober eller telefon 0708413535

Som ett första inslag i en planerad serie av övergripande utbildnings- och informationsinsatser från nybildade NyföretagarCentrum Region Stockholm inbjuds du till ovanstående.

Momsupplevs som en svårgenomtränglig djungel av många småföretagare - och då inte minst av de som nyligen startat sin verksamhet. Det man inte vet eller kan skapar ofta oro eller rädsla och kan i värsta fall skapa problem gentemot t ex Skatteverket.

Men det behöver inte bli problem framhåller föredragshållaren Therese Walerholt, verksam inom området Indirekta skatter på revisionsbyrån Ernst & Young.

Vid mötet får du följa ett nystartat företag och de vanligaste momsfällor som ett nystartat företag går i.

-        När jag köper ett befintligt företag, är det moms på överlåtelsen?

-        Kan jag alltid dra av moms, även om den är felaktigt påförd?

-        Måste jag ha faktura på allt, räcker det med ett kvitto?

-        Jag har bara ingående moms och ingen utgående moms, har jag rätt att göra avdrag för den?

-        Spelar det någon roll om jag säljer varor eller tjänster och hur vet jag skillnaden mellan varor och tjänster?

-        Vad händer om jag inte har VAT-nr på mina kunder? Och hur vet jag att det är rätt VAT-nr?

Du får även möjlighet att ställa egna frågor och diskutera med andra företagare.

Vi planerar en enklare förtäring varför vi är tacksamma för anmälan om deltagande till mail ”nacka@nyforetagarcentrum.se ”senast 19 oktober 2015. Vid frågor ringer du 0708 413535, Kjell Eriksson

VÄLKOMMEN

NyföretagarCentrum Region Stockholm 

Tidning nr 3 webb 2015 1 1 Sida 1

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Tidning nr 3 webb 2015 (1) (1).pdf)Vinsta Vinner september 2015 4923 kB2015-10-06 13:05

Till  alla medlemmar i VHV företagsgrupp!

 

En del av er känner redan till ALEF, som har sitt huvudkontor i Vinsta. Kanske ni redan funderat på att stödja detta arbete för empowerment genom att ge grundkunskaper i läsning och skrivning till några av världens fattigaste. Nu kan ni under trevliga former få en mer grundlig information av vad ALEF är och hur ni som företag, föreningar eller privatpersoner kan stödja arbetet. Ni önskas välkomna till:

Magisk After Work med ALEF

Torsdagen den 1 oktober 2015

kl 17.30-19.00 på Den Gyldene Freden

Magiker: Robert Ace

Huvudrätt med ett glas vin, efterrätt och kaffe

för 300 kr (självkostnad)

 

Du får träffa ALEF:s grundare Hélène Boëthius och delar av ALEFs styrelse

över en bit mat. På programmet står lite underhålling samt en presentation av ALEF med bilder och filmklipp och möjlighet att ställa frågor.

OBS! Anmälan senast tisdag 22 september till Staffan Mörner.  

 

ALEF är en politiskt och religöst obunden ideell förening med 90-konto (Svensk insamlingskontroll). Just nu driver vi projekt i Togo, Benin, Kongo och Uganda, snart även i Kenya. Du kan läsa mer om ALEF på www.alef.org eller följa oss på facebook. Se också gärna den korta dokumentären om ALEF på Youtube: A Second Chance: ALEF supports mother tongue adult literacy in Benin and Togo.

Av världens 1 miljard allra fattigaste människor kan nära 800 miljoner inte läsa, skriva eller räkna. Två tredjedelar av dem är kvinnor.  Men det kostar bara 300 kronor att ge en av dessa människor helt nya förutsättningar för att själv förbättra sina villkor, som individ likaväl som gemensamt i familjen och lokalsamhället. Att lära sig läsa, skriva och räkna innebär bokstavligt talat en revolution i en människas liv, och på sikt för hela samhällen. Det är grunden för välstånd, demokrati och mänskliga rättigheter, liksom för jämställdhet, hälsa och miljö.

 

Att kunna läsa, skriva och räkna öppnar dörren till kunskap, information och utbildning, bättre inkomster, socialt engagemang och politisk delaktighet. Det lägger grunden för den kunskap och det självförtroende som krävs för att ta till vara sina intressen och rättigheter. Det stärker relationerna i familjen och lokalsamhället, och får till följd att även barnen, både pojkar och flickor, i högre utsträckning får gå i skolan. Ökad läskunnighet betyder också bättre hälsa och miljö när information och kunskap kan nå ut till allt fler.

 

ALEF samarbetar med lokala organisationer för att driva studiecirklar där vuxna, män och kvinnor, kan lära sig läsa, skriva och räkna. Det sker på det lokala språket och med utgångspunkt i lokala förutsättningar och problem, vilket skapar ett starkt engagemang bland deltagarna och därmed också leder till väldigt goda resultat.

