Lokala brottsförebyggande rådet, BRÅ, i Järva
Järva stadsdelsnämnd och stadsdelsförvaltning är mycket aktiva i det brottsförebyggande arbetet. Brå-mötena leds av stadsdelsnämndens ordförande Rashid Mohammed (v) med flera politiker, tjänstemän och polisen närvarande. Rådet möts fyra gånger per år. Lunda Företagsgrupp har i många år varit med i rådet.
Möte 22 februari 2024.
Idag kunde alla närvarande rapportera att det är ganska lugnt i området. Det finns områden som är starkt utsatta. Det gäller Rinkeby, Tensta och Husby. Förra året var det inga skjutningar i Järva. Perioden 2017-2021 var det 20-25 skjutningar per år. En fastighetsägare meddelade att inbrott via fönster hade ökat. På en del håll efterlyses fler kameror.
För att förhindra att personer glider in på en brottslig bana har man i stadsdelen börjat att på olika sätt arbete med yngre barn för att kartlägga deras förhållanden. Man informerar även havande kvinnor för att förebygga att deras barn blir brottslingar.
Lunda företagsgrupp meddelade följande på mötet.
Från Lunda Företagsgrupps sida framhöll vi att det är lugnt i vårt område. Men det är skräpigt. Och skräp föder skräp. Vi har dock konstaterat att ett kylskåp och annan köksutrustning som funnits i den östra delen på Finspångsgatan nu hade försvunnit efter att vi anmält detta på stadens Tyck till-app. Likaså har ett stort potthål försvunnit på Finspångsgatan utanför Däckia efter vår anmälan på Tyck till-appen.
Ur säkerhetssynpunkt framhöll vi på mötet att det är mycket viktigt att företagen lär sig AI. AI kommer att bli ett positivt redskap för företagen genom att hjälpa företagen med vissa arbetsuppgifter. Men det kommer också att kunna utnyttjas av brottslingar för att lura oss. DÄRFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT VI LÄR OSS AI.
Som ett led i att hjälpa varandra i Lunda har vi skapat en säkerhetsgrupp för Lundaföretagen. Gruppen ingår i Svensk Handels säkerhetsapp. I den kan de anslutna personerna/företagen varna varandra då vi utsätts för något obehagligt. Vi kan också snabbt göra polisanmälningar.
Nästa möte i BRÅ Järva är den 23 maj 2023.
Vill du framföra någon synpunkt på det mötet hör av dig till undertecknad.
Hälsningar
Håkan Rosander
info@lundaforetagsgrupp.se
Idag hade vi det första och det sista BRÅ-mötet i år. Att det blivit så beror på sammanslagningen av stadsdelarna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista då många varit upptagna med processen att skapa stadsdelen Järva. I lokala BRÅ deltar stadsdelsförvaltningen med många inblandade avdelningar, polisen, fastighetsägarna, skolan, bussbolaget, centrumförvaltarna, några politiker och företagarföreningarna. Alla deltagarna delger sina erfarenheter av utvecklingen. Några noteringar från mötet:
Tensta, Rinkeby med flera områden i Järva förknippas nog av många med djupa problem. Efter dagens möte kanske det är en felaktig bild. I så fall borde detta spridas utanför Järva.
Under år 2024 kommer BRÅ Järva att träffas fyra gånger.
Vill du att något skall framföras till politikerna, tjänstemännen eller de andra aktörerna, hör av dig till mig.
Hälsningar
Håkan Rosander
070-577 7019
Konstantin Spinos från Trafikverket informerade oss Förbifartens framväxt den 1 november 2023.Konstantin var en mycket engagerad projektledare, som tycktes brinna för sitt jobb.
Vi fick en heltäckande redogörelse för detta stora projekt som kommer att kosta cirka 42 miljarder kronor när det är färdigt.
Och färdigt är det 2030 enligt Konstantin. Och kanske också lite före detta år.
