Detta är ett initiativ från Rotary Stockholm-Vällingby i samarbete med Handelsbanken och Företagsgruppen i Vinsta-Hässelby-Vällingby. En rad företag har nominerats under våren.
Jurryn som består av Lars-Åke Davidsson Rotary Stockholm-Vällingby, Per Onning Hässelby-Vällingby SDF, trygghets och näringslivsansvarig, Christian Minnhagen Ordförande VHV företagsgrupp, den lokala företagarföreningen samt Anna Sjöwall Corem ( fd Klövern) i Vinsta. Största fastighetsägaren i Vinsta, har efter genomfört arbete utsett följande företag till vinnare.
Juryn lämnar följande motivering:
Prisutdelningen ägde rum på Riddersviks Gård den 14 juni 2022.
PS. Det är första gången priset delas ut, en det kommer att följas av flera. Vi återkommer till er alla inför nomineringsperioden för utdelande av Årets Småföretagare i Hässelby - Vällingby 2022. DS.
Trevlig sommar! Önskar VHV
Christian Minnhagen
Vänner,
Nu har äntligen pandemin ”tagit slut” och vi trodde alla att vi kunde återgå till det normala igen och då bröt kriget ut som har påverkat alla företagare. Men vi som företagare måste se framåt. Vi som finns inom Liljeholmensområdet har en mycket intressant framtid tillsammans. Men före det går vi mot en efterlängtad sommar Vi som arbetar med företagsföreningen i vårt företagsområde som vill önska er alla en skön sommar och samtidigt skicka med några rader.
Trygghetsvandringen
Vi har under året tillsammans med flera anda aktörer verkat för ett renare, tryggare och mer välkomnande Liljeholmen. Den 11 maj genomförde vi i företagsgruppen tillsammans med Citycon och SdF den traditionella trygghetsvandringen. Vårt arbeta har givit resultat då området är renare och säkrare än förut. Det är glädjande men detta arbete tar aldrig slut…
Ny chef för Liljeholms gallerian
Under våren har Liljeholms gallerian (ägd av Citycon) fått en ny chef. Hon heter Lotta Moos. Vi hälsar henna välkommen och ser fram ett givande samarbetet.
Stadsplaneändringar
Det pågår många stadsplaneändringar inom vårt område. Det är allt från utbyggnad av Liljeholmsgallerian, bostäder, nya tunnelbanelinje till hanteringen av Södertäljevägen. Här spelar företagsgruppen en viktig roll att föra in företagares krav in i planarbetet. Tillsammans är vi starkare.
Årets lokala företagare
Vi inom företagsgruppen har påbörjat arbete med årets lokala företagare. Med externa partners kommer vi att i samband med Staden Företagsdialog och företagsmässan den 9 december att dela ut vinnarna inom fem kategorier. Mer information om nomineringar, tider etc. kommer senare.
Tillsammans gör vi skillnad
I dagarna kommer en faktura på medlemsavgiften i Företagarföreningen dimpa ner i mailboxen. Det är min förhoppning att du som företagare även fortsättningsvis tror på ett samarbeta för ett bättre företagsklimat i hela vårt område. Jag vill rikta ett varmt tack till dig som läst dessa rader och ber dig att sprida informationen om föreningens verksamhet och uppdrag till andra företagare, liten som stor. Tillsammans gör vi skillnad.
Med önskan om en riktigt fin sommar!
Bästa hälsningar
Kent M Andersson
Ordförande Företagsgruppen Liljeholmen
Sommarhälsning till medlemmarna i Företagsgruppen VHV
Vänner,
Nu har jag varit ordförande för föreningen i ett år, och har under året haft förmånen att träffa många företagare, olika företrädare för Stadsdelen, flera engagerade fastighetsägare och många andra.
Vi går mot en efterlängtad sommar i en orolig tid i så många avseenden. Vi som arbetar med företagsföreningen i vårt företagsområde som sträcker sig från Råcksta i öster till Hässelby i Väster vill önska er alla en skön sommar och samtidigt skicka med några rader.
Förbifarten
Arbetet med förbifarten framskrider och vi kan alla ta del av aktuell information om vad som händer på trafikverket.se. Visst får man erkänna att det tar tid. Vi som ser det mesta ur ett företagarperspektiv skulle nog vilja fokusera på en snar invigning, men vi får ge oss till tåls.
Invigning av Nya Hässelby Torg
Under våren ha omdaningen av Hässelby Torg färdigställts. En högtidlig och innehållsrik invigning ägde rum i början av april. Man har gjort stora insatser för att göra torget och anslutningar till detsamma både öppnare, vackrare och säkrare. Grattis ni som bor och verkar på och runt Hässelby Torg.
Utmaningar i Vinsta
Vi har under året tillsammans med flera anda aktörer verkat för ett renare, tryggare och mer välkomnande Vinsta. Många insatser har gjorts. Vi ser flera positiva resultat, men är också väl medvetna om att det är en hel del kvar att jobba vidare med.
Årets företagare
På initiativ av, och i samarbete med Rotary Stockholm-Vällingby har företagsgruppen haft förmånen att tillsammans med representanter från Rotary, Stadsdelsförvaltningen och Fastighetsägaren Corem vara med att utse Årets småföretagare i Hässelby – Vällingby 2021. Vinnare blev Sigges Cykel AB och prisceremoni äger rum den 14 juni.
Feriearbetande ungdomar – Sommartorg 2022
Förra sommaren hade Företagsgruppen ett samarbete med Stadsdelsförvaltningen där man erbjöd 20 ungdomar att under en treveckorsperiod arbeta med olika uppgifter i Företags-gruppens regi. I år har vi fått förmånen att ta emot 60 ungdomar fördelade på tre 3-veckors-perioder. I arbetsuppgifterna ingår allt från protokollförda trygghetsvandringar med Tycktill-appen som ett av redskapen till studiebesök på olika företag. Ungdomarna kommer också besöka företag och privatpersoner i hela området för att lyssna in och sammanställa åsikter och önskemål om området. Man får också lära sig att formulera ett CV och mycket mer.
Tillsammans gör vi skillnad
I dagarna kommer en faktura på medlemsavgiften i Företagarföreningen dimpa ner i mailboxen. Det är min förhoppning att du som företagare även fortsättningsvis tror på ett samarbeta för ett bättre företagsklimat i hela vårt område. Jag vill rikta ett varmt tack till dig som läst dessa rader och ber dig att sprida informationen om föreningens verksamhet och uppdrag till andra företagare, liten som stor. Tillsammans gör vi skillnad.
Med önskan om en riktigt fin sommar!
Bästa hälsningar
Christian Minnhagen
Ordförande VHV Företagsgrupp
Det är mycket som händer i Stockholm v22, stort klimatmöte på Stockholmsmässan, skolavslutningar mm. Det kan vara bra att vara beredd på att det kan bli svårt att ta sig fram och problem med kommunikationer etc.
Se bifogad ppt.
Med vänliga hälsningar
Kent M Andersson, Eu
Det är mycket som händer i Stockholm v22, stort klimatmöte på Stockholmsmässan, skolavslutningar mm. Det kan vara bra att vara beredd på att det kan bli svårt att ta sig fram och problem med kommunikationer etc.
Se bifogad ppt.
Med vänliga hälsningar
Kent M Andersson, Ordförande
Den 11 maj genomförde Företagarföreningen en trygghetsvandring tillsammans med SdF och Citycon. Denna gång kring Liljeholmstorget och angränsande park och områden.
Resultat av årets Trygghetsvandring
Men glädje kunde konstateras att den nedklottring och nedskärning i området är åtgärdat. Området är i stort snyggt och ren. Från företagarna sida har även säkerheten blivit bättre. Den ständiga bevakningen och avhysningen som har skett har givit resultat.
Hela rapporten hittar du i bifogat dokument.
Kent M Andersson, Ordförande
Vid årsmötet valdes följande personer till styrelsen:
Ordförande 1 år
Ordinarie ledamöter 2 år
Till övriga uppdrags valdes:
Revisor ett år
Revisorssuppleant 1 år
Valberedning 1 år
Tillsammans med polisen och stadens tjänstemän gjordes en trygghetspromenad i Ulvsunda företagsområde den 6 maj 2022. Skrotbilar och skräp rapporterades. Staden tar hand om skräp på stadens mark, dvs gator, trottoarer och parkmark. Men det finns även skräp på fastighetsägarnas mark som dessa måste ta bort. Vi rapporterar problemen till berörda parter.
https://us02web.zoom.us/j/82870469827?pwd=K0lSMmRaZnJyY0tlUlNhTTNhREplUT09
Förutom ett traditionellt årsmöte kommer vi att få höra:
Handlingar till årsmötet hittar du i bilagt dokument.
Välkomna
Christian Minnhagen, Ordörande i VHV Företagsgrupp
Den 28 mars hade vi årsmöte med besök av Gustaf Bergeröd från trafikkontoret.
Årsmötet löpte på smidigt som vanligt. Protokollet skickas till medlemmarna.
Vi hade skickat över ett antal idéer och förslag angående trafiken i och omkring Lunda till Gustaf Bergeröd på trafikkontoret. Gustaf har varit ansvarig för vårt område i fem år och är väl insatt i trafikens förutsättningar. Trots det uppskattade Gustaf mycket att få den insiderinformation som våra representanter från Best Transport och Schenker kunde bidra med. Vi fick också uppmaningen att gärna höra av oss direkt till Gustaf med trafikfrågor gällande Lunda (gustaf.bergerod@stockholm.se).
