Vi ser fram emot en spännande höst - i nyhetsbrevet passar vi på att önska våra företagare i Farsta en härlig sommar!

Klicka på bilden, så kommer du till nyhetsbrevet!

/Thomas Windahl

Vi har fått en ny rapport om Företagsklimatet i Stockholm. I den nyligen antagna Näringslivspolicyn för Stockholm sägs att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025. Enligt den nya rapporten ligger Stockholm under snittet för rikets kommuner på alla de områden som undersökningen mäter. Stockholm har alltså en lång väg att gå för att bli bäst. Det sammanfattande omdömet för Stockholm blir godtagbart. Undersökningen omfattar 264 företag.

Läs hela rapporten här.

Hälsningar

Håkan Rosander

Vi har fått en ny rapport om Företagsklimatet i Stockholm. I den nyligen antagna Näringslivspolicyn för Stockholm sägs att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025. Enligt den nya rapporten ligger Stockholm under snittet för rikets kommuner på alla de områden som undersökningen mäter. Stockholm har alltså en lång väg att gå för att bli bäst. Det sammanfattande omdömet för Stockholm blir godtagbart. Undersökningen omfattar 264 företag.

Läs hela rapporten här.

Hälsningar

Håkan Rosander

Vi har fått en ny rapport om Företagsklimatet i Stockholm. I den nyligen antagna Näringslivspolicyn för Stockholm sägs att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025. Enligt den nya rapporten ligger Stockholm under snittet för rikets kommuner på alla de områden som undersökningen mäter. Stockholm har alltså en lång väg att gå för att bli bäst. Det sammanfattande omdömet för Stockholm blir godtagbart. Undersökningen omfattar 264 företag.

Läs hela rapporten här.

Hälsningar

Håkan Rosander

Vi har fått en ny rapport om Företagsklimatet i Stockholm. I den nyligen antagna Näringslivspolicyn för Stockholm sägs att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat år 2025. Just nu ligger Stockholm under snittet för rikets kommuner på alla de områden som undersökningen mäter. Stockholm har alltså en lång väg att gå för att bli bäst. Det sammanfattande omdömet för Stockholm blir godtagbart. Undersökningen omfattar 264 företag.

Läs hela rapporten här.

Hälsningar

Håkan Rosander

 

Läs artikeln i Mitti om Corona pandemin påverkan på företagarna i västerort och uttalande från VHV Företagsgruppen Ordförande Marie Engström

https://mitti.se/nyheter/vasterorts-naringsliv-tappat/?omrade=vasterort

Styrelsen för VHV Företagsgrupp.

RESTAURANGBRANSCHEN ÄR JUST NU INNE I EN TUFF TID OCH MÅNGA  FÖRSÖKER KOMMA PÅ NYA SÄTT ATT NAVIGERA SIG GENOM KRISEN.

DEN 1 JUNI ÖPPNAR LUCKY ASIAN IGEN EFTER EN TIDS NEDSTÄNGNING SOM EN FÖRSIKTIGHETSÅTGÄRD - TILL LUNCHMENYN!

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Lunch meny för V.23 2020.pdf)Lunch meny för V.23 2020.pdf 74 kB2020-05-29 10:04

Den 27 maj genomförde VHV Företagsgruppen tillsammans med Stadsdelsförvaltningen en Säkerhetsvandring i vårt företagsområde. Denna gång med färre deltagare än vanligt p.g.a. Corona pandemin.

Målsättningen var att se hur vårt område är "städat" och anmäla avvikelser till Gatukontoret/Parkförvaltningen/Fastighetsägarna för åtgärder. Allt  för att vi skall få ett finare, renare och säkrare företagsområde.

 

Som ni ser på bilden hade vi på oss VHV Företagsgrupps nya västar som vi skall ha när vi rör på oss i området.

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (IMG_3748.jpg)Säkerhets- och trygghetsvandring 126 kB2020-05-28 08:44

På tisdagen, den 26 maj, genomfördes den traditionella säkerhets- och trygghetsvandringen i Liljeholmen. Deltagare på årets vandring, som var begränsad p.g.a Corona pandemin, var representanter från: 

- Företagsgruppen Liljeholmen

- Stadsdelsförvaltningen

- Polisen

- Fält assistenter

- Trafikkontoret.

Denna gång genomfördes vandringar runt Liljeholms torg med angränsande vägar och parker. Ett antal brister och många ideér för att öka tryggheten noterades och ansvariga utsågs. En full rapport tas fram av Stadsdelsförvaltningen.

Vill du veta mer eller delta på nästa säkerhets- och trygghetsvandringen hör då av dig av dig till vår Verksamhetsutvecklare Leif Nilsson på mail leif@hornsberg.com

 

Styrelsen för Företagsgruppen Liljeholmen.

 

 

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (IMG_3741.jpg)Säkerhets- och trygghetsvandring 184 kB2020-05-27 22:08

Vid årsmötet den 27 maj valdes följande personer till ny styrelse för Företagsgruppen Liljeholmen:

Ordförande 1 år

  • Kent M Andersson, FGS/konsult

Ordinarie ledamöter 1 år

  • Maria Norin, AMF fastigheter
  • Nahir Oussi, Handelsbanken
  • Andreas Nordström, Nordströms Trä
  • Gunnar Landing, JM
  • Christer Svensson, Apcoa
  • Bengt Jansson, Spider event /konsult
  • Sanda Perslund Citycon

Adjungerad ledamot 1 år

  • Leif Nilsson, Verksamhetschef/konsult

 Även en preliminär verksamhetsplan för 2020/2021 presenterades (se bilaga).

