Tidningen kom ut med fyra nummer per år från 1995 - 2016. På VHV kansli finns alla gamla nummer att läsa.
Tidningen ersattes 2017 med ett Nyhetsbrev som skickas ut via email och en Facebook-sida VHVFöretagsgrupp.
VHV Företagsgrupp
Kontaktperson: Bengt Jansson, 070-598 05 55
Postadress: Krossgatan 18, 162 50 Vällingby
Besöksadress: Krossgatan 18, 4 tr
E-post: bengt.jansson@spiderevent.se
Hemsida: www.fgs.nu/vinsta
Tillfällig text för menyer i vinsta
Tillfällig text för menyer i vinsta
Företagsgruppen finansieras huvudsakligen via en årsavgift som består av två delar, en avdragsgill serviceavgift och en medlemsavgift. Årsavgiftens storlek bestäms av årsmötet.
För att ge alla företag, små som stora, möjlighet att vara medlemmar har årsmötet beslutat att avgiften beräknas efter företagets storlek med antalet anställda som beräkningsgrund. För kommersiella fastighetsbolag/förvaltare beräknas årsavgiften efter företagets lokalyta i området.
Övriga intäktskällor är ett frivilligt verksamhetsstöd utöver årsavgiften samt medel som används till gemensamma projekt, t ex marknadsföring av området, kvalitets- och miljöprojekt mm.
Överskott i verksamheten avsätts i kommande pågående eller kommande projekt.
Avgiften för verksamhetsåret är (exkl. moms):
1-19 anställda 1500: -
20-99 anställda 1700: -
100- anställda 2500: –
Kommersiella fastighetsägare faktureras en serviceavgift baserad på antalet kvadratmeter uthyrbar lokalyta.
1-9.999 kvm 1700:-
10.000- kvm 2500:-
Medlemsavgiften för externa företag följer samma ”trappa” som företag inom Vinsta, Hässelby och Vällingby.
Vad innebär ett medlemskap i VHV Företagsgrupp?
För det första innebär det att du får hjälp att marknadsföra ditt företag
Vi hjälper ditt företag att profilera er verksamhet genom våra olika kanaler. Vårt mål är att detta utmynnar i att våra medlemmar kan ta del av varandras varor och tjänster. Nedan kan du läsa om några av våra marknadsförings kanaler.
Nyhetsbrev som går ut via email till medlemsföretagen.
Vår hemsida, www.fgs.nu/vinsta, där du finns med i vårt medlemsregister med länk till egen hemsida. Ditt företag och dina produkter/tjänster är sökbara med fritextsökning. VHVs hemsida är länkad till ett antal hemsidor som ökar marknadsföringsvärdet.
Facebooksida https://www.facebook.com/vhvforetagsgrupp/ där vi löpande presenterar vad som är på gång och vad VHV har gjort.
Ett socialt och affärsmässigt nätverk där du har möjlighet att presentera ditt företag på nätverksluncher, delta i årsmöte, höstmöte, m.m. där aktuella och viktiga frågor tas upp.
För det andra blir ditt företag starkare genom samverkan
Företagsgruppen engagerar sig i viktiga frågor som det enskilda företaget sällan har
vare sig tid eller resurser till. Vi samverkar bl.a. med Stockholm Business Region, Företags Grupperna Stockholm, Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret, Trafikkontoret, Handelskammaren, polisen, stadsdelsnämnd och förvaltning.
Vi förhandlingar med olika parter, t.ex. staden och dess förvaltningar, myndigheter och andra företag. Det kan gälla utvecklingsprojekt för vår närmiljö, förbättrade kommunikationer lika väl som upphandling av gemensamma tjänster som t.ex. områdesbevakning och skyltning.
För det tredje får du som medlem tillgång till
⦁ Företagsgruppens kansli
⦁ Tillgång till företagsgruppens hörsal och lokaler (kontakta kansliet).
⦁ Styrelsens och kansliets omfattande nätverk av viktiga personer inom staden, stadsdelsförvaltning och nämnd, företag och organisationer.