Fredagen den 25 mars hade vi årsmöte i vår förening. Själva årsmötet löpte på smidigt som vanligt. Protokollet skickas ut till medlemmarna och det kan också läsas på vår hemsida.
Vi hade fina gäster från Stockholms stad som informerade om stadens planer för området. Läs mer nedan om detta. De planer som presenterades finns som bilaga till denna nyhet och finns också på vår hemsida under OM OSS > Dokument> Projekt.
Mötet äger rum den 20 april klockan 16.00 och är digitalt via Zoom:
https://us02web.zoom.us/j/83251460267?pwd=ejcySUt6NnVqWUErWXVURUYrdjhQdz09
Handlingar finns i bifogad file.
Kent M Andersson, Ordförande Företagsgruppen Liljeholmen
Under föregående vecka hade vi flera möten med stadsdelsförvaltningen på Kungsholmen. Det gällde samverkan mellan företagarföreningarna och stadsdelsförvaltningen, tryggheten och säkerheten på Kungsholmen samt planeringen för sommaren på Hornsbergs Strand.
I förvaltningens verksamhetsplan för år 2022 står det bland annat att företagen även i fortsättningen skall involveras i planeringsfrågor som rör företagen, att ha en aktiv dialog med företagen och att stadens samtliga medarbetare i näringslivsfrågor skall få en fördjupningsutbildning i näringslivsfrågor.
Stadens plan för bussterminalen överklagades förra året och den underkändes i Mark- och miljödomstolen. Staden gjorde om planen men fick inte prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen. Vad som nu händer är oklart.
Årets dialogmöte mellan företagarna på Kungsholmen och Stockholms stad äger rum den 17 juni klockan 8.00-9.30. Då skall vi bland annat ta upp frågan om vad som händer med alla byggprojekt.
I detta möte deltar en mängd personer från förvaltningens olika avdelningar, polisen, brandkåren, kyrkan m flera.
Fridhemsplan är en högt prioriterad plats just nu för att öka tryggheten. Det är en otrygg plats enligt undersökningen som gjordes förra året. Här förekommer drogförsäljning, våldsbrott, tillgreppsbrott mm. Varje dags tas en eller flera personer om hand för narkotikabrott. Polisen gör här särskilda insatser.
Polisen rapporterar många rån mot både unga och unga vuxna. Äldre utsätts för bedrägerier. Kriminella hyr in sig på hotellrum och har fester. Kriminella tar också över restauranger och andra företag.
Narkotikaproblem förekommer även på flera platser i bland annat Stadshagen och på biblioteket.
ICA Maxi rapporterar om problem med snatterier och missbrukare som har ökat under pandemin. ICA Maxi startade under förra året ett samarbete med skolorna för att minska elevernas störande besök i butiken. Det har haft en viss effekt.
Antalet resenärer på SL är fortfarande bara på halva nivån jämfört med före pandemin och MTR rapporterar att det är lugnt på T-banan och pendeltågen.
På sprutbytet vid St Görans är det lugnt. Narkomanerna uppskattar verksamheten.
Rålis parklek städas varje dag innan barnen kommer på plats för att göra området så säkert som möjligt för barnen.
Skolorna har använts av obehöriga som värmestuga. Inget stulet. På Stadsmissionen kan man få både mat och värme och på torsdagar dessutom vaccinsprutor.
Aktiviteterna för att få lugna, trevliga sommardagar på Hornsbergs Strand har blivit effektivare för varje år. Det är ett mycket gott samarbete i regi av stadsdelsförvaltningen och samarbete med polisen, brandkåren, sjöpolisen med flera. I år kommer man att vidta i stort sett samma åtgärder som förra året:
Ordningsvakter blir inte aktuellt i år. Kanske nästa år då en ny lag träder i kraft.
Vi har ett nytt avstämningsmöte om Hornsbergs Strand den 22 april. Har du förslag eller åsikter om detta hör av dig till info@hornsberg.nu
20220224 Håkan R
Den 8 februari klockan 16.00 till 17.00.
Utveckla din kompetens inom hållbarhetsområdet och bli mer hållbar som person och organisation. Vi går igenom begrepp och teorier för hållbarhet och hållbar utveckling och ger dig verktyg för att anta ett hållbart förhållningssätt, gå från ord till handling och agera mer hållbart som person, organisation och i de sammanhang där du är verksam.
Introduktionen belyser
Anmälan via länk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMetS6lQjscvBmReOVyiRw94dRqLol81MUR8b7h6v9cMvTHw/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0
Välkomna!
Under våren 2022 planerar vi att starta ett Fritidsbibliotek i parkleken Starbo. Tanken är att vuxna och ungdomar som behöver eller vill låna fritidsutrustning skall kunna vända sig dit och få vad de behöver.
Det blir praktiskt för den som behöver låna skridskor till sina barns skolidrott, men också för den som bara vill prova på något nytt, t.ex. att åka skateboard. Kombinerat med detta kommer events och prova-på-dagar med olika föreningar att genomföras på platsen för att skapa intresse för de olika aktiviteterna.
Nu vänder vi oss till er som förening för att undersöka ert intresse av att bistå med materiel. Det kan vara allt från bollar till stavar för stavgång eller koner. Vi i Staden kommer att fixa till reparera vid behov, så det behöver ni inte tänka på- Allt är välkommet!
Inlämning av materiel
Materiel kan lämnas på parkleken Starbo
Tisdag 15/2 kl 15:00-17:00 och torsdag 17/2 kl 15:00-17:00
Vi kommer att finnas där för att ta emot och sortera.
Det som behöver lagas/slipas kommer vi at skicka vidare till vår verkstad.
Fritidssponsor
Inne på utlåningsstället kommer vi att sätta upp anslag med de företag och föreningar som är med och sponsrar verksamheten (d.v.s. bidrar med materiel). Vill du att din logga skall finnas med efter namnet så går det bra och då skickar du den till oss i en mail så lägger vi in den.
Naturligtvis är ni alltid välkomna att höra av er med frågor och funderingar:
Företag
Övergripande
Varma hälsningar Fritidsbiblioteket Starbo
Hej!
Jag vill göra er uppmärksamma på att det kommer spelas in film i Vinsta där det kan förekomma skottlossning enligt nedanstående datum och tider.
25/1:12-24
26-28/1: 16-04
Per Onning
Trygghetssamordnare
Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning
Telefon: +46 08-508 04 045
E-post: per.onning@stockholm.se
Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
Den 8 februari klockan 16.00 till 17.00.
Utveckla din kompetens inom hållbarhetsområdet och bli mer hållbar som person och organisation. Vi går igenom begrepp och teorier för hållbarhet och hållbar utveckling och ger dig verktyg för att anta ett hållbart förhållningssätt, gå från ord till handling och agera mer hållbart som person, organisation och i de sammanhang där du är verksam.
Introduktionen belyser
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mötet arrangeras av Stockholms Länsförbund För Krisberedskap.
Anmäl dig längre ner på sidan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Styrelsen för Företagsgruppen Liljeholmen vill önska er alla en God Jul och Gott Nytt År.
Kent M Andersson, Ordförande
Hur skall företagen skydda sig och sin personal mot brottslighet? Det var frågan som gällde på föreningens möte om säkerheten i Ulvsunda. Som experter och rådgivare hade vi Maria Östman, som är trygghets- och säkerhetssamordnare på stadsdelsförvaltningen i Bromma, kommunpolisen Tomas Gramén, Dan Stalenhag från Rapid Säkerhet och Ove Viktor från Stanley Security. De båda bolagen Rapid Säkerhet och Stanley Security är medlemmar i Bromma-Ulvsunda Företagsgrupp.
Det aktuella läget i Ulvsunda beskrevs av experterna som relativt lugnt jämfört med många andra delar av Stockholm. Vi har inte några kriminella gäng som härjar i vårt område. Det vanligaste brottet i Bromma är tillgreppsbrott, dvs att folk stjäl av varandra. På Bromma Blocks parkering stjäls det ur bilar varje dag. Lägenhetsinbrott och villainbrott ligger på ungefär samma nivå som på andra platser. Oroliga platser är Brommaplan och Mariehäll. Personer sover i bilar på platser där de inte får stå. Vanligt är att katalysatorer på Prius-bilar stjäls liksom Grythyttans trädgårdsmöbler.
Rapid Säkerhet, Dan Stalenhag, dan.stalenhag@rapidsakerhet.se, 070-943 9314
Stanley Security, Ove Viktor, ove.viktor@sbdinc.com, 070-234 96 86
Trygghets- och säkerhetssamordnare, Maria Östman, maria.ostman@stockholm.se,
08-5080 7491
Kommunpolis, Tomas Gramén, tomas.gramen@polisen.se
Hälsningar
Håkan Rosander
070-577 7019
Bilden ovan är från det gamla flygtornet på Bromma flygplats som några av oss besökte igår. Vi medlemmar som samlats, tyvärr bara åtta personer, fick information om Swedavia, flygbolaget BRA och om Tvärbanan.
Under pandemins värsta period försvann 99% av passagerarna från Bromma flygplats. Man har nu hämtat sig något och ligger på 50 %av nivån före pandemin. Under år 2122 prognostiserar man att nå upp till 70% vilket innebär 149 000 flygrörelser för affärsflyget och 135 000 för affärsflyget. På flygplatsen fanns före pandemin 250 personer anställda av Swedavia. Nästan alla sades upp under 2020 och nu är man 100 anställda.