Styrelsen för Företagsgruppen Liljeholmen

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Verksamhetsplan 2020_2021.pdf)Verksamhetsplan 2020/2021 56 kB2020-05-27 19:32

HJÄLP i Corona tider

I dessa coronatider kan det ibland kännas som en djungel när man skall söka stöd till sitt företag. Här är två adresser där du kan få en heltäckande bild av vad Staten och Stockholms stad kan erbjuda.

 

NATIONELLA FÖRETAGSAKUTEN

ALMI Företagsjour

 

Styrelsen för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad.

HJÄLP i Corona tider

I dessa coronatider kan det ibland kännas som en djungel när man skall söka stöd till sitt företag. Här är två adresser där du kan få en heltäckande bild av vad Staten och Stockholms stad kan erbjuda.

 

NATIONELLA FÖRETAGSAKUTEN

ALMI Företagsjour

 

Styrelsen för VHV Företagsgruppen

 

HJÄLP i Corona tider

I dessa coronatider kan det ibland kännas som en djungel när man skall söka stöd till sitt företag. Här är två adresser där du kan få en heltäckande bild av vad staten och Stockholms stad kan erbjuda.

 

NATIONELLA FÖRETAGSAKUTEN

ALMI Företagsjour

 

Styrelsen för Företagsgruppen i Liljeholmen. 

 

Ordförande i VHV Företagsgrupp har skivet ett öppet brev till fastighetsägarna om hyresnedsättning under Corona tider.

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Brev till fastighetsägarna 2020-05-19.docx)Brev till VHV fastighetsägare. 37 kB2020-05-20 14:58

I dag hade VHV Företagsgrupp styrelsemöte där effekterna av Corona Pandemin diskuterades. Samtidigt antogs en övergripande aktivitetsplan för hösten 2020 och 2021. Målsättningen är, - att minst ett medlemsevenemang varje månad. Aktivitetsplanen hittar du längs ned på första sidan av vår hemsida.

Redan nästa vecka (den 27 maj) genomför Företagargruppen en Trygghetsvandring mer om den kommer nästa vecka.

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp   

Kära medlemmar – tack för era kloka ord,

Farsta skjuter fram årets årsmöte till 2021.

I slutet av mars brukar företagare och medlemmar i Företagsgruppen samlas i Farsta för att diskutera näringslivsfrågor och val av nya ledamöter till Företagsgruppens styrelse – i normala fall. Många av er medlemmar har bidragit med kloka ord om huruvida årsmötet bör genomföras eller ej under Corontider. Det viktigaste är kanske inte att genomföra ett formellt årsmöte i nuläget enbart för att få fram en ny styrelse. Det finns inget i Företagsgruppens stadgar som hindrar att årsmöte genomförs som en telefonkonferens eller digitalt – men kommer sannolikt inte samla många medlemmar. Vi i Styrelsen tycker att det enda rimliga är att skjuta fram årsmötet till 2021. Mot den bakgrunden har styrelsen valt att fortsätta på sina poster till dess att årsmöte genomförs, troligtvis i början på 2021.

Vi fortsätter att informera om vad som är på gång i Farsta genom vårt nyhetsbrev (nästa nyhetsbrev kommer i början på juni).

Håll modet uppe, 

Thomas Windahl - verksamhetssamordnare

Välkomna till årsmöte i Företagsgruppen Liljeholmen

Den 27 maj klockan 14.00-15.00 på tele:

070-194 00 08 där deltagare anger åtkomstkod: 195504#

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Valberednings förslag 2020.pdf)Valberednings förslag 74 kB2020-05-19 09:12
Ladda ner den här filen (Kallelse till årsmöte 2020 för Företagsgruppen Liljeholmen.pdf)Kallelse 63 kB2020-05-14 17:10
Ladda ner den här filen (Årsredovisning FG Liljeholmen.pdf)Årsredovisning 2019 407 kB2020-05-12 14:50
Ladda ner den här filen (Revisionsberättelse FG Liljeholmen .pdf)Revisionsberättelse 2019 306 kB2020-05-12 14:50
Ladda ner den här filen (Stadgar FG Liljeholmen 2020.pdf)Förslag nya stadgar 100 kB2020-05-12 14:49
Ladda ner den här filen (Verksamhetsplan 2020_2021.pdf)Verksamhetsplan 2020/2021 56 kB2020-05-12 14:48

Vi har glädjen att berätta att den regionala företagsjouren för Stockholm nu har öppnat. Jouren drivs av Almi i samarbete med Region Stockholm. Syftet är att möta behovet av snabb och lättillgänglig rådgivning.

Företagsjourens nummer:

08-520 277 90

Öppettider:

Vardagar kl 9-12 och 13-16

Se mer information här: https://www.almi.se/stockholm/foretagsjour

 

Styrelsen Företagsgruppen Liljeholmen

Vi har glädjen att berätta att den regionala företagsjouren för Stockholm nu har öppnat. Jouren drivs av Almi i samarbete med Region Stockholm. Syftet är att möta behovet av snabb och lättillgänglig rådgivning.