⦁ Hjälp med lokalförmedling via mycket goda kontakter med områdets kommersiella fastighetsägare.
⦁ Företagsgruppens engagemang i säkerhetsfrågor som områdesbevakning, Samverkan mot Brott och Lokala Brottsförebyggande Rådet. Nära samarbete med polisen.
⦁ Väktarrapporter dagligen via mail till alla som har områdesbevakningsavtal.
⦁ Möjlighet att abonnera på skyltplats på områdets Informationstavlor (3 st).
⦁ Yttre upprustning i Vinsta via Gestaltningsprogrammet med bl.a. Infotorn, gatunamnsskyltar, träd, buskar, p-platser, boulebana/uteplats, m.m.
⦁ Bättre tillgänglighet till allmänna kommunikationer genom normaltrafik på T-banestation Johannelund och ny busslinjedragning längs Krossgatan.
⦁ Att skrotbilar regelbundet anmäls och forslas bort ur området.
⦁ Områdesvandring med fastighetsägare, stadsdelen, gatukontor, exploateringskontoret med syfte att hålla Vinsta rent och tryggt.
⦁ Utvecklingsprojekt som berör samverkan, miljö, utbildning och säkerhet.
⦁ Trasig gatubelysning anmäls och åtgärdas.
Vill du ha mer information eller har du idéer om verksamheten, kontakta styrelsen eller kansliet!
Bli Medlem!
Att skapa en nyhet som skall publiceras direkt och enbart innehåller en rubrik med lite text är väldigt enkelt, men om man vill dröja med publiceringen eller vill infoga bilder och tabeller, arbeta med flera rubriknivåer och stilar, etc. så kan hjälp behövas.
Börja med att klicka på "Skapa Nyhet" här bredvid och så kommer hjälp att finnas där ni skapar nyheten.
Alla nyheter publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Nyheter" för respektive Företagsgrupp eller FGS.
Vilken eller vilka Företagsgrupper som nyheten gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".
SKAPA EN KALENDERHÄNDELSE
Att skapa en kalenderhändelse görs på liknande sätt som att skapa en nyhet, Skillnaden ligger i hur man anger tidpunkt och hur den blir publicerad.
Börja med att klicka på "Skapa Kalenderhändelse" här bredvid och så kommer hjälp att finnas där ni skapar händelsen.
Alla kalenderhändelser kommer att publiceras med en kort notis på "Hem-Sidan" och i dess helhet under "Kalendarium" för respektive Företagsgrupp eller FGS.
Vilken eller vilka Företagsgrupper som händelsen gäller styrs genom det val ni gör för "Kategori".
SKAPA Och ändra INFORMATION
Skapa och ändra Information används tillsammans med Backend funktionen för att skapa ytterligare hemsidor under menyvalet "Om Oss".
Valet "Skapa och ändra Information" här till vänster har ingen egen hjälp, utan med kunskapen från att skapa en nyhet används den hjälp som ligger under rubriken Backend (nedan) för att skapa ett nytt menyval.
Skapa och ändra Information visar alla skapade artiklar (hemsidor) för den generella information som finns på Webbplatsen och från denna lista kan sedan artiklarna skapas och uppdateras.
HANTERA DOKUMENT
Hantera dokument används för att lägga upp dokument under de rubriker som visas under "Dokument", under menyvalet "Om Oss".
(detta går även att göra direkt där dokumenten ligger)
Dessa dokument läggs upp och hanteras som bilagor på en i övrigt tom hemsida.
Att lägga till ett dokument går till så här:
Att uppdatera en bilaga, eller ta bort den, görs direkt från listan av bilagor.
Två knappar till höger hanterar detta: Krysset = Ta bort, Pennan = Uppdatera.
Observera! Knappen "Nytt" som visas direkt under listan med rubriker används för att skapa en ny Rubrik / Hemsida för dokument
(och inte ett nytt dokument!)