Under de senaste fem åren har 1,7 mdkr investerats i flygplatsen och under de kommande åren kommer många av byggnaderna att rustas upp. Flera byggnader är kulturminnesmärkta. Bromma flygplats är en mycket modern flygplats och ligger i framkant vad det gäller teknisk utrustning, som har imponerat på utländska flygexperter. Bland annat finns det sensorer i den 1,7 km långa landningsbanan, som känner av temperatur och fuktighet, så att man kan anpassa t ex halkbekämpning på rätt ställen. I april överraskades alla av att regeringen tillsatte en utredning angående flyttning av trafiken till Arlanda och nedläggning av Bromma. Riksdagen sade dock nej till regeringens förslag om nedläggning nu under hösten. Verksamheten vid flygplatsen går nu vidare som vanligt.
Swedavias verksamhet är idag fossilfri.
Det är fortfarande problem med gnistbildningen på kontaktledningen. Vid frost på ledningen bildas gnistorna och de kan störa radiokommunikationen med flygplanen. Nu pågår ett arbete med att lägga en värmande kabel ovanpå kontaktledningen, som skall hålla frosten borta. Dessutom har ett sju meter högt stängsel satts upp utmed Tvärbanan för att ta bort störningarna. Nu hoppas man på en start för Tvärbanan den 13 december i år, ett år försenad.
BRA har haft många namn under de 75 år som bolaget har funnits. Det startade som Braathen och under en period hette bolaget Malmö Aviation. Då pandemin bröt ut hade man 1 200 anställda. Alla utom åtta sades upp under 2020. Den 12 maj i år startade man upp flygtrafiken igen med fyra plan, som nu har blivit tolv plan och i vår skall man få ytterligare sju nya plan. Strategin är att täcka in många rutter inom Sverige under 2021, lägga till flygningar till Norden under 2022 och under 2023 öppna fler baser på andra flygplatser.
BRA satsar mycket på punktlighet och hållbarhet. Man håller tiderna vid 92% av flygningarna och planerar att vara klimatneutrala år 2030. Då skall man flyga med 100% biobränsle. Våren 2022 kommer man att testa att flyga med de nya planen, ATR 72-600, med 100% biobränsle. Idag kan resenärerna välja att åka med biobränsle genom att betala 300 kr extra per biljett. Man gör då en utsläppskompensation för extrapengarna. El-plan för 19 passagerare kommer att testas år 2024. BRA har gjort flera klimataktiviteter och fått mycket god respons - i utländsk media. Svensk media har inte skrivit om detta och visat ett mycket svalt intresse för att delta på klimatövningarna. Miljöpartiet har lyckats skrämma upp befolkningen med att flyg är skamligt och inget vi skall ägna oss åt. Hur skall vi då förflytta oss långa sträckor på rimlig tid? Det kravet kommer att finnas kvar om än kanske i mindre omfattning är tidigare.
40% av resenärerna är idag statligt och kommunalt anställda. En verksamhet som vuxit under pandemin är charter för idrottsmän och andra organisationer.
Ett stort tack till Gunnar Boijsen på Swedavia, Martin Ekenborn på BRA och Christian Mattsson som informerade om Tvärbanan.
Håkan Rosander
070-577 7019
Företagsgruppen bjuder in dig och ditt företag till glöggmingel den 10 december klockan 13.00-15.00 på vårt kansli Krossgatan 18, 4 tr.
Styrelsen för VHV Företagsgrupp.
Svar på hur många som kommer från ert företag till info@vinsta.com senaste den 6 december. Begränsat antal platser - Först till kvarn gäller!
Det här glada och omhändertagande gänget möter dig vid vaccinationsbussen hos MediCarrier på Finspångsgatan 44. Du kan få 1:a, 2:a och 3:e dosen. För att få tredje dosen måste du vara mer än 65 år gammal. Jag vaccinerade mig själv idag, tredje dosen. Fungerade alldeles utmärkt.
Håkan Rosander
Det här glada och omhändertagande gänget möter dig vid vaccinationsbussen hos MediCarrier på Finspångsgatan 44. Du kan få 1:a, 2:a och 3:e dosen. För att få tredje dosen måste du vara mer än 65 år gammal. Jag vaccinerade mig själv idag, tredje dosen. Fungerade alldeles utmärkt.
Hälsningar
Håkan Rosander
070-577 7019
Den 19/11 klockan 8.00-9.00 är du välkommen till en dialog med Stockholms stad där du kan påverka utvecklingen av näringslivet i ditt område. Mingla med tjänstemän, politiker och företagare, få information och ta chansen att lyfta dina önskemål.
Klockan 09.00-09-30 har vi inom VHV Företagsgrupp ett speciellt mingel för oss företagare.
Allt är kostnadsfritt och sker digitalt - boka in datumet i kalendern redan idag och anmäl dig via länken:
https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/11/foretagsdialog-hasselby-vallingby/
Välkommen
Christian Minnhagen, Ordförande i VHV Företagsgrupp.
Brottsförebyggande rådet på Kungsholmen (BRÅ) träffas fyra gånger om året under ledning av stadsdelsförvaltningen på Kungsholmen. Deltagare är stadsdelsförvaltningens olika institutioner, skolan, polisen, kyrkan, brandkåren, MTR (tunnelbanan), stadsmissionen, sprututbytet, Företagsgruppen Hornsberg och ibland några till. Nedan en kort sammanfattning av mötet den 10 november.
Ny kommunpolis för oss i Hornsberg är Ola Åkesson. Han har bara jobbat här ett par veckor men hade konstaterat att det kring Fridhemsplan finns en del problem. Droger, skräpigt och smutsigt. Han har varit med på en trygghetsvandring och upplevt den fina Sankt Göransparken. Vill ni diskutera några polisiära ärenden med Ola träffas han på tel 0708-601095 eller ola.akesson@polisen.se. Uppgifterna finns också på vår hemsida. Gäller det pågående brott skall man naturligtvis ringa 112.
På de flesta håll ganska lugnt. Folk har börjat hitta tillbaka till sina gamla vanor igen. Kyrkan märker ökad aktivitet. ICA Maxi har besök av pundare, tiggare och mycket skolelever som kan stöka till det ibland. Skolorna på Kungsholmen och i Västerort har tagit emot ett 100-tal elever från Kabul i samband med att svenska ambassaden tömdes. Övriga aktörer rapporterar en ganska lugn situation så även tunnelbanan.
Ola Åkesson informerade om den trygghetsundersökning som Stockholmspolisen gjort under perioden mars-juni 2021. 83 000 personer fick enkäten varav 52 % svarade. På Kungsholmen svarade 1 356 personer, flest medelålders. Kortfattat gäller för Kungsholmen följande svar:
83% känner sig trygga i sitt område (men 17% gör det alltså inte)
46% undviker vissa platser vissa tider (Kronobergsparken, Fridhemsplan, T-banan)
60% upplever problem med dålig belysning
42% upplever skadegörelse
20% upplever problem med narkotika
28% upplever ungdomar som störande
52% upplever att polisen bryr sig ( men 48% upplever att polisen inte bryr sig)
43% upplever att kommunen brys sig (men 57% upplever att kommunen inte bryr sig).
Stadens budget finns att läsa på stadens hemsida här. Sidorna 12-17 är speciellt intressanta för näringslivet i Stockholm. Här sägs många vackra ord om företagarnas betydelse och deras möjligheter.
Det skall också bli intressant att se om vi kan få ordningsvakter till Hornsbergs Strand nästa sommar. Kungsholmens SDF ansöker i alla fall om ordningsvakter.
Fyra BRÅ-möten är inbokade för nästa år.
Håkan Rosander
070-577 7019
info@hornsberg.nu
Det är en viktig fråga i dessa dagar då vi har utvärderingen av coronapandemin i färskt minne. Totalförsvaret (det militära och det civila) har ambitionen att stärka och utveckla försörjningsberedskapen under åren 2021-2025.
Det är några av de frågor som kommer att diskuteras på seminariet:
Klarar det offentliga och näringslivet försörjningsberedskapen?
Stockholms Länsförbund För Krisberedskap inbjuder oss företagare till ett gratis digitalt seminarium den 26 november klockan 8.00 - 8.45.
Inbjudan och länk till anmälan:
https://mailchi.mp/2f199d1468af/inbjudan-frukostseminarium-26-november-800-845?e=d3c43c12e0
Välkomna!
Det är en viktig fråga i dessa dagar då vi har utvärderingen av coronapandemin i färskt minne. Totalförsvaret (det militära och det civila) har ambitionen att stärka och utveckla försörjningsberedskapen under åren 2021-2025.
Det är några av de frågor som kommer att diskuteras på seminariet:
Klarar det offentliga och näringslivet försörjningsberedskapen?
Stockholms Länsförbund För Krisberedskap inbjuder oss företagare till ett gratis digitalt seminarium den 26 november klockan 8.00 - 8.45.
Inbjudan och länk till anmälan:
https://mailchi.mp/2f199d1468af/inbjudan-frukostseminarium-26-november-800-845?e=d3c43c12e0
Välkomna!
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
FGS och SVN hälsar dig som företagare välkommen till Introduktion till hållbarhet och hållbar verksamhetsutveckling
I dag talar alla om hållbara företag och hållbar verksamhetsutveckling för att våra företag skall kunna överleva. Vad betyder det för mig och mitt företag? Det är ämnet då Företagsgrupperna Stockholm (FGS) och Social Venture Network (SVN) bjuder in till ett digitalt seminarium den 24 november klockan 16.00-17.00.
Anmälan via länk här.
Välkomna!