Företagsjourens nummer:

08-520 277 90

Öppettider:

Vardagar kl 9-12 och 13-16

Se mer information här: https://www.almi.se/stockholm/foretagsjour

 

Styrelsen VHV Företagsgruppen 

 

Vi har glädjen att berätta att den regionala företagsjouren för Stockholm nu har öppnat. Jouren drivs av Almi i samarbete med Region Stockholm. Syftet är att möta behovet av snabb och lättillgänglig rådgivning.

Företagsjourens nummer:

08-520 277 90

Öppettider:

Vardagar kl 9-12 och 13-16

Se mer information här: https://www.almi.se/stockholm/foretagsjour

 

Styrelsen Företagsgruppen Hammarby Sjöstad

 

I Företagsgruppens nyhetsbrev blir du uppdaterad...

Klicka på bilden så kommer du till nyhetsbrevet

Tisdagen den 21 april hade vi ett möte i Näringslivsrådet i Spånga-Tensta.

En eloge till Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning för att man håller igång näringslivsrådet. Under mötet utbyttes många åsikter om den situation som råder och tips om åtgärder utbyttes. De permitteringsregler som nu gäller uppskattas av företagen men en stor kostnad är också företagens hyreskostnader. Här utbyttes många åsikter angående förhandlingar med fastighetsägarna.

Stadsdelsförvaltningen.

Stadsdelsförvaltningen har varit mycket aktiv under coronaperioden, information på flera språk till innevånarna, en evakueringsaktivitet startade i tisdags för att minska på trångboddheten i vissa delar av stadsdelen, Fristads sjukhem har iordningställts på rekordtid, dock inga patienter än. 

Viktigt att vara medlem i föreningar.

Information till företagen har skickats ut till företagen via Lunda Företagsgrupp vid flera tillfällen med bland annat information om stadens hjälp till företagen. Saknar du detta hör av dig till undertecknad så fixar vi det.

I sådana här lägen är det viktigt att vara medlem i föreningarna i området. Informationen från staden sker i stor utsträckning via föreningarna.

Information från Invest Stockholm.

Det finns dock ett liv efter Corona. Invest Stockholm, som är Stockholms stads näringslivskontor informerade på mötet om: 

  • näringslivspolicyn, där stadens alla anställda skall ha företagarfrågor i fokus,
  • servicekedjor för etablering av nya företag
  • etableringslots
  • Starta eget Stockholm.

Det kan låta bra med alla dessa tankar, men det gäller att få struktur på det hela så att det blir lätt att förstå och detta påpekade vi under mötet.

En ny NKI-mätning (Nöjd-Kund-Index) görs nu i Stockholm för att ta reda på vad företagen tycker om stadens byråkrati. Stockholm har under de senaste åren legat på plats 100-150 bland Sveriges kommuner. Målet är att vi skall bli nummer 1. Staden har alltså en lång väg att gå. 

Under hösten kommer Invest Stockholm att ordna stadsdelsmöten för företagarna med bland annat följande frågeställningar: Vad saknas? och Vad kan vi göra?

Fler av stödåtgärderna når inte fram...

Corona-pandemin har dikterat om villkoren snabbt för många av våra medlemsföretag i området.

Vi kontaktade ett antal företagare för att få en snabb överblick av läget. De flesta företagare vittnar om minskad efterfrågan, vikande orderingång och att affärer skjuts på framtiden - "Vi gick från 100 procent till 20 procent på några dagar, därefter stängde vi tillsvidare ner verksamheten". "Normalt brukar man kunna se orderingången för ca 10 veckor framåt nu handlar det om dagar". Likviditetssituationen är ansträngd". Somliga uppger problem med leveranskedjorna - i synnerhet om leverantörerna finns i Europa.

Flera företag har korttidspermitterat och på olika sätt anpassat sig till utvecklingen. Ljuspunkterna finns för företagen inom e-handeln – somliga har ökat sin försäljningen inom segmentet, då man tappat försäljning inom de traditionella försäljningskanalerna.

Oron är påtaglig och få företagare ser någon kortsiktig återhämtning på ekonomi, vilket innebär att man kan bli tvungen att krympa verksamheten framåt. Att investera sig ur krisen och därmed skuldsätta företaget verkar inte vara någon väg framåt. "Om våra statsmakter inte hjälper oss företagare med att hantera krisen ur ett långsiktigt perspektiv så blir konsekvenserna förödande på företagsklimatet".

Hör gärna av dig till Företagsgruppen om hur vi på bästa sätt kan bistå dig som företagare eller framföra synpunkter till våra politiker i stadshuset och andra berörda myndigheter.

/Thomas windahl

Coronakrisen gör inte allt nattsvart!

I medlemsföretaget CCAP:s danslokaler i Telestaden har kulturarbetare och volontärer släppt lös sina kreativa krafter och tillverkar skyddsförkläden till vården. I Stockholms stad används ca 20 000 skyddsrockar varje dag, så behovet är stort.

Att det råder brist på skyddsutrustning i Stockholm är ingen nyhet. Därför har Jens och Lisa Peterson Berger, i samarbete med Blivande, Stockholm Makerspace, Studiefrämjandet i Västra Götaland och andra gräsrotsinitiativ i Sverige och internationellt, startat initiativet Förklädesfabriken för att bidra med skyddsutrustning till vården i Stockholm.

Här kan du engagera dig eller bidra med materiel till deras verksamhet - Läs mer här!

