Skapa och ändra nyheter

Att skapa en nyhet som skall publiceras direkt och enbart innehåller en rubrik med lite text är väldigt enkelt, men om man vill dröja med publiceringen eller vill infoga bilder och tabeller, arbeta med flera rubriknivåer och stilar, etc. så kan hjälp behövas.

Börja med att klicka på "Skapa och ändra Nyheter" här bredvid så kommer mer hjälp att finnas där. 

Alla nyheter publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Nyheter" för respektive företagsgrupp eller FGS.
Vilken eller vilka företagsgrupper som nyheten gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".   

SKAPA EN kalenderhändelse

Att skapa en kalenderhändelse görs på liknande sätt som att skapa en nyhet. Skillnaden ligger i hur man anger tidpunkt och hur den blir publicerad.

Börja med att klicka på "Skapa Kalenderhändelse" här bredvid så kommer mer hjälp att finnas där. 

Alla kalenderhändelser kommer att publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Kalendarium" för respektive företagsgrupp eller FGS.

Vilken eller vilka företagsgrupper som händelsen gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".  

SKAPA och ändra LOGGINLÄGG

Logghantering är en extra tjänst för FGS och vissa företagsgrupper, denna loggplats är tänkt att tillsammans med nyheter skapa en kanal för information till besökarna, där loggen gärna tar upp information som inte är att betrakta som nyheter.

Att skapa en logginlägg är nästan identiskt med att skapa en nyhet, enda skillnaden är var de publiceras.  

Börja med att klicka på "Skapa och ändra Logginlägg" här bredvid och så kommer mer hjälp att finnas där.

Logginlägg kommer att publiceras i dess helhet under "Logg" för FGS och de företagsgrupper som valt denna tjänst.

SKAPA och ändra INFORMATION

Skapa och ändra Information används tillsammans med "Backend" funktionen för att skapa ytterligare hemsidor under menyvalet "Om Oss" eller direkt på huvudmenyn.

Valet "Skapa och ändra Information" här till vänster har ingen egen hjälp, utan med kunskapen från att skapa en nyhet används den hjälp som ligger under rubriken Backend (nedan) för att skapa ett nytt menyval.

Hantera Dokument

Hantera dokument används för att lägga upp dokument under de rubriker som visas under "Dokument", under menyvalet "Om Oss".
(detta går även att göra direkt där dokumenten ligger)

Dessa dokument läggs upp och hanteras som bilagor på en i övrigt tom hemsida. 

Börja med att klicka på "Hantera Dokument" här bredvid och så kommer mer hjälp att finnas där.

Observera! Knappen "Nytt" som visas direkt under listan med rubriker används för att skapa en ny Rubrik / Hemsida för dokument och inte ett nytt dokument!

 

Skapa och Hantera Mail

Skapa och hantera mail används för att skicka mail och se tidigare utskick. Funktionen är en förenklad version av den "Newsletter-komponent" som finns i Backend, där denna enbart stöder mailhanteringen och inte skapandet av mottagare och maillistor, etc. Dock finns möjligheten att se statistik över antalet skickade och öppnade mail även här. 

När ni skickar mail härifrån så kommer antalet tillgängliga maillistor bero på vilken administratörer ni är. Varje företagsgrupp kommer åtminstone ha en skapad maillista (ex. "Medlemmar Farsta", "Styrelse Lunda", etc.) och dessa maillistor är sedan kopplade till administratörer för respektive företagsgrupp, D.v.s. beroende på vilken företagsgrupp som hanteras så visas olika maillistor.

För att skapa ett mail går ni igenom några extra steg jämfört med en vanlig mailfunktion. Mest handlar detta om att välja maillistor istället för skriva mailadresser och att sändningen sker i ett separat steg.
Hur detta görs beskrivs när funktionen öppnas.   

Backend (Manager Admin)

Webbsystemet består av två huvudsakliga vyer: Frontend, d.v.s. själva Webbplatsen och Backend (Joomla!), vilket är det administrativa verktyget för systemet där man bygger och underhåller systemet.

FGS och FG administratörer använder detta för att hantera utskick av mail och FGS administatörer har även funktioner för att hantera menyval, användare och mer avancerade funktioner för medlemsregistret.

Nedan visas hjälpen som finns tillgänglig för funktioner i Backend:

Guide till: Skapa Användare och Maillistor för utskick av mail

Guide till: Skapa Mail och Listor för MailChimp

Guide till: Skapa och skicka mail till medlemsföretag

Guide till: Exportera medlemsregister till excel

Guide till: Skapa nytt menyval

Guide till: Skapa ny bransch

Guide till: Byt Lösenord för användare

Guide till: Godkänn företag via backend (utan mail)