Kortfattade fakta om Förbifarten:
Lunda Företagsgrupp har tidigare framfört önskemål om en förlängning av den nordöstra infartsfilen från Bergslagsvägen till Avestagatan för att undvika den köbildning som ofta uppstår på Bergslagsvägen. En slutsats vi kunde dra vid samtalet med Konstantin var att denna förlängning inte blir aktuell före 2030 då Förbifarten öppnar.
Håkan Rosander
ordförande i Lunda Företagsgrupp
Pernilla Takacs, Charlotte Helmersson, Friedrich Klasson och Emelie Resbeck. Pernilla, Charlotte och Emelie från stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta och Friedrich från Rapid Säkerhet, vårt bevakningsföretag i Lunda.
Måndagen den 7 november gjorde vi en trygghets- och trevnadspromenad i Lunda. Lunda är i stort ett snyggt och välordnat företagsområde. Under promenaden kunde vi konstatera att det finns skräp på trottoarer och parkeringsplatser på flera ställen Gräsklippning pågick under vår promenad av de stora grönområdena. Problem med underhåll uppstår ofta i gränsområden mellan fastighetsmark, parkmark och gatumark. Och dessa problem ser vi på flera platser i Lunda. Vem skall rensa bort buskar på utsidan av staketet? I stort kan sägas att området var i ett bra skick denna dag. Det berodde bland annat på att skräp rensats från parkeringsplatsen nere vid vändplanen på Fagerstagatan mitt emot parkeringshuset. Rensningen hade gjorts av hyresgästen. Men här samlas skräp väldigt ofta och rensning måste göras flera gånger per år. Vem som har ansvaret för parkeringsplatsen var oklart. Måste utredas.
En rapport från promenaden med specifika åtgärder kommer lite senare.
Hälsningar
Håkan Rosander
Dialogen med Stockholms stad hölls för första gången som ett fysiskt möte i Spånga Center. Dialogerna startades under pandemin och hölls då digitalt. Fysiskt eller digitalt? Digitala eller fysiska möten har sina för- och nackdelar, men det var verkligen trevligt att träffa människorna från skärmen. Den stora skillnaden uppträdde på minglet efter själva dialogen. Vi kunde sitta ner med tjänstemännen och förklara idéer och höra reaktioner. Det bildades många små grupper där särskilda problem kunde framföras och tjänstemännen från staden verkade glada för den direkta kontakten.
Tjänstemännen från exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret presenterade de projekt som pågår eller planeras i Spånga-Tensta. Dessa syns på bilder som visades. Du kan se bilderna genom att klicka på LÄNK nedan i brevet från Stockholms stad. I brevet finns också information om den service du kan få från Stockholms stad.
En del punkter som diskuterades under dialogen:
- Eventuell etablering av företag i Lunda. System 3R som ligger i Vinsta idag behöver bygga ut och samla sin verksamhet under ett tak. I Vinsta hotas man av bostäder som hindrar en utbyggnad. System 3R är ett företag med cirka 200 anställda. Ett rent verkstadsföretag. Världens största i sin nisch. Förslaget är att etablera företaget på den idag gröna ytan mellan den västra och östra delen av Lunda. För att få detta i mål måste Stockholms stad reservera marken för System 3R. System 3R är mycket beroende av sin personal och man vill därför inte flytta för långt.
- Aktiviteterna på Spånga Torg med ungdomar har uppskattats av företagarna.
- Önskemål om en saluhall likt Hötorgshallen i nordvästra Stockholm
- Etablering av olika matprojekt
- Nytida, Spånga Nord daglig verksamhet, söker kontakt med företag för samarbete
- Företagen i Lunda efterlyser ett antal förändringar i trafiken för att få bättre tillgänglighet för företagen och dess personal. Det gäller t ex ny infart till området vid Bilskroten, bättre hantering av trafiken vid korsningen Bergslagsvägen-Avestagatan och vid korsningen Bergslagsvägen- Fagerstagatan. Allt detta och mer därtill är framfört till trafikkontoret och vi hoppas att en förbättring kan påbörjas under år 2023.