Företagsgrupperna Stockholm (FGS) är en paraplyorganisation för företagsgrupperna i Stockholmsregionen. Se www.fgs.nu
Social Venture Network (SVN) är ett företagsnätverk som arbetar med långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter enligt FN:s agenda 20230. Se www.svnsweden.se
Den 19/11 klockan 8.00-9.00 är du välkommen till en dialog med Stockholms stad där du kan påverka utvecklingen av näringslivet i ditt område. Mingla med tjänstemän, politiker och företagare, få information och ta chansen att lyfta dina önskemål.
Klockan 09.00-09-30 har vi inom VHV Företagsgrupp ett speciellt mingel för oss företagare.
Allt är kostnadsfritt och sker digitalt - boka in datumet i kalendern redan idag och anmäl dig via länken:
https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/11/foretagsdialog-hasselby-vallingby/
Nedan hittar du inbjudan.
Välkommen
Christian Minnhagen, Ordförande i VHV Företagsgrupp.
46 personer !! så många deltagare var det på fredagens (22 oktober) företagsdialog mellan oss företagare och Stockholms Stad/SdF. Stadens olika aktörer gav bra kortfattad information om vad som händer i vår Stadsdel (presentationerna hittar du i den fil som finns bifogas och på Företagsgruppens hemsida). Efter presentation var det ett mingel med frågor/svar mellan företagarna och staden.
Efter det ”officiella programmet” hade vi som företagare ett mingel tillsammans med SBR där vi kunde lyfta föreningsfrågor såsom företagsluncher, årets lokala företag, mer lokalt samarbete, göra affärer med varandra etc. Frågor som vi inom företagsgruppens styrelse tar med oss, - i vår strävan att utveckla vår företagsgrupp efter medlemmarnas önskemål.
Som sagt bra möte som leder oss framåt.
Lars Lindberg, Västberga Företagsgrupp
46 personer !! så många deltagare var det på fredagens (22 oktober) företagsdialog mellan oss företagare och Stockholms Stad/SdF. Stadens olika aktörer gav bra kortfattad information om vad som händer i vår Stadsdel (presentationerna hittar du i den fil som finns bifogas och på Företagsgruppens hemsida). Efter presentation var det ett mingel med frågor/svar mellan företagarna och staden.
Efter det ”officiella programmet” hade vi som företagare ett mingel tillsammans med SBR där vi kunde lyfta föreningsfrågor såsom företagsluncher, årets lokala företag, mer lokalt samarbete, göra affärer med varandra etc. Frågor som vi inom företagsgruppens styrelse tar med oss, - i vår strävan att utveckla vår företagsgrupp efter medlemmarnas önskemål.
Som sagt bra möte som leder oss framåt.
Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen
VHV Företagsgrupp har tillsammans med Stadsdelsförvaltning, Stockholms Stad, Polisen, Trafikkontoret, EU-teamet, Vaktbolag, Parkeringsbolag samt flera Fastighetsägare i området startat ett 6 veckor långt program för att få bort problematiken med nedskräpning, kriminalitet och de personer som sover i bilar och på andra platser i Vinsta företagsområde.
Vi upplever alla de stora problem som finns och som måste få en lösning, och det är nu!
Stadsdelsnämnden har tagit fram en informationsfolder som delas ut till de personer som olovligen bor i området, se länk.
Vi kommer kontinuerligt att hålla er informerade om vad som händer via mail. Information läggs också upp löpande här på föreningens hemsida.
Avslutningsvis vill vi rikta ett varmt tack till alla er som på olika sätt engagerar er för ett tryggt, rent och välkomnande företagsområde.
Christian Minnhagen
Ordförande / Kansliet
VHV Företagsgrupp
Webb tidningen Bättre Stadsdel har gjort en intervju med Staffan Ingvarsson som är vd för Stockholm Business Region (SBR), - om hur det är att driva förtag inom vår stadsdel etc. Läs artikeln genom att fälja länken nedan:
Staffan kommer också att delta på vårt Dialogmöte den 22 oktober. Välkomna dit att höra och att diskutera med bl.a. honom. Anmäl dig via länken: https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/10/foretagsdialog-hagersten-alvsjo
Mvh.
Kent M Andersson
Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
Du har väll inte glömt bort Stadens tillsammans med Företagsgruppens inbjudan till Företagsdialog den 22 oktober klockan 08.00-09.30 via Zoom (se bifogad inbjudan).
Anmäl dig via länken: https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/10/foretagsdialog-hagersten-alvsjo
Inloggningslänk till mötet skickas dig efter anmälan.
VAR MED OCH PÅVERKA !!
Kent M Andersson,
Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
Vi vill påminna om erbjudandet att bli språkmentor. Där du kan dela med dig av dina erfarenheter för att en nyanländ skall komma närmare jobbmarknaden. Gör en mycket viktig och värdefull insats.
Du hittar mer information i foldern nedan.
VHV Styrelse
Den 1 oktober öppnar ansökan för stöden till enskilda näringsidkare och handelsbolag som har drabbats ekonomiskt till följd av coronapandemin. Stöden kommer fortsatt att handläggas av länsstyrelserna och samordnas av Länsstyrelsen Östergötland.
Se länken nedan från länstyrelsen.
Kent M Andersson, E:U.
Den 1 oktober öppnar ansökan för stöden till enskilda näringsidkare och handelsbolag som har drabbats ekonomiskt till följd av coronapandemin. Stöden kommer fortsatt att handläggas av länsstyrelserna och samordnas av Länsstyrelsen Östergötland.
Se länken nedan från länstyrelsen.
Mvh Kent M Andersson
Ordförande i FG Liljeholmen.
Stockholms stad beslutade i sin senaste Översiktsplan från år 2018 att tio verksamhetsområden i staden skall vara reserverade för företag och andra verksamheter, inte bostäder. Nu har staden planerat att bygga bostäder i två av dessa områden vilket innebär att befintliga företag kan tvingas flytta. Sådan är lagen. Blir de boende störda får företagen flytta. Många företagare har nu blivit mycket oroliga och undrar om man kan lita på vad staden har beslutat.
Vi har också upplevt att information från staden, angående t ex kommande gatuarbeten i våra företagsområden, saknas, vilket har förorsakat problem för leveranser och kunder till företagen.
Med anledning av detta har vi skrivit ett brev till finansborgarrådet Anna König Jerlmyr eftersom hon också är högste ansvarige politiker för näringslivet i Stockholm.
Brevet bifogas detta mejl.
Hälsningar
Håkan Rosander
Fokus på dialog
Under mötet kan du ställa frågor, framföra ditt företags behov och föreslå lokala åtgärder. Det kan röra allt ifrån parkering, klottersanering och ökad områdesbelysning till nätverksträffar, temadagar och större projekt. Dessutom får du information om stadens planer och investeringsmöjligheter i din stadsdel. Efter mötet finns det möjlighet att nätverka med andra företag och representanter för de lokala företagarföreningarna i området mellan klockan 09.00–09.30.
Representanter från stadens olika förvaltningar och bolag
Utöver lokala företagare möter du representanter från Stockholm Business Region, Hägersten-Älvsjös stadsdelsnämnd, Hägersten-Älvsjös stadsdelsförvaltning, stadsbyggnadskontoret, exploateringskontoret och trafikkontoret.
Datum och tid: 22 oktober 2021 klockan 08.00–09.30 (Mingel med lokala företagsföreningar m fl 9.00–9.30)
Plats: Digitalt. Inloggningslänk skickas efter anmälan via https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/10/foretagsdialog-hagersten-alvsjo
Se inbjudan nedan.
Hjärtligt välkommen
Kent M Andersson,
Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
Föreningen genomförde sin andra trygghetsvandring för året. Denna gång var trygghetsvandringen inriktad på Liljeholmstorget och Marievik. Rapporten hittar du nedan.
Kent M Andersson
Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
Föreningen genomförde den andra trygghetsvandringen för året tillsammans med polisen och fastighetsägare. Trygghetsvandring var inriktad till de platser där de boende EU-medborgare finns.
Läs rapporten nedan.
Styrelsen
Du som är företagare eller medarbetare har nu möjlighet att dela med dig av din erfaren i det svenska språket till en nyanländ.
Stockholm stad har utvecklats ett program där vi alla kan delta för att få in nyanlända in i det svenska samhället. Se bilagan nedan och kontakta Michael Eyre om du har några frågor.
Välkomna att hjälpa till. VHV Företagsgruppen
Efter tre intensiva veckor är nu sommartorget 2021 slut för i år. Det fantastiska samarbetet mellan VHV Företagsgrupp och Stadsdelsförvaltningen har fungerat över förväntan. VHV Företagsgrupp har under tre veckor haft 10 ungdomar i åldern 16-19 som jobbat åt företagargruppen i Vinsta och i Vällingby. Ungdomarna har nästa genomfört 600 intervjuer (se resultat längt ned på första sidan) och rapporterat över 150 fel (nedskräpning, klotter m.m.) främst i Vinsta (se deras rapport längts ned på VHV hemsida). Vidare har de varit på studiebesök hos flera företagare.
Detta har givit mersmak att till nästa år....