I spåren av krisen utvecklas nya intressanta lösningar och samarbeten mellan företag och branscher- här ställer företag om sin verksamhet och tillverkar skyddsutrustning till vården, Sophiahemmet vårdutbildar permitterad SAS-anställda, hotellkedjor upplåter tomma hotellrum till 70-plussare och vårdpersonal, Restauranger gör lunchlådor av matsvinn till vårdpersonal. Ett annat positivt initiativ är Hotell Clarion i Östersund som drabbats hårt av krisen med uteblivna gäster, vilket tvingade hotellet att permittera sina medarbetare. Tillsammans med kommunen anordnades en speeddejting, som sökte personal inom vård och omsorg.

Inom skolans område uppger flera lärare att den förändring som skett i gymnasieskolan efter att beslutet togs att stänga undervisningen i klassrummen och undervisa på distans. Det är en mer positiv utveckling av pedagogiken på två veckor än vi sett på de senaste tio åren.

Uppfinningsrikedomen och snabbheten i att tänka nytt imponerar! Hur kan vi som Företagsgrupp bidra till att möjliggöra den här typen av utökade samarbeten och en större flexibilitet över intressegränserna mellan företag och branscher när vi återgår till någon form av normaltillstånd?

/Thomas Windahl

 

 

Vill du diskutera ditt företags situation med en rådgivare?

Vilken hjälp finns att få? Här ges en samlad information som är framtagen till följd av corona-pandemin.

Farsta Företagsgrupp håller dig uppdaterad genom att samla artiklar om stödåtgärder och annan information som berör coronakrisen och hur den påverkar dig som företagare.
 
  • Verksamhet.se - Rådgivning och stöd till följd av coronaviruset - Läs mer här!

  • Svenska ESF-rådet - Kompetensutveckling för permitterade och varslade inom ekonomiskt utsatta branscher - Läs mer här!

  •   Almi - Tillhandahåller finansiering och affärsutveckling till företagare. Här har en kostnadsfri företagsjour inrättats - Läs mer här
  • Stockholms stad - Erbjuder hjälp till som dig som är företagare under coronakrisen - Läs mer här!

  • Stockholms stad - Här finns möjligheter för dig som hyr av staden att få hyresnedsättning - Läs mer här!

/Thomas Windahl

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (infoblad (sv).pdf)infoblad (sv).pdf 12260 kB2020-04-23 20:10

Vid årsmötet den 22 april valdes en ny Styrelse och Förtroendevald för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad.

Ordförande:

  • Kent M Andersson, KMA konsult AB, (kvarstår till 2020)

Ledamöter:

  • Michael Wäneskog, Vasakronan AB, (kvarstår till 2020)
  • Åke Reichard, Atrium Ljungberg AB, (kvarstår till 2020)
  • Per Tyrén, Fabege AB, (kvarstår till 2020)
  • Leif Nilsson, Övre Kungsholmens företagargrupp, omval två år
  • Patrick Walldén, Brand Arena Nordic Group, omval två år

Revisorer

  • Håkan Rosander, Revisor
  • Kjell Lindahl, Revisorsuppleant

Valberedning

  • Tas fram av styrelsen under verksamhetsåret.

En stadgeändring genomfördes rörande miniantalet Styrelsemedlemmar ox beslut togs om oförändrad medlemsavgift för 2021.

 

Styrelsen för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad.

 

Regeringen har fattat beslut att omfördela 300 mkr av de socialfondsmedel som Svenska ESF-rådet förvaltar. Det är första gången i Socialfondens historia som ett liknande beslut tagits. Medlen ska användas till insatser för bland annat kompetensutveckling av varslade och korttidspermitterade personer.

Läs mer i länken ned:


https://www.anpdm.com/newsletterweb/464558437345465D4575494359/434B51477941405D457649445C4671

 

Styrelsen för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad

Regeringen har fattat beslut att omfördela 300 mkr av de socialfondsmedel som Svenska ESF-rådet förvaltar. Det är första gången i Socialfondens historia som ett liknande beslut tagits. Medlen ska användas till insatser för bland annat kompetensutveckling av varslade och korttidspermitterade personer.

Läs mer i länken ned:


https://www.anpdm.com/newsletterweb/464558437345465D4575494359/434B51477941405D457649445C4671

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp

Kort info. Enligt Aftonbladet var det ett svartsjukedrama och ingen gängbråk som låg bakom skjutningen den 14 april i Vinsta. Ingen Företagare är skadad.

Styrelsen för VHV Företagsgrupp  

Vi välkomnar företaget Home Delux som medlem i VHV Företagsgruppen. 

 

Therese Bodell förklara att företaget erbjuder tjänster inom bland annat lokalvård och allt inom RUT och seniorservice.

"Vårt uppdrag är att tillhandahålla högkvalitativa tjänster för att underlätta våra kunders vardag. Vårt team arbetar för att tillgodose varje kunds specifika behov på bästa sätt. Genom öppen kommunikation och service i toppklass hoppas vi att du hittar vad du söker hos oss"

Titta gärna in på vår hemsida https://www.homedeluxe.se/ så ser ni bredden av vår verksamhet. Välkommen att ta kontakt med Home Delux på:

- tele:  08-410 676 40 (växel)

- mail: info@homedeluxe.se

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp 

Marie Engström som är ordförande i VHV Företagsgrupp har blivit intervjuad i Mitti om hur företagare upplever rådande Corona pandemi. Se länken nedan.

https://mitti.se/nyheter/vasterort-tagit-tempen/?omrade=vasterort

Styrelsen för VHV Företagsgrupp

 

 

Den 6 mars hade vi ett säkerhetsmöte i föreningen. Det var i samband med att vi höll årsmötet. Polisen Matti Rönnqvist informerade om brottsutvecklingen. Annica Persson, som är trygghetssamordnare på Bromma stadsdelsförvaltning informerade om den organisation och det arbete som görs från stadsdelens sida för att skapa en trygg miljö för oss medborgare. Fredrik Molin från Rapid Säkerhet berättade om sitt säkerhetsarbete i Ulvsunda.