Från företagsgruppens sida såg vi mycket positivt på denna mänskliga kontakt med Stockholms stad och vi ser fram emot samarbetet för:
Företagandet är grunden för vår välfärd
Utan företagande ingen välfärd
Alternativet är nämligen självhushåll och då har vi ingen välfärd.
Ett stort tack till Stockholm Business Region och till stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta som varit mycket aktiva för att få detta möte till stånd. Och inte minst till vår stadsdelsdirektör Victoria Callenmark som var mycket aktiv under hela mötet.
Nästa gång vi har en foretagsdialog med Stockholms stad hoppas vi att alla våra medlemmar ställer upp.
Väl mött nästa gång
Håkan Rosander
ordförande
![]() |
STORT TACK FÖR DITT DELTAGANDE I FÖRETAGSDIALOG SPÅNGA-TENSTA
Här hittar du bilderna som visades under mötet: LÄNK Om du har fler frågor än de som ställdes under företagsdialogen eller vill ge feedback, så mejla: foretagsdialog@stockholm.se Vill du delta i fler företagsdialoger? Du finner dem här: Kalendariet Nedan hittar du mer information samt kontaktuppgifter till Stockholms stads funktioner som berör dig som företagare: |
Den 28 mars hade vi årsmöte med besök av Gustaf Bergeröd från trafikkontoret.
Årsmötet löpte på smidigt som vanligt. Protokollet skickas till medlemmarna.
Vi hade skickat över ett antal idéer och förslag angående trafiken i och omkring Lunda till Gustaf Bergeröd på trafikkontoret. Gustaf har varit ansvarig för vårt område i fem år och är väl insatt i trafikens förutsättningar. Trots det uppskattade Gustaf mycket att få den insiderinformation som våra representanter från Best Transport och Schenker kunde bidra med. Vi fick också uppmaningen att gärna höra av oss direkt till Gustaf med trafikfrågor gällande Lunda (gustaf.bergerod@stockholm.se).
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det här glada och omhändertagande gänget möter dig vid vaccinationsbussen hos MediCarrier på Finspångsgatan 44. Du kan få 1:a, 2:a och 3:e dosen. För att få tredje dosen måste du vara mer än 65 år gammal. Jag vaccinerade mig själv idag, tredje dosen. Fungerade alldeles utmärkt.
Håkan Rosander
Det här glada och omhändertagande gänget möter dig vid vaccinationsbussen hos MediCarrier på Finspångsgatan 44. Du kan få 1:a, 2:a och 3:e dosen. För att få tredje dosen måste du vara mer än 65 år gammal. Jag vaccinerade mig själv idag, tredje dosen. Fungerade alldeles utmärkt.
Hälsningar
Håkan Rosander
070-577 7019
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
Idag beslutade Lunda Företagsgrupps styrelse ett utvecklingsprogram för att göra Lunda till ett än mer trevligt och effektivt område för företagen och dess personal. Det är ett omfattande program där vissa saker går fort att genomföra och en del saker kommer att ta tid.
Vi behöver samarbeta med dig som jobbar i Lunda och vi ser fram emot att få dina synpunkter och kanske förslag på ytterligare saker som vi inte har tänkt på. Vi kommer också att be om hjälp från stadsdelsförvaltningen och andra delar av stadens administration.
Vi har redan börjat arbeta med vissa punkter i programmet och fortsätter framför allt med de punkter som har prio 1 i listan. Vi kommer att löpande informera dig om vad som händer.
Hälsningar
Styrelsen
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
1. I sommar ska vi gjuta kantbalkar och förbereda för monteringen av räcken och bullerskärmar på de båda huvudbroarna. Det arbetet startar under sommarens tågavstängning av Mälarbanan och pågår i cirka ett år innan hela bropaketet är klart.
2. Gjutningen av betongtunneln för norrgående trafik påbörjades under våren. Det arbetet kommer att fortsätta under sommaren och slutföras sommarhalvåret 2021. Södergående betongtunneln blir klar under hösten 2020.