Att lägga upp en ny rubrik går till så här:
Efter att ni tryckt på knappen "Nytt" och öppnat editorn - Ge denna sida enbart en Rubrik (och möjligen en kort text om rubriken inte kan formulera vad som skall återfinnas här).
Om denna rubrik skall vara öppen för alla besökare, använd nu Spara & Stänga för att lägga upp den.
Om denna rubrik skall vara öppen bara för styrelsemedlemmar, byt flik till "Publicera" och längst ner i listan för "Åtkomst", välj den grupp som skall få se denna dokumentrubrik och spar sedan på vanligt sätt.
BACKEND (MANAGER ADMIN)
Webbsystemet består av två huvudsakliga vyer: Frontend, d.v.s. själva Webbplatsen och Backend, vilket är det administrativa verktyget för systemet där man bygger och underhåller systemet.
FGS och FG administratörer använder detta för att hantera utskick av mail och FGS administatörer har även funktioner för att hantera menyval och mer avancerade funktioner för medlemsregistret.
Nedan visas hjälpen som finns tillgänglig för funktioner i Backend:
Guide till: Skapa Användare och Maillistor för utskick av mail
VHV Företagsgrupp is an association for all businesses in Vinsta, Hässelby and Vällingby districts.
What do we do?
We work in the interest of the businesses to create the best possibilities for the companies. It is important to be involved in the planning process of Stockholm. We work together with the different departments managing our town. Information to our members is a key factor. Information is distributed via mail or on special information meetings. Infrastructure and building plans are often discussed on these meetings.
Contacts
Maria Engström, Chariman of the Board,
Cell phone: +46 70 567 1727
Mail: marie.enstrom@sequitur.se
Linda Karlsson, VHV Office,
Cell phone: +46 72 017 5061
Mail: info@vinsta.com
Vinstaföretag först i Sverige med
|
|
Investors in People är en modern metodik med syfte
Succé i Storbritannien
I Storbritannien har över 40.000 företag och organisationer med närmare 10 miljoner medarbetare arbetat med IiP. Tony Blair anser att detta koncept varit en av de främsta framgångsfaktorerna för både näringslivet och den statliga och kommunala förvaltningen under senare år. Han vill göra IiP till EU-standard. I Sverige har en serie pilotprojekt genomförts och en utvärdering genom Personalekonomiska institutet vid Stockholms universitet är klar. En svensk lansering står för dörren med bl a Kommunförbundet som en tung huvudintressent.
IiP:s grundprinciper
IiP:s grundprinciper formuleras i 12 indikatorer som är kriterier i hela IiP-processen fram till certifiering. Grundbulten i IiP-programmet är den starka kopplingen mellan verksamhets- och kompetensplaneringen. IiP-indikatorerna sammanfattar på ett strukturerat och mycket praktiskt sätt de kritiska framgångsfaktorerna i alla former av verksamhet. Företag som motsvarar de 12 indikatorerna har efter certifiering rätt att som IiP-företag använda den officiella logotypen.
Pilotprojektet i Vinsta
Under våren 1999 startade arbetet med att få fram intresserade och kvalificerade företag som skulle ingå i pilotprojektets grupp för små- och medelstora företag. Projektet initierades av Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd som tillsammans med ett antal kvalificerade konsulter, Vinsta Företagsgrupp och Svenska ESF-rådet stött och genomfört projektet. Pilotprojektet finansierades med EU Växtmål 4-pengar och syftet har varit att anpassa IiP för den svenska arbetsmarknaden och svenska språk- och kulturförhållanden innan lansering i bred skala sker i Sverige. Detta görs med start hösten 2001 (se IIP i Sverige).
Pilotprojektet slutfördes i juni 2001 och i samband med detta IiP-certifierades tre företag som ingått i Vinstagruppen.
