Välkommen tillbaka!

 

Vi i företagsgruppen Hornsberg hälsar dig välkommen tillbaka till en intressant höst som vi ser som en nystart för Sverige, Stockholm och vårt företagsområde.

Vi har fortfarande en pågående pandemi, som vi skall ha full respekt för men vi har också en stor längtan efter att jobba och göra affärer igen. Staten gör insatser för att stödja företagen. Stockholms stad kommer under hösten att starta besök med företagarna stadsdel för stadsdel. Syftet är att lyssna på företagarna och fånga upp de önskemål som företagen har för att kunna utveckla sina företag.

I Företagsgruppen Hornsberg har vi följande aktiviteter på schemat för hösten:

  • Vi startar upp våra nätverksträffar igen, första träffen blir den 7 oktober kl 12.00 på Ryas Kök i Lindhagenhuset, Därefter fortsätter träffarna första onsdagen i månaden kl 12.00. På Ryas kök tar vi hänsyn till pandemin och sitter t ex på säkert avstånd till varandra.

 

  • Den 22 oktober träffar vi Bonava och gör en promenad i området och tittar på en av deras lägenheter.

 

  • Vi fortsätter vårt samarbete med stadsdelsförvaltningen och följer upp de omvälvande planer som finns för området.

 

  • Vi ingår i BRÅ på Kungsholmen och följer upp det brottsförebyggande arbetet för att göra området säkert.

 

  • Vi är med i en speciell grupp som har koncentrerat arbetet med säkerhet mm på Kungsholms strand.

 

Välkommen att delta i våra aktiviteter och hör gärna av dig med synpunkter och önskemål. 

Ett av de stora projekten som kommer att påverka vårt område under de närmaste åren är rivningen av bussdepån. Här skall byggas 90 000 kvm kommersiella lokaler, kontor och hotell, i totalt fyra huskroppar. På den s k Triangeltomten öster om Essingeleden skall ett nytt hus byggas och söder om kontorshusen en ny idrottshall. Under byggperioden kommer trafiken i området att påverkas och vi skall från föreningens sida hålla er underrättade om vad som gäller.

 

fgs.nu/hornsberg

info@hornsberg.nu

Välkommen tillbaka

Vi i Företagsgruppen Liljeholmen hälsar dig välkommen tillbaka till en intressant höst som vi ser som en nystart för Sverige, Stockholm och inte minst för vårt Företagsområde. 

Med full respekt att vi fortfarande har en pågående pandemi vill företagssverige börja att återgå till det ”normala” och göra affärer igen. Ett antal aktiviteter pågår från Statlig nivå att stödja företagen till nystart. Stockholm Stad kommer att under hela hösten göra besök i de olika företagsområdena tillsammans med Stadsdelsförvaltningen, Gatukontoret och Stadsbyggnadskontoret. Syftet med dessa möten är att lyssna och stödja företagarna i Stockholm Stad.

Vi inom Företagsområdet Liljeholmen kommer att under hösten/vintern genomföra ett antal aktiviteter. Nedan finner du ett axplock av dem:

  • Trygghetsvandring den 23 september tillsammans med Stadsdelsförvaltningen och Polisen.
  • Hålla ett digitalt medlemsmöte den 21 oktober med Svenska Handel, Stadsbyggnads-kontoret, Exploateringskontoret och Invest Stockholm. Ämnet är snatterier, stölder och bluffakturor samt utvecklingen i vårt område avseende nybyggnation/ infra-struktur.
  • Den traditionella jullunchen är planerad till den 3 december.
  • Delta i det lokala Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) tillsammans med Polisen och Stadsdelsförvaltningen.
  • Starta Näringslivsråd tillsammans med Stadsdelsförvaltningen.
  • Genomföra en företagsmässa i Liljeholmstorget Galleria i slutet av januari/början av februari.

Förutom detta har vi skaffat en ny logo och justerat Företagsgruppens hemsida https://fgs.nu/liljeholmen där även vår nya områdesfolder finns.

Vill du som medlem synas på hemsida och presentera din verksamhet så hör av dig till kent.m.andersson.se@gmail.com

Återigen välkommen till en spännande höst och vinter för  Företagsområdet Liljeholmen.

Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.