Gång- och cykelvägen mellan Barkarby och Spånga är stängd av säkerhets skäl på grund av arbetena med bron . Gång- och cykelvägen öppnar igen i höst.
Under tågavstängningen 4/7-27/7 kan det förekomma perioder av dygnet runt-arbeten. När vi river gamla brostöd i betong som användes när vi gjöt bron, kan det komma att bullra.
3. Strax norr om E18 håller vi på att spränga bort berg där våra nybyggda broar har ”landat”. Det sprängningsarbetet slutförs under sommaren och gör plats för vägbanan fram till nästa bropassage.
4. I norra delen av Hjulsta, i höjd med Hästa gård, har vi påbörjat bygget av den norrgående betongtunneln under våren, ett arbete som fortsätter under sommaren och färdigställs våren 2021.
Den södergående betongtunneln planeras vara färdigbyggd i december i år. Under sommaren bygger vi också inslagsvalven som binder samman bergtunnlarna och betongtunnlarna med varandra för att få sammanhängande tunnelrör. Dessa beräknas vara klara i december. Inget av dessa arbeten är störande.
Sprängningarna norr om E18 kan komma att höras beroende på väder och vindriktning. I augusti kommer vi att placera en bergkross nere i schaktet där vi spränger. Den kommer att krossa bergmassor vardagar mellan kl. 07-19 under ungefär 6 veckor. Arbetet kan upplevas som bullrigt.
Vi har fått en ny rapport om Företagsklimatet i Stockholm. I den nyligen antagna Näringslivspolicyn för Stockholm sägs att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025. Enligt den nya rapporten ligger Stockholm under snittet för rikets kommuner på alla de områden som undersökningen mäter. Stockholm har alltså en lång väg att gå för att bli bäst. Det sammanfattande omdömet för Stockholm blir godtagbart. Undersökningen omfattar 264 företag.
Hälsningar
Håkan Rosander
En eloge till Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning för att man håller igång näringslivsrådet. Under mötet utbyttes många åsikter om den situation som råder och tips om åtgärder utbyttes. De permitteringsregler som nu gäller uppskattas av företagen men en stor kostnad är också företagens hyreskostnader. Här utbyttes många åsikter angående förhandlingar med fastighetsägarna.
Stadsdelsförvaltningen har varit mycket aktiv under coronaperioden, information på flera språk till innevånarna, en evakueringsaktivitet startade i tisdags för att minska på trångboddheten i vissa delar av stadsdelen, Fristads sjukhem har iordningställts på rekordtid, dock inga patienter än.
Information till företagen har skickats ut till företagen via Lunda Företagsgrupp vid flera tillfällen med bland annat information om stadens hjälp till företagen. Saknar du detta hör av dig till undertecknad så fixar vi det.
I sådana här lägen är det viktigt att vara medlem i föreningarna i området. Informationen från staden sker i stor utsträckning via föreningarna.
Det finns dock ett liv efter Corona. Invest Stockholm, som är Stockholms stads näringslivskontor informerade på mötet om:
Det kan låta bra med alla dessa tankar, men det gäller att få struktur på det hela så att det blir lätt att förstå och detta påpekade vi under mötet.
En ny NKI-mätning (Nöjd-Kund-Index) görs nu i Stockholm för att ta reda på vad företagen tycker om stadens byråkrati. Stockholm har under de senaste åren legat på plats 100-150 bland Sveriges kommuner. Målet är att vi skall bli nummer 1. Staden har alltså en lång väg att gå.
Under hösten kommer Invest Stockholm att ordna stadsdelsmöten för företagarna med bland annat följande frågeställningar: Vad saknas? och Vad kan vi göra?
Den 5 juni gjordes en trygghetsvandring i Lunda på initiativ från Lunda Företagsgrupp. Deltagare var Annelie Hemström, preventionssamordnare i Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltning, polismannen Frank Carlsson och Håkan Rosander från Lunda Företagsgrupp. Vi uppmärksammade en del brister som redovisas i det bifogade protokollet.