Tack för allt arbeta, Kent och Malek (handledare)
Vinsta gruppen
Arbetet vecka 2 påbörjades med att vi gick runt i Vinsta och tyckte till om b.la. nedskräpning, felanmälning och vi berömde t.ex. upplockat skräp. Under tiden hjälpte vi också människor hitta till olika ställen, t.ex. toaletter och butiker. Efter lunch så åkte vi till Vällingby och gjorde enkäter med den andra gruppen. Under vecka 2 så gick vi på två studiebesök, den ena var i Vällingby i jobbtorget/arbetsförmedlingen, där våran guide visade oss runt i kontoret och förklarade vad de jobbade med. Efter det så hade hon en presentation om de olika jobbtorgen och hur infrastrukturen i Stockholms Stad funkar. Det andra studiebesöket var hos 3R i Vinsta, där de hade en presentation om företaget och maskinerna de skapat. Sedan fick vi gå runt i lokalen, kolla närmare på maskinerna och ställa frågor. Efter studiebesöket sammanställde vi enkäterna och gjorde diagram med statistik. Under denna vecka har vi lärt oss lite mer om hur vissa företag funkar, vi har fortsatt utveckla vårt bemötande till olika personer och vi har skapat ett tryggare torg under vår tid här.
Vällingby gruppen
Den andra veckan av sommartorget 2021 är avklarad. Den här veckan intervjuade vi förbipasserande i Vällingby centrum om trivseln i området.
Vi gick även på två studiebesök. Det första studiebesöket var på jobbtorget i Vällingby där vi fick lära oss mer om deras verksamhet, och hur systemet för arbetssökande är uppbyggt i kommunen.
Idag besökte vi 3R som är en del av GF. De sätter ihop och utvecklar maskiner och robotar som sedan skickas vidare till företag. Studiebesöket var väldigt givande och det var intressant att se maskinerna testas innan de tas i bruk.
Denna vecka har Sommartorget 2021 påbörjats. Ett samarbete mellan Stadsdelsförvaltningen och VHV Företagsgrupp. Här kommer första veckan rapport från de 10 ungdomar som deltar.
Gruppen i Vinsta
Vi ungdomar (sommartorget 2021) i Vinsta har nu jobbat i en vecka. Varje morgon har vi börjat med klotterrundor och rapporterat skräp mm. genom ”Tyck till” appen vilket har varit väldigt effektivt.
På eftermiddagen har vi stått vid de stora butikerna Coop och Willys här i Vinsta och intervjuat kunderna, framförallt angående området. Dessa intervjuer utgår från enkäter som vi sedan ska sammanställa och i slutet av jobbperioden framföra för företagsgruppen.
I torsdags fick vi gå på studiebesök hos Elanders vilket var mycket lärorikt och spännande. Vi fick följa med in till tryckeriet och se hur de jobbar.
/Noor, Melak, Leo, Mehrdad och Ekaterina
Gruppen i Vällingby
Arbetet påbörjades på tisdag där vi fick gå i par och fick 10 enkäter per person. Enkäterna handlade om bl.a trygghet och centrumets serviceutbud. Medan vi gick runt med enkäterna, letade vi även efter saker att fel anmäla och berömma i ”tyck till” appen samtidigt som vi hjälpte människor hitta till t.ex toaletter och olika butiker. I slutet av veckan sammanställde vi enkäterna och vi gjorde ett diagram med statistik. Under denna vecka har vi lärt oss hur man bemöter människor på ett bra sätt och hur man skapar ett tryggare centrum.
/Sandra, Jesaya, Andreas, Paulus och Mandé
Tio ungdomar (i åldern 16 till 19 år) påbörjade i dag sitt jobb i Sommartorget 2021. Ett samverkansprojekt som drivs av VHV Företagsgrupp och Stadsdelsförvaltningen.
Ungdomarna skall i tre veckors tid arbete i Vinsta Företagsområde (fem personer) och i Vällingby centrum (fem personer) med att:
Om ni träffar på dem (i sina gröna ”Sommartorgsjackor”) tar er då tid att tala med dem och svara på enkäten. Vill ni som företagare bjuda in dem till ert företag för att visa upp er verksamhet är ni välkomna att kontakta mig.
Kent M Andersson,
070-348 6222, kent.m.andersson.se@gmail.com
Så här inför sommaren och återstart av hösten sänder jag en bra forskarartikel om, - Åtta förslag för en levande handel
https://www.dagenshandel.se/article/view/796953/forskare_atta_forslag_for_en_levande_handel
Trevlig läsning och en skön midsommar
Kent M Andersson, eu.
Så här inför sommaren och återstart inför hösten sänder jag en bra forskarartikel om, - Åtta förslag för en levande handel
https://www.dagenshandel.se/article/view/796953/forskare_atta_forslag_for_en_levande_handel
Trevlig läsning och en skön midsommar
Kent M Andersson, Ordförande i Företagaregruppen Liljeholmen
Mats Flack som är redaktör och ansvarig utgivare ger lite bakgrund:
Varför en prenumerationstjänst?
För att få mer resurser till redaktionen, skapa ännu bättre bevakning av området, göra fler röster hörda, utveckla sajten, anställa journalister och ge ännu bättre service till användarna.
Varför just nu?
Expansiva Hägersten-Älvsjö är ett attraktivt område och här byggs allt fler bostäder. Vet vet alla att förtätningen är stor, det byggs helt enkelt överallt. Om tre år har vår del av Stockholm vuxit om Södermalm och blivit Sveriges största stadsdelsområde med cirka 135 000 invånare. Ett så stort bevakningsområde med så många invånare behöver en ännu bättre journalistisk bevakning.
Förra året slogs Hägersten-Liljeholmen ihop med Älvsjö, och samtidigt gick de lokala gratistidningarna Direktpress och Mitti ihop, och i ett slag försvann en av tre redaktioner med ambitionen att bevaka det växande området.
Ganska snart efter sammanslagningen började allt fler läsare höra av sig till redaktionen med nyhetstips och förslag på vad vi ska bevaka. Att området förlorat nyhetsbevakande lokalredaktioner blev påtagligt, behovet av att veta vad som händer lokalt är stort.
Du hittar hela artikeln på https://www.battrestadsdel.se/hagersten-alvsjo/nu-kan-du-prenumerera-pa-lokala-nyheter-i-hagersten-alvsjo-valkommen/. Där du också ser hur du kan börja prenumera på tjänsten.
Kent M Andersson
Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen
Efter ”åter” en vinter och vår där vi alla har lidit av Corona är det äntligen sommar. Det är hög tid för lite vila och tid för att ladda upp sina batterier inför ett spännande höst.
Vi i styrelsen ser med tillförsikt inför hösten då vi hoppas på ett ”normal” företagsläge utan större påverkan av Corona pandemin och de restriktioner som vi haft under lång tid.
Inom Företagsgruppen planeras en hel aktiviteter som är riktade mot er som företagare typ mässor och större nätverksträffar etc. Läs lite mer på Styrelsens aktivitetsplan som ni hittar längt ned på sida.
Vi inom Företagsgruppens Styrelsen vill önska er alla en fin och skön sommar.
Styrelsen
Efter ”åter” en vinter och vår där vi alla har lidit av Corona är det äntligen sommar. Det är hög tid för lite vila och tid för att ladda upp sina batterier inför ett spännande höst.
Vi i styrelsen ser med tillförsikt inför hösten då vi hoppas på ett ”normal” företagsläge utan större påverkan av Corona pandemin och de restriktioner som vi haft under lång tid.
Inom Företagsgruppen planeras en hel aktiviteter som är riktade mot er som företagare typ mässor och större nätverksträffar etc. Läs lite mer på Styrelsens aktivitetsplan som ni hittar längt ned på sida.
Vi inom Företagsgruppens Styrelsen vill önska er alla en fin och skön sommar.
Styrelsen
Idag beslutade Lunda Företagsgrupps styrelse ett utvecklingsprogram för att göra Lunda till ett än mer trevligt och effektivt område för företagen och dess personal. Det är ett omfattande program där vissa saker går fort att genomföra och en del saker kommer att ta tid.
Vi behöver samarbeta med dig som jobbar i Lunda och vi ser fram emot att få dina synpunkter och kanske förslag på ytterligare saker som vi inte har tänkt på. Vi kommer också att be om hjälp från stadsdelsförvaltningen och andra delar av stadens administration.
Vi har redan börjat arbeta med vissa punkter i programmet och fortsätter framför allt med de punkter som har prio 1 i listan. Vi kommer att löpande informera dig om vad som händer.
Hälsningar
Styrelsen
"Jag känner mig hedrad att ta över ordförandeklubban efter Marie Engström som varit ordförande i 10 år” säger Christian som till vardags arbetar som Verksamhetschef på Läkarmissionens Second Hand i Vinsta".“Coronapendemin, som ännu pågår, har påverkat många av våra företag och företagare, så även den verksamhet jag själv är engagerad i. Men jag ser ljust på framtiden, inte minst nu när vaccineringen har kommit igång ordentligt. Under hösten hoppas jag att vi kan få en mer “normal” tid för oss företagare och för oss som Företagargrupp. Då hoppas jag att vi i styrelsen kan återuppta en närmare dialog och även fysiska möten med våra medlemmar".“ I Föreningens planer ligger dels de basala uppgifterna såsom rent, snyggt och säkert, dels kontakter med staden och dess förvaltningar och bolag samt en närmare dialog och inte minst nätverkande med/mellan företag och företagare i vårt område”.“På vår hemsida finns vår aktivitetsplan för 2021 och ett viktigt datum är den 19:e november då staden skall ha en Företagsdialog med oss i Västerort. Vid samma tillfälle planerar vi att genomföra en företagsmässa”.Vi hälsar Christian välkommen och ser fram ett givande samarbete för våra företag och vårt områdes bästa.Styrelsen för VHV Företagsgrupp.
Om du missade Susanna Halldin Olssons, Stadsdelsdirektörs föredragning på årsmötet kan du ser den igen via vår YouTube kanal.