+46 70 348 6222, kent.m.andersson.se@gmail.com

 

 

 

Välkommen tillbaka

 

Vi i VHV Företagsgruppen hälsar dig välkommen tillbaka till en intressant höst som vi ser som en nystart för Sverige, Stockholm och inte minst för vårt Företagsområde.

Med full respekt att vi fortfarande har en pågående pandemi vill företagssverige börja att återgå till det ”normala” och göra affärer igen. Ett antal aktiviteter pågår från Statlig nivå att stödja företagen till nystart. Stockholm Stad kommer att under hela hösten göra besök i de olika företagsområdena tillsammans med Stadsdelsförvaltningen, Gatukontoret och Stadsbyggnadskontoret. Syftet med dessa möten är att lyssna och stödja företagarna i Stockholm Stad.

Vi inom VHV Företagsområdet kommer att under hösten/vintern genomföra ett antal aktiviteter. Nedan finner du ett axplock av dem:

  • Trygghetsvandring den 21 september tillsammans med Stadsdelsförvaltningen och Polisen.
  • Hålla ett digitalt medlemsmöte den 9 november med Svenska Handel och Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret och Invest Stockholm. Ämnen är snatterier, stölder och bluffakturor samt utvecklingen i vårt område avseende nybyggnation/infrastruktur.
  • Den traditionella jullunchen är planerad till den 15 december då även Stadsdelsdirektören, Stadsdelsnämndens ordförande och brottsförebyggare kommer att delta.
  • Delta i Trygghetsrådet tillsammans med Polisen, Stadsdelsförvaltningen samt många andra aktörer.
  • Starta upp Näringslivsråd tillsammans med Stadsdelsförvaltningen.
  • Genomföra en företagsmässa i Vällingby Centrum i slutet av januari/början av februari.

 

Mer information hittar du alltid på Företagsgruppens hemsida https://fgs.nu/vinsta

Vill du som medlem synas på hemsida och presentera din verksamhet så hör av dig till kent.m.andersson.se@gmail.com

Återigen välkommen till en spännande höst och vinter för VHV Företagsområde.

 

Marie Engström, Ordförande i VHV Företagsgrupp.

 

 

Välkommen tillbaka

 

Vi i Företagsgruppen Hammarby Sjöstad hälsar dig välkommen tillbaka till en intressant höst som vi ser som en nystart för Sverige, Stockholm och inte minst för vårt Företagsområde.

Med full respekt att vi fortfarande har en pågående pandemi vill företagssverige börja att återgå till det ”normala” och göra affärer igen. Ett antal aktiviteter pågår från Statligt nivå att stödja företagen till nystart. Stockholm Stad kommer att under hela hösten göra besök i de olika företagsområdena tillsammans med Stadsdelsförvaltningen, Gatukontoret och Stadsbyggnadskontoret. Syftet med dessa möten är att lyssna och stödja företagarna i Stockholm Stad.

Vi inom Företagsområdet Hammarby Sjöstad kommer att under hösten/vintern genomföra ett antal aktiviteter. Nedan finner du ett axplock av dem:

  • Digitalt seminarium med Säkerhetschefen för Svensk Handel att tala om bluffakturor, stölder i butik etc.
  • Digitalt seminarium med Stadsbyggnadskontoret och Exploateringskontoret som kan berätta vad som händer i vårt område.
  • Digitalt seminarium med SL om den nya Tunnelbanebygget.
  • Digitalt seminarium med Social Venture Network (svnsweden.se) om företagets omställning till en hållbara miljö enligt FN 2030 agenda.

 

Förutom detta har vi skaffat en ny logo och justerat Företagsgruppens hemsida https://fgs.nu/hammarby-sjostad där även vår nya områdesfolder finns.

 

Vill du som medlem synas på hemsida och presentera din verksamhet så hör av dig till kent.m.andersson.se@gmail.com

 

Återigen välkommen till en spännande höst och vinter för  Företagsområdet Hammarby Sjöstad.