 

Du kan naturligtvis stödja ALEF även om du är förhindrad att vara med den 1 oktober. Man kan t.ex. göra sina vanliga internetköp via Sponsorhuset som ger en liten återbäring till ALEF för varje inköp. Du kan också bli månadsgivare, eller ge ett engångsbelopp till pg 90 01 17-1 eller swisha till 123 900 21 71.

johannelunds infartsparkering 550x200

Från och med torsdag 1 oktober är Johannelunds infartsparkering stängd. Platsen blir etablerings- och byggarbetsplats åt Förbifart Stockholms entreprenör, Implenia.

Parkera här istället

P-hus Råcksta, mitt emot Jämtlandsgatan 58. P-husets ligger vägg i vägg med ingången till T-bana Råcksta. Från Johannelunds infartsparkering till P-hus Råcksta är det 3,1 km. Kostnadsfri biljett erhålls i biljettautomat med SL-Accesskort som har laddats med minst 30 dagars giltighetstid.

Åregaraget, nedersta plan (-3), Årevägen 12. P-huset ligger vid Vällingby City. Från Johannelunds infartsparkering till Åregaraget är det 1,5 km.Taxa: 20kr/dygn. Garaget har stängt alla nätter kl. 24.00-06.00.

Hitta alla infartsparkeringar i Stockholm

För mer information, Trafikkontoret, 08-508 27 200, trafikkontoret@​stockholm.se

VHV vill uppmärksamma företaget PP Polymer som har sin 30 års dag den 10 september. Den 15 augusti 2015 firade de även sin 18 års dag i Vinsta! Nedan kan ni läsa om hur ni kan vara med och fira deras stora dag!

10 september 2015 – PP Polymer 30 år!

Vi firar 30 år under 2015. Något vi vill uppmärksamma med en kunskapsdag, där vi bjudit in namnkunniga föredragshållare för att tillsammans med oss spegla den samlade kunskapen genom åren och vara framåtblickande. 
PP Polymer har sedan 1985 arbetat med en hållbar utveckling. Vi säkerställer miljö och hälsa. Vi jobbar med att öka kunskapen och minska riskerna med farliga kemiska ämnen.

Vi vänder oss till dig som har fokus på makro och mikro miljön. 

  • du som jobbar med byggmaterial och syntetiska material i produktion eller design. 
  • du som jobbar med inomhusluft, emissioner och luftkvalitet
  • du som jobbar med nya material, innovation inom gröna och mer hållbara produktlösningar.

 Du värnar om vår gemensamma miljö och vill påverka med vilka material du designar dina produkter, hur inomhusluftens kvalitet ser ut i vår boendemiljö såväl som i vår arbetsmiljö. Hur kemin hänger ihop med de val vi ständigt gör i våra verksamheter och våra liv.

 Dag: 10 september, torsdag

 Plats: Stockholms närskärgård, Artipelag. Buss till och från centrala Stockholm ingår.

 Tid: kl 9.00  - 21.00 (inkl middag)

 Våra affärsområden är:

  •  Inomhusmiljöanalyser – för att säkerställa inomhusluftens kvalitet såväl i bostaden som på jobbet
  • Materialanalyser – för att säkerställa kvaliteten i industrin, eliminera farliga ämnen och hjälpa industrin att välja rätt material 
  • Ta fram giftfria material – t ex Paxymer vårt halogenfria flamskyddssystem för polyolefinplaster 

 Analyser utförs i vårt eget laboratorium i Vinsta, av duktiga kemister/analytiker. Kunskap kring analysen, kunskap kring inomhusmiljön, hur människor mår o ofta reagerar på olika ämnen taget ur vår mångåriga erfarenhet är kärnan i vårt unika erbjudande sedan vi startade företaget 1985.

Program och mer information hittar du här: http://temadag.pppolymer.se/


Förbundet invigde  sina nya lokaler på Siktgatan 7 i Vinsta Företagsområde den 14 augusti.

En storslagen invigning som gästades av Sen delegation från Kina, diplomat från kinesiska ambassaden, Stadsdelsdirektören i Hässelby- Vällingby- Ulla Thorslund, VHV Företagsgrupp under ledning av Lars-Åke Davidsson, lokala politiker från stadsdelen samt kinesiska företagare.

Kinesiska Företagarförbundet kommer att jobba aktivt med seminarier och kurser för kinesiska och svenska företag. Stödja kinesiska investerare i deras intresse för Sverige och Stockholm.

De kommer också att aktivt delta i utvecklingen av Vinsta Företagsområde och bidra till områdets förbättring och utveckling.

VHV Företagsgrupp för Hässelby-Vällingby välkomnar förbundet till stadsdelen och ser dem som en intressant partner i ett intressant företagsområde.

Lars-Åke Davidsson

v.ordf VHV Företagsgrupp

Invigning klipperband

Go to top