En intressant föredragning om samverkar med Sdf och näringslivet.
Kent M Andersson, eu
Om du missade Susanna Halldin Olssons, Stadsdelsdirektörs föredragning på årsmötet kan du ser den igen via vår YouTube kanal.
En intressant föredragning om samverkar med Sdf och näringslivet.
Kent M Andersson, eu
Vi dagens årsmöte lämnade Marie Engström över ordförandeklubban till Christian Minnhagen (från Läkarmissionen) efter en lång tids arbete inom VHV Företagsgrupp. Marie har varit en profil som kommer att saknas. Hon har alltid ställt upp för företagarna i VHV även när det blåste hårda vindar. Hennes entreprenörshjärta slår alltid för att utveckla företagandet inom området och Stockholm stad. Hennes diplomatiska gåva har medfört att hon även alltid haft bra kontakter med stadens politiker och tjänstemän.
Vi önskar henne lycka till i sitt “nya” liv på Gotland.
Styrelsen för VHV Företagsgrupp
Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och Staffan Ingvarsson, VD i Stockholm Business Region, med flera från SBR, deltog i FGS årsmöte den 15 april. Det var ett välbesökt möte med 30 deltagare. Målet för Stockholms stad är att bli Sveriges bästa näringslivskommun år 2025. Anna König Jerlmyr sade att alla anställda i Stockholms stad skall arbeta för näringslivet och man skall känna till näringslivspolicyn. Idag har man lokala företagsdagar för tjänstemännen. Man skall också från stadens sida gynna mindre företag vid stadens upphandlingar. Den stora frågan för oss i Stockholms företagsområden är hur stadsplaneringen skall utformas. För närvarande finns två bostadsprojekt som direkt strider emot stadens Översiktsplan, som antogs år 2018. Enligt Anna König Jerlmyr säger borgarrådet Joakim Larsson, ordförande i stadsbyggnadsnämnden, att man tar hänsyn till företagen i planeringen.
Från FGS sida hävdade flera deltagare att i de två aktuella fallen tar man inte hänsyn till näringslivet. Byggs det en lägenhet inom ett företagsområde är det stor risk för framtida problem då man kan hävda att företagen låter, luktar eller kör med för stora lastbilar. De tio verksamhetsområden som finns definierade i Översiktsplanen är avsedda för företag och där får de bullra, lukta och transportera varor frekvent och i stora lastbilar. De andra cirka tjugo gamla industriområdena får blandas upp med bostäder enligt en överenskommelse under arbetet med Översiktsplanen.
Om planerna verkställs innebär det att man kör över företagsamheten i Stockholm och begränsar dess utveckling. I Översiktsplanen står det mycket tydligt vad som gäller: I renodlade verksamhetsområden kommer staden inte tillmötesgå enskilda aktörers önskemål om förändring av inriktning.
Staffan Ingvarsson presenterade arbetet med att nå målet år 2025. Stockholm Business Region skall utbilda stadens tjänstemän i näringslivsfrågor. Det görs en mängd att-göra-listor över de aktiviteter som måste genomföras. Staffan Ingvarsson kunde också informera om att man håller på att utarbeta en robottjänst för bygglovsärenden. Frågan är väl om vi vill ha en robot som bestämmer våra företags framtid.
Vi påpekade att det behövs tydligare linjer från politikerna till tjänstemännen när det gäller den strategiska inriktningen för stadens planering. Det fungerar inte att säga en sak i de politiskt fastställda planerna och sedan låta tjänstemännen agera emot dessa planer. Förtroendet för gjorda överenskommelser och förtroendet för politikerna raseras. Då vet ingen vad som gäller.
Håkan Rosander
Den 13:e april hade vi årsstämma via Teams. Protokollet finns att läsa under rubriken dokument.
Den 26 april klockan 16.00 på tele:
070-194 00 06 där deltagare anger åtkomstkod: 7057367#
Dagordning
Välkomna
Kent M Andersson, Ordförande
https://us02web.zoom.us/j/81949269867?pwd=RDMvNzBKSUl0bXVQVnVhNUZvNEt3Zz09
Välkomna
Marie Engström, Ordförande
Den 19 mars 2021 hade vi årsmöte i föreningen. Förutom de stadgeenliga årsmötesförhandlingarna hade vi besök av Tua Sandberg från stadsbyggnadskontoret som redovisade de byggprojekt som är på gång i Ulvsunda. Se Tuas presentation och protokollet från årsmötesförhandlingarna nedan.
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Till årsmötet kommer finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och från Stockholm Business Region kommer VD Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren tf VD för Invest Stockholm och avdelningschef Julika Lamberth.
Staffan Ingvarsson, Hans Aspgren och Julika Lamberth
Har du frågor till talarna får du gärna skicka in dem i förväg så skall vi se till att de kan ge ordentliga svar.
Vi kommer också att ha ett stadgeenligt årsmöte.
Handlingar till mötet kommer att skickas ut inom några dagar.
Tidpunkt: 15 april 2021 klockan 16.00-17.00
Anmäl ditt deltagande till: info@fgs.nu
ZOOM-möte med följande länk:
https://us02web.zoom.us/j/84294608292?pwd=U2thMHBpc0F6dnNXUlIxTFdpalRSUT09
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Om du vill delta via telefon:
+46 8 4468 2488 Sweden
+46 8 5016 3827 Sweden
Meeting ID: 842 9460 8292
Passcode: 571174
Mycket välkommen till årsmötet!
Kent Andersson
ordförande
Den första mars genomförde FGS tillsammans med företagsgrupperna VHV, Hammarby Sjöstad och Liljeholmen ett medlemsseminarium. Frågan om hur vi kan utveckla samarbetet mellan näringslivet och Skolförvaltningen/Kulturförvaltningen i enlighet med Stockholms stads Näringslivspolicy diskuterades. Ett mycket bra digitalt möte som vi spelade in.
För dig som inte kunde vara med på seminariet finns det nu inspelat i sin helhet på föreningens YouTube kanal, som du hittar på föreningens hemsida. Presentationerna som Skol-, respektive Kulturförvaltningen visade finns på hemsidan längst ned.
Mvh Kent M Andersson, eu.
Den första mars genomförde FGS tillsammans med företagsgrupperna VHV, Hammarby Sjöstad och Liljeholmen ett medlemsseminarium. Frågan om hur vi kan utveckla samarbetet mellan näringslivet och Skolförvaltningen/Kulturförvaltningen i enlighet med Stockholms stads Näringslivspolicy diskuterades. Ett mycket bra digitalt möte som vi spelade in.
För dig som inte kunde vara med på seminariet finns det nu inspelat i sin helhet på föreningens YouTube kanal, som du hittar på föreningens hemsida. Presentationerna som Skol-, respektive Kulturförvaltningen visade finns på hemsidan längst ned.
Mvh Kent M Andersson, Ordförande i Liljeholmens företagsgrupp
Den första mars genomförde FGS tillsammans med företagsgrupperna VHV, Hammarby Sjöstad och Liljeholmen ett medlemsseminarium. Frågan om hur vi kan utveckla samarbetet mellan näringslivet och Skolförvaltningen/Kulturförvaltningen i enlighet med Stockholms stads Näringslivspolicy diskuterades. Ett mycket bra digitalt möte som vi spelade in.
För dig som inte kunde vara med på seminariet finns det nu inspelat i sin helhet på föreningens YouTube kanal, som du hittar på föreningens hemsida. Presentationerna som Skol-, respektive Kulturförvaltningen visade finns på hemsidan längst ned.
Mvh Kent M Andersson, Ordförande i Liljeholmens företagsgrupp
Fredagen den 26 februari 2021 deltog drygt 40 personer i Företagsdialog på Kungsholmen. Cirka 15 personer var från stadens olika instanser. Vi fick information om de planer som är på gång på Kungsholmen. De större förändringarna sker i Marieberg, Kristineberg och Stadshagen. I Stadshagen är planen att bygga cirka 1800 lägenheter och en ny skola. Inflyttning beräknas ske från början av år 2023 med cirka 200 lägenheter per år. I Kristineberg pågår arbete med en ny detaljplan för kvarteret Hornsberg 10, där Flinks ligger. Här blir det stora problem för Flinks då kundernas parkeringsplatser försvinner och Flinks inte kan ligga kvar om planen genomföres. En annan stor detaljplaneförändring är Hornsbergskvarteren där bussterminalen nu ligger. Planen är överklagad. Domstolsarbetet är igång och ett avgörande kommer troligen under våren.
Bilderna som visades under mötet kan du se här.
Efter presentationerna från stadens tjänstemän följde en frågestund där bland annat bristande information från staden angående de olika planerna togs upp. Information om planerna när de vunnit laga kraft kan ses på vaxer.stockholm. Men det viktiga för oss är att kunna vara med och påverka planerna innan de har fastställts. Och det är denna information som saknas. Vi vill gärna ha någon form av regelbunden återkommande information om de olika projekten.
Håkan Rosander
070-577 7019
Till medlemmarna i Företagsgruppen Hornsberg!
Stockholms stad håller företagsdialoger med stadens företag. Man gör det stadsdel för stadsdel. Den 25 februari klockan 8.00-9.00 är det dags för företagen på Kungsholmen att vara med. Under den första halvtimmen berättar stadens tjänstemän om det som är på gång på Kungsholmen och under den andra halvtimmen får företagen ställa frågor och framföra sina åsikter och förslag. Missa inte denna chans till kontakt med Stockholms stad.