Certifierade företag (referensföretag)
PP Polymer | Ann-Christin Paul tel 445 53 00 |
www.pppolymer.se |
Celsius Metech AB |
Mats Karlsson tel 620 06 30 |
www.celsiusmetech.com |
Törngårdens Autism Center |
Jesper Hållén tel 38 77 76 |
www.torngardens-autismcenter.se |
IiP i Sverige
Arbetet med att etablera en organisation för IiP i Sverige pågår för fullt och under första halvåret 2002 förväntas organisationen vara på plats för att då leda den fortsatta utvecklingen av IiP i Sverige. IiP Konsulter i samverkanhar fått uppdraget av IIP UK att, fram tills den nya organisationen är på plats, stödja IiP-utvecklingen i Sverige.
IiP Konsulter i samverkan består av ett antal fristående konsulter i ett tätt sammanhållet nätverk. Nätverket grundar sig på en stark gemensam övertygelse att Investors in People är ett väl fungerande, effektivt och okomplicerat sätt för företag och organisationer att uppnå större framgång
Konsulterna i nätverket är utbildade och erfarna IiP-rådgivare som varit engagerade i arbetet som lett fram till certifieringen av de första IiP-företagen i Sverige.
För mer information om Investors in People och hur Du gör för att bli en "Investor in People" kontakta:
Per Olov Dahlgren | Per Olov Dahlgren Konsult | info@peodahlgren.se |
Jan-Owe Modéer | LEFAB Företagskonsult | jan-owe.modeer@lefab.se |
Hans Nordh | HNM - Hans Nordh Management | hans.nordh@swipnet.se |
Jan Tallmark | Tallmark Konsult | jan@tallmark.se |
Investors in People UK | www.iipuk.co.uk | |
Vad innebär ett medlemskap i Vinsta Företagsgrupp?
För det första innebär det att du sparar tid och resurser
Företagsgruppen engagerar sig i viktiga frågor som det enskilda företaget sällan har vare sig tid eller resurser till. Vi samverkar bl.a. med Stockholms Business Region, FöretagsGrupperna Stockholm, Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret, Trafikkontoret, Handelskammaren, stadsdelsnämnd och förvaltning.
För det andra blir ditt företag starkare genom samverkan
Vid förhandlingar med olika parter, t.ex. staden och dess förvaltningar, myndigheter och andra företag. Det kan gälla utvecklingsprojekt för vår närmiljö, förbättrade kommunikationer lika väl som upphandling av gemensamma tjänster som t.ex. områdesbevakning.
För det tredje får du som medlem tillgång till
För det fjärde har föreningen initierat/medverkat till
Som företag med verksamhet inom Vinsta företagsområde har Du möjlighet att skylta med Ditt företagsnamn på områdets två informationstorn (vid Skattegårdsvägen/ Bergslagsvägen och Krossgatan/Lövstavägen) och på informationsskylt vid tunnelbaneentrén.
Företagsgruppen har under 2005 tecknat samarbetsavtal med Focus Neon AB avseende nytt skyltsystem i Vinsta. Focus ansvarar för abonnemangsavtal, skylttillverkning, fakturering, drift, underhåll och skötsel.
För mer information om skyltar, abonnemangssystem, priser och anmälan kontakta.
Kommersiella fastighetsägare i Vinsta, Hässelby och Vällingby
.
Vinsta, Hässelby och Vällingby har ett rikt innehåll av kontor, restauranger, skolor, detaljhandel, stormarknader och tillverkningsverksamheter. Med bra kommunikationer, låga hyror och områdets potential med Förbifarten är Vinsta, Hässelby och Vällingby ett attraktivt läge för företag.
Du som söker lokaler i Vinsta Hässelby och Vällingby kan antigen:
1. Kontakta fastighetsägarna direkt (se lista nedan)
2. Kontakta kansliet ( så skickar vi ut en förfrågan till fastighetsägarna)
VHS Verksamhetsplan 2017 hittar du längs ned på första sida som PDf file.