Hälsningar
Håkan Rosander
Plats |
Problem |
Ansvar |
Bild |
Fagerstagatan, vid RagnSells |
Överhängande träd över cykelgången |
Hässelby-Vällingby SDF |
|
Högforsgränd |
Grusdumpning |
Trafikkontoret, om det är på vägen |
|
Fagerstagatan 55 |
Grushög på vändplan |
Trafikkontoret |
|
Fagerstagatan 55 |
Träflis dumpad på gräsmatta |
SDF |
|
Fagerstagatan 48 |
Buskar och snår går ut över gångbana. |
Trafikkontoret |
|
Domnarvsgatan10-12 |
Överhängande träd och buskage på gångväg |
Fastighetsägare
|
|
Domnarvsgatan 12 |
|
Fastighetsägare/hyresgäst |
|
Domnarvsgatan 21 |
Uppbruten stolpe från stängsel slängd i vägrenen. |
Fastighetsägare/hyresgäst. Stolpen hör till stängslet runt fastigheten/verksamheten på Domnarvsgatan 21. |
|
Plats? |
Omkullvälta och flyttade farthinder |
SDF – men redan löst |
|
Högforsgränd 4 |
Oklippt och oskött. |
Hässelby-Vällingby SDF |
|
Fastighetsborgarrådet Dennis Wedin och stadsdelsnämndens ordförande Ole-Jörgen Persson.
Spångas-Tensta stadsdelsnämnd hade bjudit in till ett stormöte om näringslivs- och utvecklingsfrågor i Spånga. Närvarande var trafikborgarrådet Daniel Helldén och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin. Inbjudare var stadsdelsnämndens ordförande Ole-Jörgen Persson. Daniel Helldén var tvungen att lämna diskussionen innan föreställningens avslut och kunde därför inte vara med på bild.
Presentationerna handlade om trafik, parkering och bostadsbyggande i Spånga. Det är mycket på gång i vårt område.
Från Lunda Företagsgrupp framförde vi vikten av att det förutom bostäder bereds plats för näringslivet. Stockholms befolkning skall öka med 50 % till år 2040. Det betyder att vi också behöver 50 % fler arbetsplatser. För närvarande byggs flera av Stockholms stads industriområden med bostäder. Det blir mindre och mindre plats för arbetsplatser. Moderna verksamheter består i stor utsträckning av kontor, som mycket väl kan byggas i närheten av bostäder. Gör det! Då kan fler människor bo i närheten av arbetet och spara både tid och minska negativ klimatpåverkan genom mindre arbetsresor. Lunda företagsområde är idag i stort sett fullbyggt. Inom 7-8 år kommer ett antal ytor att bli disponibla när Förbifarten är byggd. Dessa områden måste bevaras för verksamheter. Lunda är ett av Stockholms stads tio verksamhetsområden, som skall bevaras för företag, där vi i viss utsträckning får låta, lukta och hantera gods och förnödenheter till stockholmarna. År 2040 skall 50% mer gods transporteras till oss som bor i Stockholm. Mycket av godset skall transporteras i små paket direkt till våra hem. Det kräver att vi kan transportera godset på ett rationellt sätt. Gatorna måste vara framkomliga. Vi kör antagligen med elektriska bilar men vi måste komma fram.
Vi får inte glömma att företagandet är grunden för vår välfärd, utan företagande har vi ingen välfärd. Alternativet är nämligen självhushåll och då har vi ingen välfärd.
Håkan Rosander
070-577 7019
Möte med BRÅ den 7 maj 2019.
Polisen rapporterar att det är lugnt i området Spånga-Tensta stadsdel. Våld mot polisen har i princip upphört. Det beror bland annat på att många brottslingar nu är inburade. Narkotikaförsäljningen har delvis flyttat på sig, från Tensta mot Hjulsta beroende på kameror och polisens aktiviteter.