Förbered dina frågor och synpunkter. Det kan gälla stort som smått, t ex:
Stadsplanering
Parkering
Klotter
Säkerhet
Kommunikationer
Bussterminalens rivning
Idrottsanläggningar.
Du kan också skriva ner frågorna och skicka dem till oss på: info@hornsberg.nu
Länk till video och bild:
https://drive.google.com/open?id=1F3PeimSh3o5MvCKbK67hzUKublE0lPpm
Länk till inbjudan:
https://start.stockholm/aktuellt/kalendarium/2021/02/foretagsdialog-kungsholmen/
Hälsningar
Håkan Rosander
Företagsgruppen Hornsberg
070-577 7019
Det sade flygplatschefen Mona Glans vid vårt medlemsmöte fredagen den 19 feb 2021. Flgplatsen har tidigare haft 50% affärsresenärer och 50% privatresenärer. Efter pandemin räknar man med att de privata resorna återkommer helt och hållet men bara hälften av affärsresorna. Digitala möten är naturligtvis orsaken till det minskade affärsresandet.
Detta fick vi lära oss: Bromma är terminal 1 i Stockholm Airport, terminal 2-5 finns på Arlanda. Bromma flygplats är en mycket modern flygplats. Man nådde 0-utsläpp av koldioxid i december 2020, man har det modernaste banljussystemet och har sensorer i landningsbanan som känner av när man skall vidta försiktighetsåtgärder.
Mona har också haft ett nära samarbete med parterna i Tvärbaneprojektet och kunde berätta att spårvägen är klar fram till flygplatsen men trafiken har inte kunnat starta än då det varit problem med att avisa ledningarna. Om det är frost på ledningarna slår blixtar ut och dessa stör radiotrafiken på flygplatsen. Förhoppningsvis är detta klart inom några veckor då också ICA öppnar sin nya butik i den nya Hangar 5.
Brommastaden är ett samarbetsprojekt mellan fastighetsägarna runt flygplatsen.
Hälsningar
Håkan Rosander
Företagsgrupperna Stockholm tillsammans med VHV Företagsgrupp inbjuder medlemmar till ett Zoom Seminarium.
------------------------------------------------------
Enligt Stockholms stads Näringslivspolicy skall Stadens stadsdelar, förvaltningar och bolag öka sitt samarbeta och samverkan med näringslivet i Stockholm. Som en del i detta bjuder Företagsgrupperna Stockholm in till möte där Stockholms stads Utbildnings- och Kulturförvaltningar informerar om sin verksamhet och inom vilka områden en ökad samverkan med företagare kan leda till både ett bättre företagande och samhälle.
Programmet ser ut enligt följande:
16.00 Välkomna - presentation av program och gästtalare.
16.05 Utbildningsförvaltningen talar om hur skolan och företagarna kan öka sitt samarbete.
16.30 Kulturförvaltningen ger förslag på konkreta samarbete med företagare.
16.55 Kent M Andersson och Bengt Jansson (Hässelby-Vällingby & Hägersten-Älvsjö Sdf) leder fråge-, och diskussionen.
17.15 Tack för i dag.
Detta möte kan vara intressant inte minst för fastighetsägarna, som kan finna alternativa användningar för sina lokaler om kontorsuthyrningen minskar och även för de företag som vill uppnå ett bättre samarbete med kultur, idrott och utbildningssidan av Stockholm Stad.
Mötet arrangerar tillsammans mellan FGS och företagsgrupperna i VHV, Hammarby Sjöstad-och Liljeholmen.
Tidpunkt: 1 mars 2021 klockan 16.00-17.15.
Länk till mötet:
https://us02web.zoom.us/j/82604575787?pwd=V3MvVGhzZ2lEcnA1dzJXcHZ5aWwyQT09
Mycket välkommen!
Kent M Andersson, Ordförande i FGS och Marie Engström ordförande i FS Hammarby Sjöstad.
Företagsgrupperna Stockholm tillsammans med Företagsgruppen Liljeholmen inbjuder medlemmar till ett Zoom Seminarium om
------------------------------------------------------
Enligt Stockholms stads Näringslivspolicy skall Stadens stadsdelar, förvaltningar och bolag öka sitt samarbeta och samverkan med näringslivet i Stockholm. Som en del i detta bjuder Företagsgrupperna Stockholm in till möte där Stockholms stads Utbildnings- och Kulturförvaltningar informerar om sin verksamhet och inom vilka områden en ökad samverkan med företagare kan leda till både ett bättre företagande och samhälle.
Programmet ser ut enligt följande:
16.00 Välkomna - presentation av program och gästtalare.
16.05 Utbildningsförvaltningen talar om hur skolan och företagarna kan öka sitt samarbete.
16.30 Kulturförvaltningen ger förslag på konkreta samarbete med företagare.
16.55 Kent M Andersson och Bengt Jansson (Hässelby-Vällingby & Hägersten-Älvsjö Sdf) leder fråge-, och diskussionen.
17.15 Tack för i dag.
Detta möte kan vara intressant inte minst för fastighetsägarna, som kan finna alternativa användningar för sina lokaler om kontorsuthyrningen minskar och även för de företag som vill uppnå ett bättre samarbete med kultur, idrott och utbildningssidan av Stockholm Stad.
Mötet arrangerar tillsammans mellan FGS och företagsgrupperna i VHV, Hammarby Sjöstad-och Liljeholmen.
Tidpunkt: 1 mars 2021 klockan 16.00-17.15.
Länk till mötet:
https://us02web.zoom.us/j/82604575787?pwd=V3MvVGhzZ2lEcnA1dzJXcHZ5aWwyQT09
Mycket välkommen!
Kent M Andersson, Ordförande i FGS och i FS Liljeholmen.
Den lokala polisen i vårt område har informerat företagsgruppen om situationen angående anmälda brott och otrygghet.
Det totala antalet anmälda brott har inte förändrats nämnvärt den senaste tiden. Men typen av brott har förändrats något.
Narkotikaförsäljning har minskat då kameror har satts upp i Akalla, däremot har antalet bedrägerier öket med anledning av pandemin.
Den dominerande brottstypen i företagsområdet är skadegörelse, följt av klotter. Antalet skadegörelser under åren 2016-20 var ca 2.200, jmf narkotikabrott 200 samma period.
Polisen tar gärna emot information och tips om personer eller företeelser som inte verkar lagliga.
Företagsgruppen kan vidarebefordra sådana tips.
Det inställda mötet med lokalpolis planeras att genomföras så snart pandemisituationen tillåter.
Till dig som deltog eller inte kunde delta på Företagarförenings Zoom möte den 27 januari där vi fick träffa och samtala med :
kan du se seminariet inspelat i vår egen You-Tube Kanal som du hittar på vår hemsida https://fgs.nu/liljeholmen
De bilder som visades på mötet hittar du längs ned på hemsidan https://fgs.nu/liljeholmen
En viktig information på mötet var ingångarna till staden viktiga kontaktytor:
Kent M Andersson, Ordförande
Till dig som deltog eller inte kunde delta på Företagarförenings Zoom möte den 25 januari där vi fick träffa och samtala med :
kan du se seminariet inspelat i vår egen You-Tube Kanal som du hittar på vår hemsida https://fgs.nu/vinsta.
De bilder som visades på mötet hittar du längs ned på hemsidan https://fgs.nu/vinsta.
En viktig information på mötet var ingångarna till staden olika viktiga kontaktytor:
Kent M Andersson, e.u.
Företagsgrupp Liljeholmen bjuder in dig och dina medarbetare till ett kostnadsfritt Zoomseminarium
Där vi gästas av:
Välkommen att delta på detta Zoommöte som medlem i Företagsgruppen Liljeholmen, politiker eller tjänsteman i Stadsdelsförvaltning/nämnd eller du som ännu inte är medlem i Företagsgruppen (men som kanske vill bli det).
Datum: 27 januari klockan 16.00 till ca 17.15
Program:
16.00 Kort inledning och presentation av dagens gäster.
16.05 SBR. Hur arbetar SBR och hur kan vi öka vår samverkan?
16.35 Integrationspakten och stadsdelsförvaltningen talar om, - hur kan
näringslivet vara en viktig spelare gällande integration?
17.00 Kent M Andersson berättar lite om föreningens pågående arbete.
Anmälan senast 22 januari till: kent.m.andersson.se@gmail.com
Anslut dig via Zoomlänken:
https://us02web.zoom.us/j/84010705738?pwd=ZXJ1RjRUbmc0Unc4WGVjVHBnVE5LZz09
Varmt välkommen att delta!
Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen
VHV Företagsgrupp bjuder in dig och dina medarbetare till ett kostnadsfritt Zoomseminarium
Där vi gästas av:
Välkommen att delta på detta Zoommöte som medlem i VHV Företagsgruppen, politiker eller tjänsteman i Stadsdelsförvaltning/nämnd eller du som ännu inte är medlem i Företagsgruppen (men som kanske vill bli det).
Datum: 25 januari klockan 16.00 till ca 17.15
Program:
16.00 Kort inledning och presentation av dagens gäster.
16.05 SBR. Hur arbetar SBR och hur kan vi öka vår samverkan?
16.35 Integrationspakten och stadsdelsförvaltningen talar om,- hur kan
näringslivet vara en viktig spelare gällande integration?
17.00 Kent M Andersson berättar lite om föreningens pågående arbete.
Anmälan senast 22 januari till: kent.m.andersson.se@gmail.com
https://us02web.zoom.us/j/84018230112?pwd=VUY1ZDNwZHhrU0V5dGxQZkVmbUhGQT09
Anslut dig via Zoomlänken:
Varmt välkommen att delta!