Styrelsen
Den aktiva företagsföreningen – VHV företagsgrupp
VHV Företagsgrupp bildades 1995 och är en ideell företagsförening. VHV Företagsgrupp är en mycket aktiv förening som organiserar företag och fastighetsägare, geografiskt verksamma i Vinsta, Hässelby och Vällingby. Företagsgruppen består av sina medlemmar som på årsmötet i mars varje år väljer en styrelse om högst nio personer, revisorer och en valberedning. Till styrelse och kansli finns ett antal projekt knutna. Styrelse och kansli arbetar efter en verksamhetsplan.
Namn | Funktion | Företag | Telefon |
---|---|---|---|
Robert Österdahl | Ordförande | Hesselby Slott | 070-252 56 88 |
Eric Nolerstedt | Ledamot | Handelsbanken | 08-633 28 31 |
Petra Kratz | Kassör |
Kratz Redovisning |
070-450 43 92 |
Christina Engström | Ledamot |
Corem |
|
Ola Lidfelt | Ledamot | Libeno | |
Catarina Klockrud | Adj. ledamot |
SdF Vällingby |
076-120 58 90 |
Den 18 april valdes en ny ordförande och styrelse för VHV Företagsgrupp:
Ordförande ett år
Ordinarie Ledamöter 2 år
Adjungerade ledamot, (1 år)
Revisor/revisorssuppleant, (1 år)
--------------------------------------------------------------------------------
Årets lokala företag 2023 i Hässelby-Vällingby - är utsedda
Foto: Prisutdelning 2022 i Liljeholmen
Vid mingelmässan den 23 november i O´Learys lokaler i Vällingby centrum utsågs Årets lokala företag. Vinnarna bland 35 nominerade företag blev:
Ett stort grattis till alla vinnare och till alla företag som blev nominerade.
Länkar från evenemanget (Bättre Stadsdel) med bilder och texter..
Årets Lokala Företag är en utmärkelse som arrangeras av Företagsgrupperna i Vinsta-Hässelby-Vällingby, lokala nyhetssajten Bättre stadsdel och de lokala stadsdelsförvaltningarna i Hässelby-Vällingby.
______________________________________________________________________________________________________________________
Välkommen till VHV Företagsgrupp
Vår vision är att göra Vinsta, Hässelby och Vällingby till Stockholms intressantaste affärsområde!
Nätverkande och marknadsföring står högt på agendan inom många företag. VHV Företagsgrupp vill vara en del i detta och bistå företagen där det är möjligt. Vi genomför därför nätverksluncher, företagsmarknader, seminarier, och möjlighet för medlemmar att synas i våra olika kanaler.
VHV företagsgrupp kommer under 2024 att utöka samarbetet av stadsutvecklingsprogrammet Vinsta-Johannelund, se länk https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/vinsta-johannelund/
VHV Företagsgrupp kommer att fortsätta arbeta sitt framgångsrika arbete med Platssamverkan tillsammans med Fastighetsägarna, Stockholms Stad och andra olika intressenter. Från och med 2024 kommer Platssamverkan att projektledas av Hässelby-Välling SdF.
VHV företagsgrupp arbetar med att försöka ge företag de bästa förutsättningarna för att driva verksamhet i Vinsta Hässelby och Vällingby. Vi arbetar aktivt och engagerar oss i frågor som kan ha avgörande betydelse för verksamheter i stadsdelen.
VHV företagsgrupp arbetar med frågor som bla rör infrastrukturen, upprustning av området, kollektivtrafiken, säkerhetsfrågor och nyetableringar.
Vi arbetar med kontakter mellan företag, Stockholm stad, myndigheter och andra organisationer.
Det är viktigt för oss att informationsflödet mellan olika instanser fungerar väl.
Förbifart Stockholm
Klicka på : E4 Förbifart Stockholm i Vinsta, Lunda, Hässelby, Hjulsta, Akalla och Häggvik - www.trafikverket.se
för att få den senaste informationen om förbifarten
VHVs Presentationsfilm
Se vår film och få en bättre förståelse för hur vi kan hjälpa ditt företag