MTR rapporterar att plankning fortfarande förekommer. Det är ett tekniskt problem. Att flera personer passerar spärrarna på ett kort genom att gå tätt intill varandra visar på en teknisk svaghet i nuvarande system. Men det fungerar på andra håll i världen.
Räddningstjänsten rapporterar att hoten mot personalen under utryckning är nästan helt borta.
Järva Fastigheter rapporterar att inbrotten har minskat kraftigt från att ha legat på 90-100 inbrott blev det 14 förra året. Fantastiskt.
Spärrvakterna i Tensta tycker att jobbet är trist nu, alla betalar. Man har inte mycket att göra.
Från kommunen rapporteras att man gjort provköp av tobak i 28 av stadsdelens 35 försäljningsställen av tobak. I fyra butiker kunde minderåriga köpa tobak. Trygghetsvandringar kommer att göras i stadsdelen.
Det var mycket positivt på mötet alltså. Vi får hoppas att det håller i sig. Men det finns problem. Vi återkommer när protokollet från mötet är klart.
Håkan Rosander
Padelverket AB bygger tillsammans med FastPartner i Lunda Sveriges största padelhall. Tolv banor på sammanlagt 4.300 kvm. Anläggningen kommer att invigas i april i år och medlemmarna i Lunda Företagsgrupp kommer att få en speciell inbjudan. Det är mycket glädjande att få in sport- och motionsaktiviteter i området. Det gör det enkelt förr alla anställda att utnyttja banorna och det skapar liv och rörelse i Lunda under längre tid på dygnet. Det är viktigt inte minst ur säkerhetssynpunkt.
Vi återkommer med mer information när öppningsdagen närmar sig.
Håkan Rosander
Hej!
Ett stort tack till alla er som deltog i årsmötet i onsdags den 21 mars 2018. Det blev en mycket givande stund angående både behov av personal och deras utbildning samt om Tenstaledningen som kommer att störa trafiken på framför allt Fagerstagatan under de kommande två åren.
Flera av de närvarande representanterna för företagen sade att man har behov av att anställa. Det gäller t ex IT-personal, lagerpersonal, truckförare, lagerarbetare och fastighetsskötare. Lars-Gustaf Jonsson från Tensta gymnasium håller på att starta upp gymnasiet igen, efter ett par år med mycket låg verksamhet. Man skall inrikta sig på att yrkesutbilda unga-vuxna (20-30 år gamla). Lars-Gustaf Jonsson tar mycket gärna emot förslag och synpunkter från företagen. Han nås på telefon 08-508 382 24 eller 073-917 99 80. Mailadressen är lars-gustaf.jonsson@stockholm.se
Wiktor Westerdahl visade oss planerna för Tenstaledningens dragning genom Lunda . Den kommer att under de kommande två åren störa trafiken på framför allt Fagerstagatan. Under långa tider kommer gatan bara att ha en körbar fil. Det betyder att vi måste köra omvägar för att komma fram. Var ledningen kommer att läggas och i vilka etapper den byggs framgår av de bifogade ritningarna. På översiktsbilden finns planerade tider för de olika etapperna. Dessa tider är än så länge preliminära och kommer troligen att ändras efter hand. Vi kommer från Lunda Företagsgrupps sida att informera mera om detta under projektets gång. Det går också bra att kontakta projektledaren Wiktor Westerdahl direkt på tel 076- 628 05 09 eller wiktor.westerdahl@fjarrvarmeprojekt.se
OBS! En del av filerna i bilagorna innehåller flera bilder.
På årsmötet hade vi naturligtvis stadgeenligt årsmöte för föreningen. Till detta återkommer vi med protokollet när detta är justerat.