Matti Rönnqvist rapporterade att antalet brott har gått ner något under 2019 jämfört med 2018 men att det totala antalet brott har legat runt 1000 stycken per år under de senaste fem åren. Vilka brott som begåtts och var inom området som de har ägt rum visade Matti Rönnqvist tydligt på sina bilder. Se länk nedan.

Annica Persson visade hur trygghetsarbetet är uppbyggt i stadsdelen med koncentration på hur det brottsförebyggande arbetet går till. Stadsdelen har ett nära samarbete med polisen och även andra organisationer som finns i Bromma. Bromma-Ulvsunda Företagsgrupp är en av dessa organisationer. Se länk nedan.

Fredrik Molin berättade om det väktararbete man gör i området och framför allt den områdesbevakning vi har. Att ha väktare koncentrerade på ett mindre geografiskt område under en stor del av nätterna är den effektivaste bevakning våra medlemmar kan ha. Då det gäller områdesbevakningen samarbetar Bromma-Ulvsunda Företagsgrupp med Rapid Säkerhet. Ett medlemskap i föreningen ger vissa rabatter hos Rapid Säkerhet.

Länk till bilderna.

Håkan Rosander

Företagsgruppen Hammarby Sjöstad har beslutat att ställa in alla planerade medlemsmöten under våren men hänvisning till rådande Corona Pandemi.

Under tiden kommer styrelsen arbeta fram ett program med medlemsaktiviteter inför hösten. Har du några förslag så hör av dig till någon i företagsgruppens styrelse.

Ta vara på er och er affär.

Styrelsen för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad.  

 

Vid dagen årsmöte valdes följande ledamöter till ny Styrelse för VHV Företagsgrupp:

Ordförande

  • Marie Engström, Sequitur AB                  Omval till 2022

Ordinarie Ledamöter

  • Carl Johan Sillén, Herr Entrématta           Omval till 2022
  • Christer Näsström, System R3                 Nyval till 2022
  • Christian Minnhagen, Läkarmissionen       kvarstår till 2021
  • Eric Nolerstedt, Handelsbanken               kvarstår till 2021

Till vice ordförande valdes Christian Minnhagen.

Som adjungerade till styrelsen valdes:

  • Petra Kratz, Kratz Redovisning AB
  • Gry Andersson, Stockholm Stad
  • Bengt Spider Jansson, Stadsdelsförvaltning
  • Kent M Andersson, Kent M Andersson Konsult AB

Som revisor valdes:

  • Håkan Rosander, HR Konsult AB            Nyval till 2021

Slutligen vades till Valberedning:

  • Kent M Andersson                               Nyval till 2021
  • Bengt Jansson                                    Nyval till 2021

Verksamhetsplanen och budget 2020 godkändes. Detta dokument hittar ni längst ned på hemsidan.

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp 

 

Stockholm Stad inbjuder dig som Företagare i VHV området till öppet hus med ny anlända i Vällingby centrum är INSTÄLLT. Staden återkommer om ny tid.

 

VHV Företagsgrupp

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm
Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!
 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!

 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm
Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!
 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm
Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!
 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm
Till medlemmarna i företagsgrupperna i Stockholm!
 
Råd om hur vi skall bete oss i förhållande till coronaviruset utgår vi ifrån att du får från många olika håll. Om du har synpunkter på eller frågor kring hur det skall gå för ditt företag nu och senare under året får du gärna höra av dig till oss. Vi framför gärna synpunkterna till myndigheterna både i Stockholm stad och på riksplanet.
 
Med vänlig hälsning/
Kent Andersson
ordförande i Företagsgrupperna Stockholm

 

På grund av rådande läge med covid-19 ställer vi in kommande Frukostmingel den 2/4. Jag återkommer till er med vad som gäller inför Frukostminglet den 7/5.

Må Gud beskydda och bevara oss alla och hålla oss i sin hand! 

Varma hälsningar diakonin och husmor i Svenska Kyrkan Hässelby genom/

Malin Gyllenhög
Diakon
Svenska kyrkan Hässelby

Maltesholmstorget 8

165 62 Hässelby
Tel: 08-505 992 13
E-post: malin.gyllenhog@svenskakyrkan.se

Coronaviruset fortsätter att ställa till det! Styrelsen i Farsta Företagsgrupp har beslutat att ställa in och skjuta ”årsmöte/företagsmingel” på framtiden som en försiktighetsåtgärd. Under rådande omständigheter gällande Corona och det pågående arbetet med att begränsa risken för smittspridning vore det orätt att genomföra eventet. Många av er medlemmar har också bidragit med kloka ord om risken med smittspridning. Här är vi helt eniga om att vi måste hjälpas åt och då vill vi göra vad vi kan för att situationen ska bli bättre, mao tillsvidare ställer vi in sammankomster av respekt för verksamheter och smittspridning.