Marie Enström, Ordförande i VHV Företagsgrupp
Nu är det tid att lägga ett mycket märkligt år bakom oss. För vissa av våra medlemmar har det varit ett gott år men för andra medlemmar har det varit ett år då de slagits för sin överlevnad.Vi väntar alla på att vi skall bli vaccinerade och att vändningen skall komma. Som väl är hade Sverige som land en god ekonomi så att vi kunde stötta företagen. Samtidigt befinner vi oss i ett av det mest intressanta företagsområden i Stockholm.
Det finns många hjälpinsatser från både statens och Stockholms stads sida för att stötta företagen i pandemin. En enkel sammanställning finns på vår hemsidas första sida (https://fgs.nu/vinsta).
En sak som Corona pandemin har förändrat att hur vi möts. Då de fysiska mötena varit starkt begränsade har vi inom företagsgruppen övergått till digitala möten och inte minst digitala medlemsmöten. Om du missade vårt höstmöte kan du se det igen på förenings YouTube kanal (https://www.youtube.com/watch?v=Gw4cvS7uyL8).
Som du kan se på förenings hemsidas kalendarium (https://fgs.nu/vinsta) fortsätter vi att planera digitala medlemsmöten. Våren inriktning är utökat samarbete med Staden och vår Stadsdelsförvaltning. Men vi planerar även fler seminarier som syftar till att utöka nätverkande mellan företag inom området. Vill du eller ditt företag delta och visa upp ditt företag eller era produkter på dessa möten? Hör då av dig till mig (kent.m.andersson.se@gmail.com).
Styrelsen har arbetat fram en aktivitetsplan för våren 2021. Även den hittar du på första sida av vår hemsida.
Under året har samarbetet med Staden och inte minst Stadsdelsförvaltningen utvecklats. Under hösten 2021 planerar vi fördjupa denna dialog genom ett Företagsdialogmöten mellan våra företag och Stockholm bolag/förvaltningar och vår Stadsdelsförvaltning. Vi återkommer med inbjudan till en senare under 2021.
Då kan du se den på företagsgruppens YouTube kanal https://www.youtube.com/watch?v=Gw4cvS7uyL8
Styrelsen för VHV Företagsgrupp
Nu är det tid att lägga ett mycket märkligt år bakom oss. För vissa av våra medlemmar har det varit ett gott år men för andra medlemmar har det varit ett år då de slagits för sin överlevnad.Vi väntar alla på att vi skall bli vaccinerade och att vändningen skall komma. Som väl är hade Sverige som land en god ekonomi så att vi kunde stötta företagen. Samtidigt befinner vi oss i ett av det mest intressanta företagsområden i Stockholm.
Det finns många hjälpinsatser från både statens och Stockholms stads sida för att stötta företagen i pandemin. En enkel sammanställning finns på vår hemsidas första sida (https://fgs.nu/liljeholmen).
En sak som Corona pandemin har förändrat att hur vi möts. Då de fysiska mötena varit starkt begränsade har vi inom företagsgruppen övergått till digitala möten och inte minst digitala medlemsmöten. Om du missade vårt höstmöte kan du se det igen på förenings YouTube kanal (https://www.youtube.com/watch?v=QSQnxqhAyP8).
Som du kan se på förenings hemsidas kalendarium (https://fgs.nu/liljeholmen) fortsätter vi att planera digitala medlemsmöten. Våren inriktning är utökat samarbete med Staden och vår Stadsdelsförvaltning. Men vi planerar även fler seminarier som syftar till utöka nätverkande mellan företag inom området. Vill du eller ditt företag delta och visa upp ditt företag eller era produkter på dessa möten? Hör då av dig till mig (kent.m.andersson.se@gmail.com).
Styrelsen har arbetat fram en aktivitetsplan för våren 2021. Även den hittar du på första sida av vår hemsida
Under året har samarbetet med Staden och inte minst Stadsdelsförvaltningen utvecklats. Under hösten 2021 planerar vi fördjupa denna dialog genom ett Företagsdialogmöten mellan våra företag och Stockholm bolag/förvaltningar och vår Stadsdelsförvaltning. Vi återkommer med inbjudan till en senare under 2021.
Värmex är specialister på inomhusklimat. Vi skapar behagliga klimat inomhus och samtidigt minimerar vi påverkan på jordens klimat. Vi omsätter Parisavtalet i verkligheten utan att ge avkall på komfort.
Med över 35 års erfarenhet av värme, kyla, ventilation, vatten och avlopp kan vi leverera effektiva energilösningar på gamla problem. Men vi kan också skapa nya lösningar på nya utmaningar. Detta gör vi i alla typer av byggnader. Våra 40-talet medarbetare utreder, räknar, installerar, trimmar och leder uppdragen till fungerande lösningar.
Värmex växer på marknaden, mycket tack vare vår unika kombination av erfarna tekniker och kunniga ingenjörer. Kompetens både vid ventilen och vid CAD-programmet. Jag är själv andra generationens medarbetare bland verklighetens konsulter.
Välkommen att kontakta oss med din utmaning eller ditt problem.
Mattias Ericsson, VD
Mobil: 070- 516 76 19
Till företagen anslutna till Företagsgrupperna Stockholm!Regeringen har beslutat att införa ytterligare stödåtgärder till företagen. Bland annat kommer korttidspermitteringarna att förlängas. Läs mer under denna länk: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/ytterligare-krisatgarder-for-foretag/
Mvh, Styrelsen för VHV Företagsgrupp
|
Till företagen anslutna till Företagsgrupperna Stockholm!Regeringen har beslutat att införa ytterligare stödåtgärder till företagen. Bland annat kommer korttidspermitteringarna att förlängas. Läs mer under denna länk: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/ytterligare-krisatgarder-for-foretag/
Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
|
Arbetet med att öka tryggheten och säkerheten vid Kungsholms strand har pågått i ett par år. I somras hade vi ett nära samarbete polisen och Kungsholms stadsdelsförvaltning. Arbetet skall fortsätta under nästa år och starta tidigare för att få ännu bättre resultat. Vi kommer att delta i planeringen av aktiviteterna under våren. Detta bekräftades på mötet i Kungsholmens Trygghets- och säkerhetsråd den 12 november 2020.
På gångvägen vid Brovaktarparken åker cyklister väldigt snabbt. Vår områdespolis Peter Emell har varit där och konstaterat att åtgärder måste vidtas av Trafikkontoret.
Här kan du läsa minnesanteckningarna från mötet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Där vi gästas av:
Välkommen att delta på detta Zoommöte som medlem i VHV Företagsgrupp, politiker eller tjänsteman Vällingbys stadsdelsförvaltning/nämnd eller du som ännu inte är medlem i Företagsgruppen (men som kanske vill bli det).
Datum: 9 november klockan 16.50 till ca 18.15
Program:
16.50 Nu kopplar vi upp oss.
16.55 Kort inledning och presentation av dagens gäster.
17.00 Per Geijer, Svensk Handel.
17.30 Karolina Wendel, Nina Wahlman Fält och Monika Rudenska, SBK.
18.00 Eric Nolerstedt berättar lite om föreningens pågående arbete.
18.15 Tack för i dag!
Anmälan till: bengt.jansson@spiderevent.se
Anslut dig via Zoomlänken:
https://us02web.zoom.us/j/89433430584?pwd=Y2NydjFaK0xlVjVxa2tadFRGN0JxQT09
Varmt välkommen att delta!
Marie Enström, Ordförande i VHV Företagsgrupp
Idag blev det klart med stöd till enskilda näringsidkare.
Du kan läsa mer om stödet här.
Mvh Styrelsen för VHV Företagsgrupp
Om du inte hade möjlighet att delta på Företagsgruppen Liljeholmens höstmöte den 21 oktober har du möjlighet att se den på företagsgruppen YouTube kanal (se länk nedan). Där kan du höra:
Per Geijer från Svensk Handel beskriver senaste nytt gällande brottsutvecklingen riktad mot företag så att vi på bästa sätt kan skydda oss emot denna.
Anna Wahlström från Stadsbyggnadskontoret, Stockholm Stad beskriva det pågående planarbetet i Liljeholmen.
https://www.youtube.com/watch?v=QSQnxqhAyP8
Med vänliga hälsningar
Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen.
Idag blev det klart med stöd till enskilda näringsidkare.
Du kan läsa mer om stödet här.
Mvh Kent M Andersson, Ordförande i Företagsgruppen Liljeholmen
Där vi gästas av:
Välkommen att delta på detta Zoommöte som medlem i VHV Företagsgrupp, politiker eller tjänsteman Vällingbys stadsdelsförvaltning/nämnd eller du som ännu inte är medlem i Företagsgruppen (men som kanske vill bli det).
Datum: 9 november klockan 16.50 till ca 18.15
Program:
16.50 Nu kopplar vi upp oss.
16.55 Kort inledning och presentation av dagens gäster.
17.00 Per Geijer, Svensk Handel.
17.30 Karolina Wendel, Nina Wahlman Fält och Monika Rudenska, SBK.
18.00 Eric Nolerstedt berättar lite om föreningens pågående arbete.
18.15 Tack för i dag!
Anmälan senast 1 november till: bengt.jansson@spiderevent.se
Anslut dig via Zoomlänken:
https://us02web.zoom.us/j/89433430584?pwd=Y2NydjFaK0xlVjVxa2tadFRGN0JxQT09
Varmt välkommen att delta!
Marie Enström, Ordförande i VHV Företagsgrupp