Här hittar du länkar till förvaltningar, organisationer och företag vars verksamheter har betydelse för oss, samt till vår paraplyorganisation Företagsgrupperna Stockholm.
Information om byggprojektet Hagastaden/Norra Station:
www.hagastaden.se
www.stockholm.se/hagastaden
Citybanan:
www.trafikverket.se
Övriga:
» Exploateringskontoret
» Miljöförvaltningen
» Normalms stadsdelsförvaltning
» SL
» Stadsbyggnadskontoret
» Stockholm Business Region
» Stockholm stad
» Stockholms Handelskammare
» Stockholm Science City Foundation
» Svenskt näringsliv
» Trafikkontoret
Företag |
|
Besöksadress |
Klarabergsgatan 35 |
Postadress |
Klarabergsgatan 35, 106 27 Stockholm |
Telefon |
08-696 40 80 |
Kontaktperson |
Olle Berntson , 0708-939 503 |
Företag |
|
Besöksadress |
Nybrokajen 7 |
Postadress |
Nybrokajen 7, 111 48 Stockholm |
Telefon |
08-566 133 96 |
Kontaktperson |
Carl Hirsch hirsch@scandilatin.se |
Företag |
|
Besöksadress |
Sveavägen 167 |
Postadress |
Box 300 74, 104 25 Stockholm |
Telefon |
08-566 20 500 |
Kontaktperson |
Micael Wänsekog, 08-566 205 00 |
Företag |
|
Besöksadress |
Hälsingegatan 47 |
Postadress |
Box 4808, 116 93 Stockholm |
Telefon |
08-615 89 00 |
Kontaktperson |
Camilla Lemnell, 08-34 34 46, 070-399 69 99 |
Företag |
|
Besöksadress |
Dalvägen 8 |
Postadress |
Box 730, 169 27 Solna |
Telefon |
08- 555 148 00 |
Kontaktperson |
Silvia Samuelsson, 08-555 148 49 |
Företag |
Fastighets AB Norrtull |
Besöksadress |
Sveavägen 155 |
Postadress |
Box 23150, 104 35 Stockholm |
Telefon |
08-506 804 23 |
Kontaktperson |
Rolf Andersson |
Företag |
|
Besöksadress |
Gävlegatan 16 |
Postadress |
Box 23029, 104 35 Stockholm |
Telefon |
08-566 123 30 |
Kontaktperson |
Camilla Klint (f.d. Lemnell)
Atrium Ljungberg AB
Gävlegatan 22
113 30 STOCKHOLM
Tel: 08-34 34 46
Mobil: 070 399 69 99
E-post: camilla.klint@al.se
Lisa Johnsson Kärrbrink
Elite Palace Hotell
St:Eriksgatan 115
101 30 Stockholm
Tel: 08-566 217 00
E-post: lisa.johnsson-karrbrink@elite.se
Hans Liljeblad
OKQ8 AB
Box 23900
104 35 STOCKHOLM
Tel: 08-506 801 00
E-post: hans.liljeblad@okq8.se
Hanna Melander
The Park
Hälsingegatan 49
Tel: 073-364 35 44
E-post: hanna@thepark.se
Susanne Åhlén
Fasticon Kompetens
Hälsingegatan 40, 113 43 Stockholm
Tel: 073-415 43 15
E-post: Susanne.ahlen@fasticonkompetens.se
Revisor:
Hanz Linderyd
Sira
Ålstensgatan 29
167 65 BROMMA
Tel: 070-216 40 87
E-post: hanzlinderyd@telia.com
Stina Marklund
Handelsbanken Norrtull
Box 23085
104 35 STOCKHOLM
Tel: 08-545 423 31
E-post: stma07@handelsbanken.se
Ulla Johansson
Solna Stad
Stadshusgången 2
171 86 SOLNA
Tel: 08-734 20 00
E-post: ulla.johansson@solna.se
Ebba Järrud, Carolina Tower
FGS vision är att region Stockholms skall innehålla ett varierat näringsliv där företag, verksamheter och boende skall kunna utvecklas för att skapa sysselsättning och välstånd för invånarna.