Ett stort tack till dig som anmält dig till ”årsmöte/företagsmingel”! Vi hoppas på din förståelse, att vi inte genomför årsmötet. Pga av smittspridningen kommer vi återkomma inom kort med ett digitalt årsmöte. När det gäller övriga programpunkter återkommer vi till under hösten då Corona förhoppningsvis lugnat ner sig :)

/Thomas Windahl

Med tanka på Corona viruset spridning har VHV styrelse beslutat att bara hålla ett formellt årsmöte via telefon (070-194 00 08 kod 195504#) och skjuta på tänka föredragningar till senare tillfälle.  Så välkomna att delta på årsmötet.

 

Handlingar finns som bilaga.

 

Välkomna, Styrelsen för VHV Företagsgrupp 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Kallelse VHV Årsmötet 2020, NY.docx)Kallelse 172 kB2020-03-24 14:20
Ladda ner den här filen (Valberedningsförslag.docx) Valberednings förslag 36 kB2020-03-24 14:18
Ladda ner den här filen (Verksamhetsplan 2020.pdf)Verksamhetsplan 2020 466 kB2020-03-09 16:33
Ladda ner den här filen (Revisionsberättelse.pdf)Revisionsberättelse 2019 437 kB2020-03-09 16:32
Ladda ner den här filen (Verksamhetsberättelsen 2019.pdf)Verksamhetsberättelse 2019 67 kB2020-03-09 16:32
Ladda ner den här filen (Årsredovisning 2019.pdf)Årsredovisning 2019 446 kB2020-03-09 16:31

Stockholm Stad inbjuder dig som Företagare i VHV området till öppet hus med ny anlända i Vällingby centrum  (se inbjudan nedan).

Mvh VHV Företagsgrupp 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Öppet hus 1 juni 2020 - inbjudan.pdf)Öppet hus 618 kB2020-03-08 18:29

Det händer mycket längs Förbifarten. Här hittar du Vägverkets senaste information. Styrelsen för VHV Företagsgrupp.

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (20200303_f__rbifarten___infoblad_vinsta_hjulsta_akalla_mars_2020.pdf)Vägverkets info blad 2020-03-03 2739 kB2020-03-08 18:20

Så, vad händer i Farsta Företagsområde med ny stor aktör i Larsboda? Och hur bör vi tänka kring samarbeten mellan företag, samhälle
och skola? Det och mycket annat får du veta på Företagsgruppens årsmöte den 19:e mars!

Varmt välkommen till Farsta Företagsgrupps företagsmingel och årsmöte - klicka på bilden för att komma till program och inbjudan!
/Thomas Windahl

 

 

Vi på Runacademy är ny medlem i företagargruppen på Liljeholmen. Vi är belägna vid Sjövikskajen 34 och håller löpargrupper både för privatpersoner och för företag.

Vi kommer att hålla gratis prova-på-pass som ni är varmt välkomna till. Passen kommer bland annat att hållas på Liljeholmen måndag den 2 mars kl 18:15 samt på Södermalm onsdag den 11 mars kl 18:15. Här kan du läsa mer om våra prova-på-pass och anmäla dig om du önskar vara med: https://runacademy.se/provtrana-gratis-med-runacademy-varen-2020/

Till våren (vecka 12) kommer vi att starta en löpargrupp under lunchtid som utgår från vårt kontor på Sjövikskajen 34. Passen kommer att hållas på onsdagar kl 11:30. Här kan du läsa mer om oss och vår träning: https://runacademy.se/lopargrupp/

För er som vill anmäla er till vårens löpargrupper erbjuder vi 50 kr rabatt. Använd koden KAJEN34 när du gör din anmälan!

Jag kommer gärna ut till er för att berätta mer om oss och vår företagsträning! Varmt välkommen att höra av dig till mig på elvira@runacademy.seom intresse finns!

 

Genom kunskap, inspiration och gemenskap sprider vi löparglädje till hela Sverige. Till oss är alla välkomna att vara med!

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Företagsfolder.pdf)Göretagsfolder 1322 kB2020-02-28 08:31

Mathem är inne i en stark tillväxtfas och fortsätter att investera för en framtid där svenskar konsumerar alltmer mat på nätet. Tillsammans med Logistic Contractor har man tecknat ett hyreskontrakt om att bygga ett nytt och miljöanpassat logistikcenter i Larsboda, Farsta. Det nya lagret ska bli 32 000 kvadratmeter stort och vara fördelat på två våningar. Den kommer även att drivas av Stockholms största installation av solceller och kommer göra MatHem nästan helt självförsörjande på förnybar el. Anläggningen förväntas att vara i drift år 2022 och kommer att kunna sysselsätta runt 1000 personer i och i anslutning till anläggningen.

MatHem har under en längre tid sökt efter ett citynära logisikläge och har tittat på flera alternativ tex Brunna, Rorsersberg och Jordbro, men valde att flytta sitt lager till Larsboda. 

Från Företagsgruppen tycker vi det är fantastiskt kul och ser fram emot ett gott samarbete med Mathem. De senaste årens turbulens kring "Krosstomten" i Larsboda ser äntligen ut att ha hittat sin lösning. Innan slutgiltigt beslut om lagret tas ska ärendet genomgå den sedvanliga politiska processen inom Stockholm stad.

/Thomas Windahl

Företagsgruppens styrelse inbjöds till möte med Monika Rudenska och Daniel Andersson, bägge strateger på Stadsbyggnadskontoret.