 

Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Hammarby Sjöstad

+46 70 348 6222, kent.m.andersson.se@gmail.com

 

Allåtervinning AB är ett av Stockholms ledande företag inom återvinning av järn- och metallskrot. Vi är specialister på metallåtervinning och är en av de mest erfarna aktörerna i branschen. Vi tar emot och sorterar metaller på våra moderna anläggningar. Vår affärsidé är att vara den effektiva mellanhanden mellan de som genererar skrot och de som återvinner. Den filosofin har vi haft sedan starten 1980. Mer om företaget finns att läsa på www.allatervinning.se

Våra anläggningar finns på tre olika centralt belägna platser i Stockholm. Vår huvudanläggning finns i Spånga, här tar vi emot stora såväl som små leveranser. Våra anläggningar i Högdalen och Bromma är två citynära anläggningar som är anpassade för mindre volymer.
Våra kunder säger att dom uppskattar att det alltid är rent och snyggt på våra anläggningar och att vi alltid håller en hög servicenivå. Någon som Erik Karlsson kan intyga då han har vart förman på anläggningen i Högdalen sedan starten hösten 2015. Innan dess har Erik jobbat på anläggningarna i Bromma och Spånga.

Så, vem är då Skrotnisse Erik Karlsson?

”6 snabba frågor”  

  1. Vad är det bästa med Högdalens industriområde?

Jag upplever industriområdet som ganska stort vilket resulterar i många företag. Det gynnar såklart oss och ger oss många kunder. Det är otroligt många bilar som passerar våran anläggning varje dag så förhoppningsvis kan vi snappa upp en del av dessa för att besöka oss!

  1. Hur upplever du gemenskapen med andra företag i området?

Jag tycker gemenskapen är bra. Vi har bra kontakt med våra närmsta grannar och en del av dem är våra kunder.

  1. Vad är det vanligaste materialet ni får in i skrotväg?

Blandat järnskrot är det vi köper mest av. Men även koppar, mässing, kabel och aluminium kommer det in mycket utav. Vi har en relativt liten skrotgård så det gäller att köra iväg material, till vår huvudanläggning i Spånga, med en jämn ström för att ha plats för nytt material.

  1. Vad är det konstigaste ni har fått in?

Det kommer in en del udda saker ganska ofta. Allt från hästskor, hela aluminiumbåtar till gamla cigarrlådor i tenn från 30-talet.

  1. Vad gjorde du innan du blev förman på Allåtervinning i Högdalen?

Jag är från början utbildad kock och har jobbat inom den branschen i 15 år. Steget från kock till ”Skrotnisse” var lite speciell att ta och jag trivs otroligt bra i denna bransch och ångrar inte bytet. Man får träffa mycket människor och jobbet är varierat.

  1. Vad gör då Erik Karlsson på sin fritid?

Mina intressen utanför jobbet är många. Jag är fotbollstränare för min dotter vilket är inspirerande och kul. Även fiske ligger mig varmt om hjärtat och många turer till de Norska fjordarna har det blivit. Jag har även ett stort trädgårdsintresse, tomten hemma på Ekerö och på landstället i Kopparberg gillar jag att skrota runt på! 

 

VHV Företagsgrupp vill vidare förmedla information från Stadsdelsdirektören Susanna Halldin Olsson om den tragiska händelsen i Vinsta den 16 juli.

Styrelsen för VHV Företagsgrupp

------------------------------

Hej! Den 16 juli sköts en 18-årig kille till döds i ett skogsområde i Vinsta. Två 17-åriga killar är häktade och misstänkta för  mord.

Stadsdelsförvaltningen, polisen, kyrkan, stadens ordningsvakter, vår fältverksamhet och stadens ungdomsjour deltog i en minnesstund för den avlidna mannen under fredagen. Minnesstunden hölls på Grimstaskolans skolgård och var en lugn och fin tillställning. Förvaltningens krisstödjargrupp aktiverades  ej då vi i samråd med polis bedömde att det inte behövdes.

I dagsläget ser vi inte en ökad social oro i stadsdelsområdet trots den tragiska händelsen. Polisen och stadsdelsförvaltningen pratar med medborgare och ungdomar som vill ha stöd på grund av det som hänt

Så trots den hemska händelsen ser vi ingen ökad oro i dagsläget men är också förberedda på om situationen förändras.

Med vänlig hälsning

Susanna Halldin Olsson
Stadsdelsdirektör

Hässelby Vällingby stadsdelsförvaltning 
Hässelby torg 20- 22, Box 3424, 165 23 Hässelby
Telefon: 08-508 05 010
E-post: susanna.halldin@stockholm.se