Tillfällig text för menyer i farsta partihallar
Tillfällig text för menyer i farsta partihallar
Det händer mycket i vårt närområde, nu och de kommande åren. Norra Vasastaden ligger i den del av Stockholm som kommer att utvecklas och förändras mest de närmaste 10 åren.
I gränslandet mellan stenstadens intensitet och Hagaparkens gröna lunga yta ska det nya Norra Stationsområdet växa fram.
"Den nya stadsdelen kring Norra Station och Norrtull, Hagastaden, förenar i en unik miljö stadens kvaliteter med världsledande forskning, företagande och boende i Europas mest spännande tillväxtregion.” Så skriver Stockholms stad, Solna stad, Stockholms Läns Landsting och Karolinska Institutet i en gemensam vision om det nya området. Arbetet har redan påbörjats. Norra Länken/E4/E20 däckas över och på det gamla stationsområdet skapas en attraktiv och levande stadsdel. Vasastaden växer norrut mot Solna med bostäder, affärer, kultur, service och företagande. Staden växer här med 13.000 boende, 2,2 miljoner kvm yta för kommersiell och kulturell verksamhet, forskning och vård. Cirka 33.000 personer beräknas arbeta inom området då det är färdigbyggt.
Så här blir du medlem
Medlemskap i Företagsgruppen Hagastaden kan sökas av alla företag i Hagastaden (Stockholm och Solna), samt av intressenter i området, t ex fastighetsägare/förvaltare. Du tar inte på dig några åtaganden som medlem, men självklart uppskattas all medverkan av Dig och Ditt företag.
Ju fler medlemmar vi är, desto större tyngd har vi i kontakter med omvärlden. Årsavgiften för medlemskap för innevarande verksamhetsår är:
Företag | ||||||
Antal anställda: | Avdragsgsgill serviceavgift: | Medlemsavgift: | Årsavgift: | |||
1-24 st | 800:00 | 100:00 | 900:00 | |||
25-99 st | 1000:00 | 100:00 | 1100:00 | |||
över 100 st | 1200:00 | 100:00 | 1300:00 |
Kommersiella fastighetsägare/förvaltare | ||||
Avdragsgsgill serviceavgift: | Medlemsavgift: | Årsavgift: | ||
1200:00 | 100:00 | 1300:00 | ||
Du sparar tid och resurser eftersom företagsgruppen engagerar sig i viktiga frågeställningar som det enskilda företaget sällan har varken tid eller resurser till, tex infrastrukturfrågor, områdets gestaltning, p-platser, närservice eller andra förutsättningar för ett bra fungerande näringsliv.
Som medlem får du tillgång till bla:
Vill du ha mer information eller har du idéer om verksamheten, kontakta styrelsen eller kansliet!
Bli Medlem!
Att skapa en nyhet som skall publiceras direkt och enbart innehåller en rubrik med lite text är väldigt enkelt, men om man vill dröja med publiceringen eller vill infoga bilder och tabeller, arbeta med flera rubriknivåer och stilar, etc. så kan hjälp behövas.
Börja med att klicka på "Skapa Nyhet" här bredvid och så kommer hjälp att finnas där ni skapar nyheten.
Alla nyheter publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Nyheter" för respektive Företagsgrupp eller FGS.
Vilken eller vilka Företagsgrupper som nyheten gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".
SKAPA EN KALENDERHÄNDELSE
Att skapa en kalenderhändelse görs på liknande sätt som att skapa en nyhet, Skillnaden ligger i hur man anger tidpunkt och hur den blir publicerad.
Börja med att klicka på "Skapa Kalenderhändelse" här bredvid och så kommer hjälp att finnas där ni skapar händelsen.
Alla kalenderhändelser kommer att publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Kalendarium" för respektive Företagsgrupp eller FGS.
Vilken eller vilka Företagsgrupper som händelsen gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".
SKAPA och ändra INFORMATION
Skapa och ändra Information används tillsammans med Backend funktionen för att skapa ytterligare hemsidor under menyvalet "Om Oss".
Valet "Skapa och ändra Information" här till vänster har ingen egen hjälp, utan med kunskapen från att skapa en nyhet används den hjälp som ligger under rubriken Backend (nedan) för att skapa ett nytt menyval.