Hälsningar
Håkan Rosander
070-577 7019
Det är viktigt med fakta för att bedöma den aktuella situationen och utvecklingen inom brottsutvecklingen. Vår kommunpolis kunde meddela att den statistiska redovisningen av brotten nu blivit betydligt bättre än tidigare. Man kan t ex se redovisade brott per gata. Inbrott och narkotikabrott har ökat varje år från år 2014. Garaget i Tensta centrum och gallerian är centraler för narkotikahandeln. I Lunda har det förekommit en del stölder av bildelar. De kameror som under förra året sattes upp i Tensta får nu sitta kvar. Däremot är det tveksamt om man får sätta upp fler kameror. Det gäller t ex Spånga centrum där det förekom några otäcka rån förra året. Det är för få brott på samma plats för att motivera kameror. Polisen vill ha fler kameror men man får inte tillstånd. Idag jobbar polisen med två mål:
5-årsmålet innebär att inget av delområdena i Spånga-Tensta skall bli sämre ur brottssynpunkt.
15-årsmålet innebär att inget område skall betraktas som ett utsatt område.
Tuffa mål men polisen tror att det går genom samverkan mellan alla instanser i stadsdelen.
Stadsdelen har inrättat en styrgrupp för de lokala utvecklingsprogrammen som syftar till att öka säkerheten och tryggheten. Ditte Westin blir ordförande i styrgruppen och kommer under aderton månader bara jobba med detta.
Stadsdelen har ansökt och fått pengar till ett antal åtgärder för att höja säkerheten. Där ingår t ex att skapa bättre belysning på parkeringsplatser, högre kantstenar och pollare för att förhindra okynneskörningar. Vi skall också få något som kallas smart belysning med bland annat bättre belysning vid Spånga station. Det skall bli spännande att se vad detta innebär.
Vi har begärt att få mer siffror på brottsutveckling vilket vi får återkomma till.
Håkan Rosander
Vid medlemsmöte den 27 nov 2017 informerade Patrik Hamberg och Magnus Enblom från Trafikverket om byggandet av Förbifarten.
Trafikleden kommer att öppnas år 2026. Under byggtiden kommer som mest 300 lastbilar per dag att forsla bort bergmassorna. Idag kör det cirka 3000 lastbilar per dag på Bergslagsvägen. Det råder borrförbud mellan klockan 22 och 07.
När Förbifarten är klar beräknas den södergående trafiken på Bergslagsvägen vara kvar på nuvarande nivå och den norrgående trafiken att ha halverats från cirka 33.000 fordon per dag till 15.000.
Mer detaljer om bygget kan ses HÄR.
Håkan Rosander
Vi för just nu en dialog med berörda kommuner, men vi kommer på grund av pågående arbeten och av säkerhetsskäl behöva hålla gång- och cykelvägen stängd fram till senare i vår.
Vi ska bland annat färdigställa grundläggningsarbeten för bron och spränga för det stora schakt som vägbanorna ska gå i.
Under somrarna 2018 och 2019 måste vi stänga av cykelvägen en månad samtidigt som Mälarbanan stänger av järnvägen för att kunna bygga bron över spåren. Dessa arbeten kräver att tågbanan är spänningsfri och fri från trafik.
Vi återkommer med mer detaljerad information om hur länge vi stänger av gång- och cykelvägen och när vi kan öppna den igen. Gående och cyklister hänvisas med skyltning.
Nyhet ligger på webben www.trafikverket.se/forbifartstockholm-Hjulsta
./a
Med vänlig hälsning
Anna Weston
Projektkommunikatör
E4 Förbifart Stockholm
anna.weston@trafikverket.se
Direkt: 010-123 02 87
Mobil: 072-147 22 69
Trafikverket
Solna Strandväg 98
172 90 Stockholm
Besöksadress: Finspångsgatan 42 (Lunda)
Telefon: 0771-921 921
Lunda FG har lämnat synpunkter på ett förslag angående ombyggnad av Spånga station. En ny utgång i den norra delen av stationen skulle underlätta betydligt för personalen i Lunda att ta sig till och från jobbet. Det skulle också främja Stockholms stads mål om att nå en 0-nivå på CO2-utsläppen till år 2050. bilaga