Monika och Daniel arbetar med frågor rörande bl.a. Järva med Akalla. Vi fick redovisat för oss de planer son finns för vårt område.

De förändringar som planeras rör elektronikbyn, söder om Hanstavägen, där man planera bostäder bland de kommersiella fastigheter som nu finns där. Det blev en diskussion då området tidigare utsett som renodlat företagsområde.

I övrigt planeras inga förändringar för Akalla företagsområde. Lite förvånande då förbifarten kommer att innebära mer trafik och bättre möjligheter för etablering av nya verksamheter. Staden prioriterer söderort för nyetableringar  av arbetsplatser, då antalet arbetsplatser är betydligt lägre där jmf med norrort.

Stadsbyggnadskontoret vill gärna ha våra förslag, tankar och önskemål om utvecklingen av vårt område. Du som medlem i företagsgruppen får gärna kontakta mig i så fall på mail: kjell.lindahl@direkta.nu

 

För att stärka aktiviteterna i VHV Företagsgrupp har Styrelse beslutat att öka antalet resurser.

  • Linda Karlsson är ny kanslist och ansvara för att hantera mail/tele/post, hyra ut hörsalen på Krossgatan 18 (gratis för medlemmar) etc.
  • Bengt Spider Jansson som har ett uppdrag från Stadsdelsförvaltningen att stärka samarbetet med näringslivet i Hässelby/Vällingby/Vinsta. Han arbetar med medlemsaktiviteter såsom mässor trygghetsvandringar och samarbetet med Staden SdF/förvaltningar och bolag etc.
  • Kent M Andersson arbetar med styrelsearbetet, medlemshantering, hemsidan samt med valberedningen etc.

 

Tele och mailadresser till dessa hittar du under rubriken OM OSS/Kansli.

https://fgs.nu/vinsta-omoss/vinsta-kansliet

 

Marie Engström

Ordförande i VH Företagsgrupp

Boka redan nu in den 25 mars klockan 15.00 för årsmöte i VHV Företagargrupp. Som vanligt kommer det intresanta externa föreläsare till mötet. Kallelse kommer senare.

 

Styrelsen för VHV Företagargrupp

Dra ditt strå till Stockholm!

 

Allt fler människor vill arbeta och bo i vår stad, varför vi satsar stort på vår arbetskraft. Nu kan du också vara med och stärka Staden!

 

Stockholm Stad erbjuder i samverkan med Arbetsförmedlingen Extratjänst.

Via extratjänst som är en 100% subventionerad anställning under ett år får ni en extra resurs som kan underlätta er vardag, med de arbetsuppgifter ni själva kanske inte alltid hinner med. Placering kan ske inom stat, kommun, stiftelser, föreningar och arbetsintegrerade sociala företag.

 

Vi på Jobbtorg hittar rätt person för er, stöttar er med den administrativa processen, fungerar som bollplank och följer upp under 3 månader varefter Arbetsförmedlingen tar över.

Vill du veta mer kontakta gry.andersson@stockholm.se

 

Styrelsen för VHV Företagsgrupp

 

Intresserade från Akalla företagsgrupp träffade Trafikverkets projektledare Lars Bennhult, projektansvarig för byggnationen Akalla- Häggvik den 31 januari.

Lars berättade bl.a. att projektet försenats fyra år pga en ny upphandling av underleverantör. Hela sträckan från Kungens kurva till Häggvik beräknas vara klar 2030. Däremot kan delar av sträckan, bl.a. Akalla-Häggvik vara klar tidigare, och kan eventuellt öppnas för trafik tidigare. 

I samband med vägomläggningar kan även befintliga vägar komma att  ändras både under byggnation och efter 2030.

Förbifarten med nya transportvägar kommer att göra Akalla industriområde högintressant för etablering och investeringar för näringslivet. 

I bilaga visas ett område som skulle kunna bli aktuellt för nya företag när Förbifarten är klar. Detta kommer vi att ta upp med stadsbyggnadskontoret vid ett möte den 12 feb.

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (PP Akallagruppen 2020-01-31.pptx)Trafikplats Akalla 7818 kB2020-02-10 10:11

Idag fick vi information från exploateringskontoret och trafikkontoret om de byggplaner som är aktuella på Kungsholmen. Det är flera projekt på gång och totalt sett kommer byggnationer av olika slag att äga rum under den kommande tioårsperioden. Här görs mycket kortfattade beskrivningar av några av projekten. De presentationer som exploateringskontoret presenterade kommer att distribueras till våra medlemmar så fort vi har fått dem till oss. Presentationen från trafikkontoret bifogas med detta mail. Presentationerna kommer också att läggas upp på vår hemsida.

Krillans Krog och Kristineberg 1:10 utmed Essingeleden.

Krillans Krog är snart färdigbyggd. Öster om Krillans Krog finns fastigheten Kristineberg 1:10 utmed Essingeleden. Här planeras kontor. Naturskyddsföreningen har överklagat planen för att skydda åtta stycken ekar.

Hornsbergskvarteren.

Hornsbergskvarteren omfattar nuvarande bussdepån och några angränsande ytor. Planen för området tas i kommunfullmäktige i vår. Därefter kan den överklagas. Arbeten kommer kanske att starta under hösten 2021. Det blir ett omfattande arbete med nya kvartersbildningar med både kontor och bostäder. I den södra delen av denna plan byggs en ny idrottshall. Det blir mycket viktigt att vi under byggperioden får bra information om hur trafiken skall fungera. Företagsgruppen Hornsberg påpekade under remisstiden förra året att trafikflödena är mycket viktiga för arbetsställena inom området. Vi har från företagsgruppens sida sagt att vi gärna delar med oss om våra synpunkter på trafikplaneringen och att vi distribuerar informationen till våra medlemmar.