Skapa och ändra Information visar alla skapade artiklar (hemsidor) för den generella information som finns på Webbplatsen och från denna lista kan sedan artiklarna skapas och uppdateras.
HANTERA DOKUMENT
Hantera dokument används för att lägga upp dokument under de rubriker som visas under "Dokument", under menyvalet "Om Oss".
(detta går även att göra direkt där dokumenten ligger)
Dessa dokument läggs upp och hanteras som bilagor på en i övrigt tom hemsida.
Att lägga till ett dokument går till så här:
Att uppdatera en bilaga, eller ta bort den, görs direkt från listan av bilagor.
Två knappar till höger hanterar detta: Krysset = Ta bort, Pennan = Uppdatera.
Observera! Knappen "Nytt" som visas direkt under listan med rubriker används för att skapa en ny Rubrik / Hemsida för dokument
(och inte ett nytt dokument!)
Att lägga upp en ny rubrik går till så här:
Efter att ni tryckt på knappen "Nytt" och öppnat editorn - Ge denna sida enbart en Rubrik (och möjligen en kort text om rubriken inte kan formulera vad som skall återfinnas här).
Om denna rubrik skall vara öppen för alla besökare, använd nu Spara & Stänga för att lägga upp den.
Om denna rubrik skall vara öppen bara för styrelsemedlemmar, byt flik till "Publicera" och längst ner i listan för "Åtkomst", välj den grupp som skall få se denna dokumentrubrik och spar sedan på vanligt sätt.
BACKEND (MANAGER ADMIN)
Webbsystemet består av två huvudsakliga vyer: Frontend, d.v.s. själva Webbplatsen och Backend, vilket är det administrativa verktyget för systemet där man bygger och underhåller systemet.
FGS och FG administratörer använder detta för att hantera utskick av mail och FGS administatörer har även funktioner för att hantera menyval och mer avancerade funktioner för medlemsregistret.
Nedan visas hjälpen som finns tillgänglig för funktioner i Backend:
Guide till: Skapa Användare och Maillistor för utskick av mail
Guide till: Skapa och skicka mail till medlemsföretag
HagastadenFöretagsgrupp is an association for all businesses in Hagastaden.
What do we do?
We work in the interest of the businesses to create the best possibilities for the companies. It is important to be involved in the planning process of Stockholm. We work together with the different departments managing our town. Information to our members is a key factor. Information is distributed via mail or on special information meetings. Infrastructure and building plans are often discussed on these meetings.
Föreningen arbetar med att etablera ett utbyte medlemsföretagen emellan vad gäller service, tjänster, information, erfarenhet och kunnande. Det sker företrädesvis genom arrangerande av regelbundet återkommande medlemsmöten med intressanta föredragshållare från näringsliv och offentlig verksamhet, och även aktiviteter av mer social karaktär med anknytning till de olika verksamheter som bedrivs av medlemsföretagen. Initiativ från medlemsföretagen att vara värd för medlemsmöten/aktiviteter välkomnas!
Föreningen är även kontaktorgan gentemot Stockholms Stad och andra myndigheter.
Det går bra för Hagastaden och Stockholm. Ekonomin växer, vi är omtalade i internationella medier, Stockholm hamnar högt i internationella rankningar över städers attraktivitet och konkurrenskraft och många företagare väljer att etablera sig i Hagastaden. Det finns över 1 000 företagare i området.
Fram till 2025 kommer Hagastaden att växa fram och sammanföra Stockholm och Solna - en stadsdel med en blandning av akademi, forskningsinstitut, sjukhus, företag, bostäder, kultur, service och fritidsaktiviteter.
Klicka för att komma till panoramamodellen, här
Det gör området attraktivt för företag. Med så många arbetsplatser kan företagen skapa egna kluster med möjligheter till samverkan. Många arbetsplatser är en garanti för att det finns service form av restauranger och butiker. Hagastaden blir självgenererande, det skapas en positiv spiral där etableringar leder till ännu fler etableringar.
Hagastaden blir en blandstad, en stad där människor både bor och arbetar.
Din röst och ditt engagemang i Företagsgruppen är viktigt för områdets framtida tillväxt. Ju fler medlemmar vi är, desto större tyngd har vi i kontakter med omvärlden.
Läs mer »