Stadshagen.

Planen innehåller byggandet av 1.800 lägenheter och fick laga kraft i november 2018. Detaljprojektering pågår. Garage kommer att byggas under Stadshagens idrottsplats.

Ny idrottsplats.

En ny idrottsplats för 11-mannalag skall byggas någonstans på Kungsholmen, kanske i Fredhällsparken.

Trafikkontoret.

Trafikkontoret redogjorde för arbetet i samband med olika förändringsprojekt. Uppgiften är att minimera påverkan på trafikflödena samtidigt som buggandet måste fungera. En PP bifogas.

Vi återkommer med mer information när vi fått materialet från exploateringskontoret.

Håkan Rosander 20200124

 

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Trafikreglering TA.pptx)Trafikreglering TA.pptx 1730 kB2020-01-24 15:54

 

Vi välkomnar Nexima till Företagsgruppen Hammarby Sjöstad.

 
“Nexima är ett företag som arbetar med service, underhåll, besiktnings anmärkningar, jour, reperation och moderniseringar av hissar. En stor kund har varit ''KONE” säger VD Anders Wennberg. “Vi har en lång erfarenhet (30 år i branschen) som sätter alltid kunden i centrum”
 
Vill ni ha kontakt med Nexima så ring Anders W på 070-799 71 57 alt gå in på företages hemsida på  https://nexima.se/
 
Styrelsen för Företagsgruppen Hammarby Sjöstad

 

 

Vi välkomnar vår nya medlem Runacademy AB till Företagsgruppen i Liljeholmen.

Vårt främsta mål är att sprida träningsglädje och vi har stor erfarenhet av att coacha olika typer av företag i hela Sverige. Alla våra ledare är utbildade löpcoacher med stor engagemang och driv"  säger VD Petra Kindlund

"För oss är det viktigaste att alla medarbetar skall kunna delta. Vi erbjuder därför träning med flera olika inritningar samt föreläsningar. Vi anpassar oss efter era önskemål som passar just ert företag" säger Elvira Arosell, Projektledare och löpcoach vid Runacademy.

Ni kan läsa vidare om Runacademy företagsträningar på deras hemsida runacacemy.se och göra er intresseanmälan här: Företagsträning med Runacademy 

 Välkomna till Runacademy.

 

 

Bilagor:
FilBeskrivningFilstorlekSenast ändrad
Ladda ner den här filen (Företagsfolder.pdf)Företagsfolder från Runacademy 1322 kB2019-12-26 13:13

2010-talet går till ända!

För Farsta Företagsgrupp har 2019 varit ett år då arbetet med att förverkliga idéer som framkommit i flera av våra samarbeten bla från projektarbetet med KTH. Här finns idéer om tex ökat samarbete mellan de handelsföreningar som finns i Farsta, ökat samarbete med Telestadens olika kulturverksamheter, arbeta med företagens och områdets kompetensförsörjning, skapa en mötesplats för företagare i Farsta och mycket annat. Tillsammans med våra medlemmar och partners har vi kunnat skapa flera nya initiativ som kommer att ta form nästa år.

...men först vill vi tacka för samarbetet under 2019 - ja, under hela 2010-talet, och blicka framåt mot ett nytt decennium tillsammans. De kommande tio åren har redan benämnts i internationell media som "the decade of action" då olika samhällsmål och klimatmål ska förverkligas. Låt oss fortsätta att accelerera omställningar och samarbeten i vårt område - FARSTA.

Boka redan nu in den 19:e mars i kalendern för vårt årsmöte - mer info kommer längre fram. Har du missat vår julhälsning, så kommer den i repris här nedan!

God jul och Gott nytt år!

/Thomas Windahl

 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Styrelsen för Företagsgruppen Liljeholmen önskar alla medlemmar en God Jul och ett Gott Nytt År. 

På bilden syns Rickard Klanglund från PEAB och Katarina Bexar som leder Integrationspakten.

Måndagen den 25 november var det stor samling av företagare på Nalen i Stockholm. Stockholms stads nya samarbete med företagen för att integrera människor in i näringslivet hade arbetsmöte. Organisationen heter Integrationspakten och har redan flera hundra medlemmar. Företagsgrupperna Stockholm är en av medlemmarna. På mötet fick vi information från företaget Jobbentrén hur man genom ett noggrant matchnings- och uppföljningsarbete lyckas få sina arbetssökande i varaktiga jobb. Vi fick höra om PEABs lösning på kompetensbristen, som var att starta en skola med många elever med utländsk bakgrund. Vi fick också en fin historiebakgrund om Stockholms utveckling sedan mitten av 1800-talet. 

Men så jobbade vi i grupper med en mängd uppgifter. Vi var säkert 300 deltagare och fyllde upp hela Nalens stora sal. Allt var mycket professionellt. Det är en stor satsning av Stockholms stad. Hela projektet leds av Katarina Bexar från arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholm med stort stöd från arbetsmarknads- och integrationsborgarrådet Fredrik Lindstål.

Resultatet av övningen återkommer vi till när sammanfattningen är klar.

Håkan Rosander